Oravanmaissi...TAHTOO!
Kassi… eiköhän tuo järjestyne…
Kysynpäs teiltä kokemuksia: onko teidän särkyneet sydämet siementäneet? Tai siis tehneet pikku alkuja lähistölle? Minusta nimittäin tuntuu, että oma särkynyt sydän -puskani on tehnyt älyttömän määrän pikkuisia särkyneitä sydämiä ympäri kukkapenkkiä! Vai onko olemassa jokin rikkakasvi, joka näyttää siltä? (olenhan minä mystisenä aarteena kasvattanut jopa pujoa kukkapenkissä että nämähän voivat olla sinänsä vaikka mitä...)
Ei meillä ainakaan ole. Yritin keväällä purkeissakin idättää, muttei yhtään itänyt. Sinulla voi vaan olla paremmat olosuhteet.
Kokemusta ei sinänsä ole mutta tänä vuonna valkoiset tekevät paljon siemeniä. Luulisin, että tuo siementää siinä kuin muutkin perennat. Talven kylmäkäsittelyn jälkeen sopivissa olosuhteissa sitten itävät.
Kurpitsa, ootko kerännyt itse siemenet? Kaipailisin vinkkejä, minkänäköisenä ne voisi kerätä. Vielä ovat ihan vihreitä mutta erittäin pulleita vanhimmat palot.
Muistaakseni palot muuttui vaaleiksi, kun siemenet oli kypsiä. Ja kun rupeavat aukeilemaan, huomaat siitä vertaamalla, koska muut palot ovat valmiita. Sitten viimeistään niistä näkee myös, onko niissä siemeniä. Jossain siemenkirjeessä esim. oli mukana särkynyttäsydäntä, mutta kaikki palot oli niitä tyhjiä.
Kiitos LukinLilja Kovin on palot muhkuraisia, joten toiveita siemenistä elättelen
Jostain syystä nämä särkyneet sydämet ja pikkusydämet eivät ole minua viehättäneet, kunnes näin täällä pentissä särkyneen sydämen alba-version... Syntyikin yllättäen ajatus, että tahtoo kans! Eipäs ollutkaan niin easyä löytää sellaista: kävin yhdessä taimimyymälässä, josta ne olivat loppuneet. Sen jälkeen otin puhelimen käteen ja soitin kuuteen taimimyymälään Espoossa ja kaikissa vastattiin ei oota. Kunnes sitten seitsemännessä paikassa tärppäsi ja ajelin sinne: sieltähän niitä löytyi, mutta hinta olikin sitten sitäkin suolaisempi: 16 euroa kappale!! Jäi ostamatta... Niinpä ei kun nettiin ja tilaamaan puutarhakeskus Jaakkolalta... Ei kai mikään pakkomielle, ehei!
Itse ostin semmosen juurakon bauhausista. Oli pussukassa kuten daalian yms juurakot. Ei maksanu montaa euroa ja nyt kukkii jo toista kertaa ja on oikein lupaava yksilö kaikin puolin. Lisäksi sain ketkuketulta pienen alun joka on nyt oikein lupaava pikku puska jo.
Nyt täällä mietin, pitäisikö laittaa joku keräilypussi Särkyneidensydämien kukkavarsiin? Näyttäisi, että nyt tulisi siemeniä. Ennen ei ole ollut niitä siemen palkoja… Kannattaisikohan ne kylvää samantien multaan, kun on valmiit?
( muokk… miksi ihmeessä mull on mennyt niin vaikeaksi kirjoittaa..)
Nyt sitten sain ne hieman vaivalloisesti hankitut särkyneet sydämet. Hyvännäköiset taimet, vaikka postimyyntitavaraa olivatkin. Huomenna sitten istutuspuuhiin, pääsevät syreenin katveeseen.
Valkoinen särkynytsydän kukkii, juurakkoina ostamastani 6 valkoisen kasvin taimesta oli kolme valkoista ja kolme punaista. Hankin vast edes vain kukkivana mitään kasveja!
Kun ostaa taimia, niin mikäli niissä on jo alkuja, ei pelkät juuret, niin varsien väristä voi päätellä niiden värin. Valkoisen varret ovet hennon vaalean vihreät, punaisen taas tummemmat ja hieman puna-sävyiset…
Onko kukaan kerännyt niitä palkoja/siemeniä talteen? Missä vaiheessa olette keränneet? Odotatteko että kuivuvat täysin?
En ole ennen niitä keräillyt, kun ei oikeastaan ole mitään ollut je vähätkin on sitten mennyt menojaan. Nyt ajattelin kyllä varautua, etteivät karkaa ja molemmissa on niitä siemenkotia useampi. Laitan niihin sukkahousuista pussukat johon ne valmiit siemenet sitten jää. Samalla kyllä vielä mietin, että voiko niitä samantien kylvää valmiiksi. Keväällä se jääkaappi-homma on tosi työlästä…
Kenties ne pikku taimet voisi sitten keväällä kerätä sieltä puskan latakin jos varisee siemenet. TOisaalta voi vahingossa harata. Vaatiivat ilmeisesti kymäkäsittelyn? Ei kuitenkaan syyskylvö olisi mahdollinen?
samaa tuumaan kuin fiorelia. Nyt kun näin valkoisen särkyneen sydämmen niin ah olen menettänyt sydämeni:) sellaisen kun jostain löydän niin ihanaa. Onnistuukohan suoraan ulos kylväminen. Minulla ei tahdo onnistua minkään kylmäkäsittely siemenen kanssa sisällä kasvatus. Otattehan siemeniä talteen että saisin ruinattua edes pari siementä teiltä.
Multasormi myymälöissä on ollut valkoista sydäntä, hintakin ihan normi perennan hinta. Siemeniä on tulossa ihan mukavat määrät tänä vuonna… Mieletön on ollut myös kukinta, taukoamatta kestänyt jo yli kuukauden.
Tämmöisiä palkoja on varret väärällään.
Tänään keräsin siemeniä jo. Nuo valkoiset kun tippuu niin näkee kyllä mitkä on korjuukuntoisia huomasin. Kauniita kuin pieniä mustia helmiä oli siemenet kypsinä, kurkkivat ja huutelivat mulle raollaan olevasta palosta!