Särkynyt sydän, Lamprocapnos spectabilis

Pärjääkö särkynyt sydän varjossa? Kaivoin kaksi sydäntä pois kasvimaan reuanalta kun tuppaavat kasvamaan liian isoiksi ja kaatuvat. Nyt en tiedä mihin istuttaisin, mahdollisia paikkoja on varjossa ison kiven edessä tai auringossa kahden mikälie pensastavan ruusun välissä. Kumpi parempi?

Aurinko-puolivarjo sanoo kasvikortisto. Minulla on varjossa, hyvin on sielläkin pärjännyt. Kukinta on hieman vaatimattomampaa mutta kestää kauemmin.

Miuluimmin varjossa kuin auringossa. Puolivarjo on ihaantelinen paikka. Pensasruusujen väliin en kyllä laittaisi,jos ruusut ovat vesovia,niin särkynytsydän ei niille pärjää.

Eikös lehdistö pysy myös varjossa parempana, kovin auringossa hiipuu ja häviää kesän mittaan? Vai onko taas mun joku kuvitelma tää? :o

Ihan oikeassa olet heksu! Vieläkin on melkein kokonaan vihreä meillä puolivarjossa.

Kiitos, pääsevät varjoon kiven juurelle kasvamaan.

Mie, hoopo, tein tilaa sipulikasveille, ja jäi sitten unohduksiin särkyneen sydämen juurakko, tää nyt sitten pukkaa jo kasvua!..Mitä mä sille nyt teen,…viileäkaappiin?

Irsa, onko sulla kuistia tai muuta viileää tilaa, jossa voisit kasvattaa sitä ruukussa, kunneka ulos saa?

Täällä nämä jo pukkaavat itseään kohti aurinkoa. Täytyy yöksi laittaa ämpäri niskaan.

Jotenkin hirveän aikaisin nousevat vai luulenko vaan?

Täälläkin ovat nousseet, on aikainen ollut aina. Joskus olen hallaharsoa laittanut päälle jos lupaaavat kylmää yötä.

Maanpinnalla ovat täälläkin. Luin jostakin,että jos Särkyneensydämmen leikkaa ales kukinnan jälkeen -niin kukkii uudestaan? (ootteko kuulleet tai kokeneet)

Minä olen tuon kuullut mutten ole raaskinut tehdä. Itselläni särkynyt sydän on nyt vasta kolmatta vuotta. Viime kesänäkin kukki ensin loistavasti ja jatkoi pitkälle kesään toisella hieman vähemmällä kukinnalla. Oli tosi komea syksyyn asti ja en kyllä olis hennonnut sitä leikata kesken kesän.

Tarttis hommata niitä lisää, niin sitten voisi toisen leikata ja verrata :slight_smile:

Minäkin olen tuon kuullut ja viime syksynä päätin kokeilla. Kaduin. Varret ovat ontot, joten niihin pääsee satamaan vettä. Uutta kukintaa tai edes kasvua ei tullut syksyllä, mutta pelkäsin, että koko kasvi kuoli. Taitaa se kuitenkin hengissä olla, sillä jotain pientä sillä kohdalla jo näkyi. Mutta todellakin vasta hyvin pientä.

Todellisuuden nimissä on kuitenkin tunnustettava, että kevään kukinnan jälkeen siirsin puskan toiseen paikkaan. Saattoi ehkä hiukan vaikuttaa asiaan :wink:

Viime vuonna oli pitkään hyvännäköinen ja siemeniäkin teki

En aio katkoa vaikka ränsistyisikin, istutan vaan jotain näkösuojaa jos näin pääsee käymään Muitakaan onttovarsisia en pitele vasta kuin keväällä maan ollessa osin sulanut.

Minun särkynyt sydän kukkii auringossa mutta suuren kirsikkapuun varjossa, joka vuosi leikkaan syksyllä varret poikki ja muutaman kerran olen jakanut juurakkoa rouheasti lapiolla niskaan tyylillä, kuka lienee neuvonut.

Voimissaan on ja hyvin voi, tukea kyllä tarvitsee. Nyt jo pukkaa punaista alkua,alkukesästä kukkii, kaunis ja herkkä kasvi kun mikä.

Siispä antaa kasvaa rauhassa. Voihan siihen eteen laittaa vaikka ruukun jossa on kesäkukkia?

Täälläkin terhakkaasti nostaa päätään särkynyt sydän. Edessä näkyy viimevuotisen varren ontto tynkä, syksyllä leikattu. (tämä kasvaa sateensuojassa talon kivijalan vieressä)

Minun särkyneetsydämet ovat visusti lumen alla :slight_smile:

Mutta sitten, kun kukkivat, kukkivat ihan lumen tuloon asti taas. Ihan läpi koko kesän.

Täällä tänään paljastuneet ja jo alkuja näkyvissä.

Taas viisastuin ihan ohimennen. Olenkin ihmetellyt komeaa punaista versoa kukkapenkissä ja kun katson Ansu75n kuvaa niin kas, jopa muistan. Istutin keväällä 3 valkoista särkyneensydämen tainta, joista 1 oli punainen ja lahjoitin hänet pois. Hyvin vahdikkaasti kasvaa pituutta, vaikka -4 pakkasia on ollut viikonlopulta lähtien.