Sanomalehtitekniikka (sanomalehtipenkki)

Olen täällä jälleen kera tyhmien kysymyksien. Monessa keskustelussa on viitattu sanomalehtitekniikkaan. Se ilmeisesti sopii niin polkujen kuin kukkapenkkienkin tekemiseen. Yritin kuumeisesti etsiä siitä tietoa ja jotain löysinkin, mutta en tarpeeksi.

Eli ne tyhmät kysymykset. Mihin kaikkeen tuo sanomalehti sopii? Miten sitä käytetään (ohjeistus tälläiselle älykääpiölle sopivalla tasolla, kiitos)? Ja onko sen itseistarkoitus mikä (ilmeisesti rikkaruohojen tappo)?

Kun lueskelin miljoona noita keskusteluja, kaikki ohjeet olivat erilaisia. Ilmeisesti kuitenkin pitkälti makuasioistakin on kyse. Itse olen tekemässä pihaani kaiken laista ja olisin kovin kiinnostunut moisesta rahaa säästävästä ekologisesta ihmeestä.

Ja jossain on jo ohjeet tästä kaikesta helposti saatavilla, niin linkittäkää, kiitos. Itse kun en tosiaan löytänyt. Kiitos etukäteen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja: Finejosa

Tänään justiinsa tein talon pohjoisseinustalle uutta penkkiä. Sen tein sillä tavoin että kaivoin vanhan maan pois noin 30 cm syvyydeltä, vuorasin kuopan noin sentin kerroksella märkää sanomalehteä, ravistelin paakuista mullat penkin pohjalle ja lisäksi kärräsin turvehevonkakkaa. Ja tämä kaivuuhomma siksi että seinusta oli täynnä vuohenputkea ja nokkosta, halusin pahimmat ja vahvimmat juuret saada pois maasta. Suoraan nurmikon päälle olen tehnyt penkin niin että reilu kerros (vähintään 3 cm) märkiä sanomalehtiä ja siihen päälle sitten multaa. Aina sanomalehtiä käyttäessä pitää muistaa limittää lehdet reilusti ettei lehtien välistä ala kukaan punkemaan kohti valoa. Kasvimaan olen tehnyt suoraan heinikon päälle tuolla edellä mainitulla systeemillä, siinä sanomalehtien päälle lavankaulukset jotka täyteen multaa, välit ja reunat peittelin laatoilla ja hakkeella. Ja sanomalehtien tarkoitus on se että se pimentää maailman rikkakasveilta ja ne kuolevat valon puutteeseen siellä lehtien alla. Kun kerros on riittävän paksu eikä aukkopaikkoja jätetä.

Se, onko maapohja savea vai hiekkaa vaikuttaa myös siihen miten penkki kannattaa tehdä. Saveen ei kamalasti kannata kaivaa kuoppaa koska siihen kertyy vesi lillumaan ja kasvit hukkuvat. Eli savimaalle kohopenkki.

kiitokset jälleen kerran. Minä vaikenen, kunnes seuraava kyselytulva kestää.

Olisikos villiä tai ihan tietoon perustuvaa veikkausta kellään, jos peittää nurmikon lehdillä ja laittaa tuhdisti kuorikatetta päälle, niin kuinkakohan jyrkkä voi rinne olla, että siinä vielä pysyisi kate paikoillaan? Kaveri aikoo laittaa pieneen rinteen pätkään tuijia ja katetta nurmikon tilalle…

Viime kesänä istutin kolme rehua silleen, että niiden tyvelle muodostui kolmisenkymmentä senttiä pitkä luiska (hesarin puolikkaan verran), joka oli kymmenkunta senttiä kohollaan taimen tyveltä. Siitä on sateet ja lumet huuhtoneet katteet alas syksyn ja talven mittaan.

Toissapäivänä katoin rinteessä kasvavat marjapuskat sanomalehdillä ja metsäkarikkeella. Sanomalehden päälle laitoin ensin raparperinlehden, jotta tulisi pitoa ja siihen päälle karikkeen. Saas nähdä, kuinka kauan kestää paikoillaan.

Aika huonosti kuorikate pysyy sanomalehden päällä. Toisaalta pienessä rinteessä sitä voi palautella paikoilleen. Paksu kerros tietysti pysyy paremmin.

