Sanomalehtitekniikka (sanomalehtipenkki)

Löytyi hyllyjä siivotessa peräti neljä vanhaa paksua puhelinluetteloa, käyvätköhän niiden sivut puutarhahommiin? Nimim. mullaksi kaikki mitä suinkin voi:)

Toki ne käy :slight_smile:

Mulla on kokeilussa nyt sanomalehtitekniikka toteutettuna viljansiemensäkeillä. Ne ovat aika sitkeää, ruskeaa, moninkertaista paperia.

Halkaisin säkit toisesta sivusta + pohjasta ja laiton yksinkertaisena. Saa nähdä toimiiko vai olisiko pitänyt olla paksumpi kerros. Valmista tulee ainakin nopeasti ison koon vuoksi ja on mielestäni sanomalehteä helpompi käsitellä. Ja niitä on paljon, olen jo pitkään miettinyt mihin keräykseen pitäisi kiikuttaa. Onneksi en ehtinyt…

Kyllä ne säkit toimivat ihan hyvin. Kannattaa laittaa hyvin lomittain, ettei juolavehnä luikertele liitoskohdasta.

jos parannan sanomalehtien alta savitönkkömaata hiekalla,ja vähän turpeella ja puiden kuihtuneilla lehdillä (niitä vielä on) niin kuinka paljon tarvitsisi laittaa vielä multaa näitten sanomalehtien päälle?

ja olisiko jotain sellaisia perennoja aurinkoon että ei tekisi niin syviä juuria? (EI kivikkokasveja,niitä mulla muutama on jo toisessa).

Minä en lähtisi sitä savimaata parantelemaan. Savella kun on taipumus syödä mitä ikinä siihen laitetaankin. Sinne se katoaa vuosien aikana. Itse tekisin tuossa tapauksessasi kohopenkin. Eli laittaisin ne sanomalehdet, niiden päälle hiekan, turpeen, mullan, puiden lehdet, ja kanankakkaa höysteeksi. Ja sitten kaiken päälle kerroksen multaa. Alapuolella oleva hajoamaton lehti- ja muu humus hajotessaan lämmittää penkkiä ja kasvu on huimaa. Lupaan…

Edit, lisäys. Ja jos savimaahan kaivaa kuopan ja vaikka parantelee maa-ainesta, niin siitä helposti kehittyy alue, johon vesi kerääntyy. Juuret eivät siitä tykkää.

Perennoista sitten juttua vaikkapa täällä: "Perennat - Yleistä asiaa - Matalan istutussyvyyden perennoja?". Myös muita ketjuja esim. "kasvien valinta perennapenkkiin" löytyy tuolta osiosta.

Tumpeloinen, pikkuhiljaa voisit alkaa sisäistämään että ketjuissa on tarkoitus puhua asiasta johon ketjun nimi viittaa. Vaikkapa "sanomalehtitekniikka" : puolet viestistäsi meni  oikeaan paikkaan, mutta tuon toisen puolen olisit voinut käydä kirjoittamassa vaikkapa jompaankumpaan nyt esille kaivamaani ketjuun. Ja voi olla ettei sinun olisi edes tarvinnut kysymystä kirjoittaa kun ensin olisit lukenut jo olevan tiedon noista ketjuista.

Mulla on isot istutuskuopat toimineet näissä sanomalehtipenkeissä ihan hyvin. Isot ja isot, n.50-70 cm halkasijaltaan ja 40-50 cm syviä. Ja jos vielä pistää kiviä pohjalle salaojiksi(josta en muista, olenko laittanut), kasvien kestävyys vain paranee.

Tumpeloinen on joutunut oikein karuselliin, jokaiselta palstalta ohjataan jollekin toiselle, kuin valtion virastoihin soittaessa. Yhdeltä luukulta ei saa vastausta, vaan kysmykset saa esittää viiteen kuuteen paikkaan, ennenkuin tärppää;-))

Nuun ohjeistukset kuitenkin ihan asialliset, en niitä mitenkään kritisoi, päinvastoin, ihailen viitseliäisyyttäsi.

