Tässä viimekesän sanomalehtipenkki...kesken vieläkin,kun materiaali loppui!
Kyllä pitää alakaa laittamaan lapinkansat jemekseen
Penkin pohjalla on sanomalehtikate ja reunoilla sementtitiilien takana pystyssä juuriestematto, jotta ulkopäin mahdollisesti pyrkivä heinikko ei pääse penkkiin. Tästä näkyy alku - ensin tiilit altaaksi, sitten lehdet pohjalle ja reunoille juurieste... Nurmikkoa tuossa ei juuri kasvanutkaan, aikaisemmin paikalla oli ruukkurivistö, joten kaivuhommia ei ole tehty.
Pikkuisia voikukan taimia nypin syksyllä pinnasta kumminkin, siemenet leviää ellei kata vielä pintaakin.
Miten teette sitten tuon ihan alimman rivin, siis sen josta voi sit ruohonleikkurilla ajaa, onko se vaan niin että kunttaa pois ja upottaa tiilet taikka sit kivet siihen
Joo, tiilipenkin edessä on yksi rivi tiiliä upotettu maahan - kantattu ruoho pois ja siihen juuriestematto, tiilet ja hiekkalaatikkohiekalla saumat umpeen ettei mene heti ruohonpätkät väleihin. Siitä just ja just menee ajoleikkurinkin pyörä.
Kai siinä on monta tapaa. Minulla on tehty niin että istutukset on lautareunuksilla rajatussa penkissä ja perustusvaiheessa kaivan lautarajausten ulkopuolelta myös pintamaan pois ehkä n. 10 cm syvyydeltä. Varsinaiselta penkkialueelta kaivan pintamaata vähän syvemmältä, ehkä n. 20 cm, pois. Sitten kunnolla sanomalehteä siihen kerrokseksi, nostan sen siis myös siihen ulkopuolelle jäävälle alueelle. Lautareunus nostetaan paikoilleen ja se täytetään sitten hevonpeellä ja mullalla. Mitä korkeamman reunuksen tekee, sen syvemmän multatilan penkkiinsä saa. Reunuksenhan voi upottaa myös syvemmälle joten varsinaisen maan päällä näkyvän reunusosuuden voi mallata oman maun mukaiseen korkeuteen.
Reunuksen ulkopuolelle olen laittanut sanomalehden päälle sepeliä reilun kerroksen. Kun leikkaan ruohonleikkurilla ruohoa, leikurin pyörä kulkee siinä sepelin päällä ja saan leikattua nurmikon siististi ihan siitä läheltä. Näin ainakin teoriassa… käytännössä siihen taitaa aina jäädä vähän pitempaa ruohoa ihan nurmikon ja sepelin reunaan.
Kiitos hyvistä vinkeistä, totta minä ainakin jonkinlaisen penkin osaan teidän ohjeilla tehdä
Nyrkkisääntönä voi kai pitää, että hiekkamaalla tai muuten kuivalla paikalla kannattaa kaivaa ja varmaan pitää kaivaa maata pois, sillä kohopenkki kuivuu helposti - se sopii vettäpidättäville maille.
Minulla on erittäin kostea maaperä tässä soiden ja järven välissä, joten kohopenkki on ihan ehdoton tavallisille kasveille, kosteikon kasveille taas hyvä paikka ihan sinällään:)
Saven lisääminen saattas olla aika hyvä estämään nopeaa kuivumista. Siis joko kohopenkin alle tai siihen laitettavan mullan sekaan.
Tässä sitten lopputulos sanomalehti- kohopenkeistä tältä kesää. Aika nopaesti sulautuu entiseen penkkiin...
On kyllä tosi siisti tuo reuna
Hoyabellan sepelisysteemi on sama kuin minulla, erotus vaan se pohjustus eli mulla on sanomalehdet siinäkin, hoyabellalla parempi materiaali. Tuo edellisen kuvan penkinreunuskivi on aivan kertakaikkisen ihana!
Onko sulla hoyabella oikein vahvaa juurimattoa? En muista millä nimellä sitä myytiin, mitä joskus vuosia sitten laitoin, juolavehnä meillä kasvoi iloisesti läpi.
Pitää alkaa kattoon paikkoja “tiilisilmällä” =)
Minulla on lähes kaikissa kohopenkeissä ainoastaan maahan upotetut tiilet penkin reunalla erottamassa nurmikon ja penkin rajaa, ei siis mitään maanpinnan yläpuolelle nuosevaa laitaa. Tämä siitä syystä ettei ole ollut materiaalia, mutta olen tyytyväinen tähän systeemiin. Tiilet ovat nyt totaalisen loppu, mutta viime syksyltä jäi iso kasa pihaan tuotua punaista kivituhkaa, aion jatkaa uusien kukkapenkkien reunusten tekoa niin, että kanttaan maahan syvennyksen, jonka täytän sillä punaisella kivituhkalla, äkkiseltään se näyttää samalta kuin tiilireunuksenikin, eli tyyli säilyy yhteläisenä
Samaa systeemiä kuin muillakin. Sanomalehtipenkin reunoja kehystävät sorareunat. Hyvin tyytyväinen olen ratkaisuun. En kehtaa enää laittaa niistä kuvia, ne on niin monessa paikassa jo.
Voi hitsi, sulais äkkiä lumi ja tulis kevät! Tuollaisia sanomalehtikohopenkkejä on pakko päästä tekemään. Mihin kaikki nuo penkkien tekoon tarvittavat multakuormat ja sorakasat voi näin kaupunkipihalla piilottaa? Vai sitä vauhtiako on lapioitava kun maata tilaa…? Vähän on käytännöt hakusessa, tähän asti olen lähinnä kitkenyt ja parannellut pussimullalla ja hevonpeellä pihan vanhoja kukkapenkkejä.
Hoyabella, mahdottoman siistit penkien reunat, kerta kaikkiaan ja varmasti toimiva systeemi.
Jos tekee kunnolla reunat ja käyttää siihen vähän aikaa ja vaivaa, saa sitten jatkossa helpotusta, kun ei tartte olla ruohomassa.
Enkä ole yhtään kateellinen, muuten vain viherryn…
Ai niin, HS:a kaupataan ilmaiseksi kuukaudeksi, ajattelin jos joku tarttee penkkien tekoon, niin tilatkaa ihmeessä.
Maksaruoho, mua naurattaa, mutta tosiaankin jo tilasin tunti sitten Hesarin ja ajattelin tuota ihan samaa :DDD. Se ilmaisuus on muuten vain viikoksi.