Mulla on sanomalehdet ja (hake)katetta kasvimaan poluilla. Polut on kapeammat kuin avattu sanomalehti ja kate valuu siitäkin reunoilta käytävän keskelle ja reunat on siis pelkkää lehteä. Korkeuseroa ei oo ku 5-10 senttii.

Raparperinlehti kuulostaa hyvältä ajatukselta :slight_smile: Kate pysyy kyllä painuttuaan paikallaan, maanpeitossa hyviä sitojia ovat ukko- ja metsämansikka, suikeroalpi, köynnöskuusama, keltavuohenkuusama…

Kanssa arvelin, ettei välttämättä oikein pysy :frowning: Mitenkä Kassi meinasit sitojia, pelkästään maanpeitteeksi vai jotenkin sanomalehtihässäkän päälle? :o

Pidä RitvaL ajantasalla kuin raparperitekniikka jatkossa toimii :slight_smile:

Olen laittanut herukoiden alle raparperin lehtiä ja haketta. Toimii ihan hyvin.

Raparperinlehti on mainio kate, mutta kannattaa muistaa, että sekin kutistuu kuivuessaan, joten niitä saa olla lisäämässä silloin tällöin.

Minullakin on marjapensaat koholla ja laitoin niihin kaksi vuotta sitten sanomalehteä ja päälle nurmikkosilppua. Seuraavana keväänä ja vielä tänä keväänäkin lumen sulamisen jälkeen aina tuulisella säällä meillä satoi sanomalehtiä :slight_smile: Meillä on tosi paljon marjapensaita, varmaan yli kaksikymmentä, en ole laskenut, niin satavaa sanomalehteäkin riitti :slight_smile: Arvata voitte, onko se kaunista. Enää en laita.

Nyt olin ajatellut tasamaalle laittaa sanomalehteä ja päälle mäntykuoriketta yhden polun ja pienen alueenmarjapensaiden väleistä näin alkuunsa. Pysyykö kuorike paikallaan siinäkään?

Kaivoin maata takapihalta, ja olen laittanut siinne ainakin viisi vuotta sitten sanomalehtikatteen ja multaa päälle. Ei ollut tottakaan, että siellähän ne vielä ne sanomalehdet olivat. Kappaleina kylläkin. Kaksi kesää sitten laitoin nurmikon päälle s.lehtiä ja kuorikatetta. Maasta on tullut tosi kuohkeaa. Mutta en muistaakseni laittanut kovin paksua lehtikerrosta siihen kohtaan.

Nyt katan myös marjapuskien aluetta, lehtiä tulee paksulti, kävin eilen tonkimassa yleistä paperiroskista.cool Nyt on millä mällätä.

Katetta kannattaa lisätä ainakin parina vuonna sanomalehtien päälle, ettei lehdet pöllyä. Varsinkin tuore heinäsilppu katoaa paljon nopeammin, kuin sanomalehdet.

Kannattaa myös kastella lehdet hyvin, niin alkavat maatumaan nopeammin. Pitää myös kosteuden katetulla alueella paljon paremmin ja kastemadot ilmestyvät nopeammin.

Joo, nurmisilppu katoaa tosi nopeasti. Aikaisin keväällä, kun meillä sanomalehdet lenteli, niin en mistään saanut nurmisilppua siihen hätään, enkä halunnut marjapuskille laittaa mitään muutakaan katetta ja ei olisi kyllä ollut muutakaan. Nyt en ole enää lehtiä lisännyt, vain nurmikkosilppua.

Kirjoitin aiemmin, että meillä on yli 20 marjapuskaa. Alkoi itseäkin kiinnostaa, että montakohan niitä oikein on. Kävin laskemassa - 32!! Me hullut ollaan istutettu 32 marjapensasta :))

Tuomipihlaja, jos meillä olisi iso piha, voisin olla melkein yhtä hullu. Kuvittele, mä tykkään jopa niiden marjojen poimimisesta :smiley:

(32 on kyllä aika paljon…)

Niin mäkin tykkään ja syömisestä kanssa :slight_smile:

Laitoin marjapuskille sanomalehtiä ja päälle syksyllä koivunlehdet leikkurilla yli ajettuna ja ruoosilppuun sotkeutuneina, ei lennellyt keväällä lehdet ja samomat eikä kesän kuivuudessa tippuneet raakileetkaan kuten toisilla. Nyt alkaa nokkosta taas ilmestyä ja sama kuuri kuin -05 syksyllä toistuu.