No kun en ihan viitsisi ohjata tuonne Sitä sun tätä-ketjuunkaan - siellähän voisi kyllä yhdessä ja samassa viestissä kirjoitella vaikka sadasta eri asiasta ihan vapaasti. Toivoisin kuitenkin että kaikki oppisivat ja sisäistäisivät myös pentin sisällön edes jollain tavalla ja osaisivat etsiä mitä mistäkin löytyy. Tällainen tietopankki kuin pentti on harmi jättää käyttämättä vain siksi jos ei osaa tietoa etsiä.

Mutta kun tuli puheeksi tuo "Vapaa sana - ajankohtaista- sitä sun tätä"-ketju niin sehän on paikka "sille sun tälle" - nimensä mukaan

Tänne savimaallekin löytyy kyllä omat lajinsa niin, ettei tarvitse mahdottoman korkeata kohopenkkiä tehdä. Jos kerran nurmikko jo on ja kasvaa, ei ihan kiiltävän saven päälle edes olla penkkiä tekemässä, vaikka multakerros olisi ohutkin.
Laiska ja nuuka kun olen, niin olen julmasti laittanut sanomalehdet nurmikon päälle ja vaatimattomia perennoita, poimulehtiä, päivänkakkaraa, alpia, yms luonnonperennoja ja maatiaislajeja suoraan lehden päälle ja multaa ympärille riitävästi, että juuripaakku peittyy. Kompostia kun saavat seurakseen, niin kasvavat kyllä, kun ensimmäisen kesän huolehtii kastelusta. Mitään kalliita hienompia perennoja ei kannata näin vähillä toimilla yrittää kasvattaa. Joka vuosi kun tuo lisää kompostia, maa paranee hiljalleen, juuret ja madot muokkaavat savikerrosta. Muutaman vuoden päästä voi korvata nuo vaatimattomat vähän paremmilla. Savimaallehan luonnostaan tulee rehevää lehtoa, ei savi ole vihollinen vaan ystävä. Vai olettekos jossain nähneet paljasta savimaata muualla kuin rakennustyömaalla?

Minä olin viime kesänä Urjalassa menossa lehtilaatikolle hamstraamaan, kun siellä olikin vanhempi mies. Se lappasi lehtiä autonsa takaluukkuun, ja näytti vähän nolostuneelta, kun huomasi minut. Selitti sitten mulle: “kun rouva tahtoo sanomalehtiä kukkapenkin pohjalle.” “Niitähän sitä minäkin!” ja jatkoimme sovussa laatikon tyhjennystä.

Mahtoiko olla joku penttiläinen asialla…?

anteeks ja kiitos taas…pikkasen oon sekasin näistä palstoista. No mä tein tänään tollasen pienen kohopenkin sanomalehtitaktiikalla, paitsi että paransin jo sanomalehtien alle jäävää maata hiekalla ja vähän mullalla ja tais turvettakin ina mennä.sitten sanomalehdet ja sitten multa… NO joo jeee!! tuota päivänkakkaraa olen miettinytkin mutta ei tahdo löytää taimia mistään. Ehkäpä tuolle voisi kyllä jotain muutakin istuttaa, kun en ihan lyönyt suoraan sanomalehdille…

Tumpeloinen, voin lohduttaa sinua, ettei se savimaa niin toivotonta ole. Sitähän suurin osa suomalaisista pihoista kuitenkin on - niin minullakin! Eli samaa mieltä kuin Moonriver, nurmikon päälle vain sanomalehtipenkkiä, kyllä ne perennat siinä pärjää… Kun se nurmikko ja sanomalehdet aikanaan maatuvat, niin siinä tulee mullalle lisäsyvyyttä ihan kummasti.

savimaata meilläkin piha suurimmaksi osaksi on, sitkeästi olen vuosittain lisännyt hiekkaa, koivulehtiä ja ruohosilppua ja kompostia. Kyllä savimaakin muuttuu multavaksi, aikaa siinä tosin kuluu useampi suvi… Kasvimaankin multa alkaa olla jo aivan mullan näköistä, vaikka aikanaan oli kyllä melkoista savitönkköä.

mutta se on vähän sellainenkin juttu että jos on (niin kuin ) minulla pieni paikka kukkapenkille niin näyttää muuten todella typerältä kun kauhea multakeko päällä. Mutta ei niitä saveenkaan voi istuttaa.mikähän olisi hyvä korkea reunus tuollaiselle töppäreelle? isoja kiviä ei jaksa lähteä etsimään. ja rahaa ei ole paljoa

Eiköhän ens alkuun riitä 15-20 senttiä? Reunuksen vois tehdä esimerkiksi näin: Ostat harjaterästä (löytyy melkein kaikista rautakaupoista) ja kysyt jo heti kättelyssä et katkooko ne siellä sen harjateräksen (standardi mitta 6m) sellasiks 30 tai 40 sentin pätkiksi. Sopiva paksuus on 6 tai 8 milliä.

Ne tökitään tasaisesti maahan n. 15-20 sentin välein ja sitten niiden väliin pujotellaan ihan vieri viereen mitä tahansa oksia, pajua, koivua tms. Laske kukkapenkin reunuksen ympäryysmitta ja jaa se esim. 20 sentillä ni tiiät montako pikkutankoa tarvit.

Kun “kori” on valmis, vuoraat reunat sisäpuolelta muovilla (vaikka multa/turve säkeistä leikatuilla suikaleilla), ettei multa valu risujen välistä pois ja sitten levität sanomalahdet sisäpuolelle niin että ne muodostavat yhden suuren “kupin”. Eli pohjalle (paksu kerros) ja reunoille muovia vasten. Kastele aina välillä niitä sanomalehtiä, niin liisteröityvät paremmin toisiinsa ja rikkaruohojen on vaikeampi puskea läpi jatkossa.

Kun sitten täytät sen mullalla, niin pikku hiljaa ne sanomalehdet maatuvat siellä alla, mutta jos niitä on tarpeeksi, se voi kestää 2-3 vuottakin. Tässä ajassa rikkikset on jo alta kuolleet ja luulen et pikkuhiljaa savikin on alkanut muhimaan. Ainakin senverran, että kasvavat perennat pystyvät työntämään juurensa sinne.

Se harjateräs ei ole kallista ja risutkin ovat ilmaisia.

kiitos tosi paljon tuosta vinkistä! kaikkea te keksittekin :slight_smile: mutta kun olen käsistäni niin tumpelo niin mitenkähän mahtaa onnistua tuo noitten esim. pajujen tai koivujen köynnöstäminen ympärille. Toisaalta jos nuo harjateräs tapit olisivat esim. 15 cm:n välimatkoin voisi olla helppo koittaa ujutella jos olisi tarpeeksi pitkiä nuo pajut tai muut. siitä tulisi tosi hienon näköinen mutta en tiedä osaanko ujutella noita. Mitenkä ne saisi päästänsä teräsputken ympärille…? saisiko solmuun?

Jätät vaan sen pään sinne sisäpuolelle tököttämään vaikka n 5 cm tuen yli. Kirjastossa on ihan hyvä kirjojakin ja monissa lehdissä artikkeleita.

nyt en kyllä ymmärtänyt tuota äskeistä…(tumpelo)

Eli: sit ku se oksa/risu loppuu ni se loppuosan jätät sen "korin" sisäpuolelle törröttämään, et ulkopuolelle.

Ja tottakai osaat ujutella! Ethän sää sitä vielä osaa sanoa et osaatko vai etkö osaa, jos et oo yhtään ees tehny =)! Kun sen homman alat, ni huomaat itekkin miten se menee.

Koko ajan hoet itelles et sisäpuolelta…ulkopuolelta…sisäpuolelta…ulkopuolelta jne. Täydellisen tasasta siitä ei edes kuulu tulla vaan ns. elävää pintaa. 15-20 sentin tappiväleihin sopii lyhkäsemmätkin oksat. Ei niitä tartte kiinnitää mitenkään, vaan painaa piukkaan (sen verran ku käsivoimin menee). Ne kyllä pysyvät siinä sitten itekseen paikoillaan, kun siihen kuivuvat.

Kokeile ja usko ittees! Varmasti onnistuu (arvaas vaa montako kertaa oon itte mokannu ja tyrinny ja joutunu tekeen uudellen yhtä ja toista täs sellaset 25 vuoden aikana!!!) Mittään ei opi, jos ei opettele. Jämpti on näin =)!