Kaippa valistit henkilökuntaa ristiriidasta? Eihän sitä edes kannatuksen vuoksi viitsi rahojaan noin pahasti hassata!
Viime vuonna kattelin sieltä vanhoja ikkunoita kasvilavoihin ja kaikki oli juuri rikottu. Kuulin henkilökunnan pihalla puhuvan keskenään, että ikkunoita ei sitten enää myydä. Sillon kysyin asiaa kassalta ja kassa sanoi että kyllä myydään.
Vaan löysin silloin sopivan metalliverkkokorin lehtikompostiksi, niin kieltäytyivät myymästä sitä. Siellä on henkilökunnalla omia pimeitä pisneksiä ja sillon sai romumetallista rahaa. Pitkällä vääntämisellä sain käsiini ulkokentän päättäjän ja se myi sen kehikon mitään mukisematta mulle kahdella eurolla. Vastaava virallinen tekele maksoi kaupassa silloin 15 euroo. :-)
Tollasen mafian kanssa en jaksa enää vääntää. Myös eilen oli kaikki lasit rikottu. Paljonkohan kierrätyslasista maksetaan, kun sitä on kuorma-autolasteittain???
Nyt kun iski hirveä laiskuus parvekkeen siivoamisessa, niin aloin pähkimään, että kestäisköhän nuo punasaviruukut tuolla partsilla talven yli, kuivahtaneet mullat sisässä?
Ja nyt otetaan kannustavia ja hyväksyviä vastauksia vastaan (vaihtoehto bee, on tyhjentää kaikki suuret ruukut, pestä ja raahata alas kellariin, eikä huvittais…)
Entäs kompromissi? Tyhjäät enimmät mullat ja jätät ruukut partsille odottamaan ens kevättä? Yleensähän ne ruukut halkeaa just sen takia et ensin ne on vesisateessa ja sit tulee pakkanen. Ja usein vielä täynnä multaa ja sekun kastuu ja sit jäätyy ni poks. Tai räks ny ainakin.
Kompromissi kuulostaa hyvältä Laitan seinustalle, sateelta suojaan ja toivon parasta.
Mä luin jostain,että saviruukkkujen pitäisi säilyä ehjänä kyljellään,kenties juuri tuon mullan jäätymisen ja sulamisen estämiseksi!
Tuo kuivana säilyminen on tosiaan kestämisen salaisuus, ruukku ei saa imaista vettä missään vaiheessa:)
välke, onko sulla jotain laatikkoa (hyvällä kannella) johon voisit ruukut laittaa sateelta suojaan? Olisi siistimpääkin. Onhan niitä myynnissäkin sellaisia puisia parvekkeelle sopivia, niitä voi myös penkkinä käyttää.
Onhan minulla se suuri säilytysarkku, omatekele, joka on täynnä pikkuruukuja ja muovipotteja. Ei sinne mahdu enää mitään :). Nuo ruukut jolla nyt vaivaan päätäni ja teitäkin, ovat sellaisia suurensuuria ja painavia. Voisinhan tietysti säkittää ne ja laittaa siististi pitkän penkin alle. Ei tuolla partsilla tule talvisin oleiltua, kun en tupakkaakaan polta.
Hei no just noin. Jos ei estetiikka haittaa, ni jätesäkit ruukkujen suojaksi, sillain väärinpäin. Ei pelkkä ilmankosteus niitä riko, vaan se, et tosiaan vettä sataa päälle ja kunnolla ja sit jäätyy. Ja jos ei sellasenaan jätesäkki sovi, ni sivu halki ja seinän puolelle.
Välke: pienet punasaviruukut kestävät ‘useinmiten’ talven,isot ei, mutta jo nyt rikoin omatekoisia lasitettuja ruukkuja jotka olivat jäätyneet maahan kiinni ja kun vähän potkaisin niin jalka oli irti ruukusta, vaan ketäs muuta syytän kun itseäni :))
Omatekoisissa lasitetuissa usein lasite irtoaa ja lohkeilee pinnalta irti talvella , ne ovat matalanpoltettuja ruukkuja.Sisällä säilytys tai vaikkapa kasvihuoneeessa suojaa ruukun ja ne kestävät kevääseen.
vaan ruukkujahan voi aina talvella valmistaa lisää;)
Lumi, kitos varoituksesta. Tottahan se on, että keväällä varmasti harmittaa, jos kaikki isot ruukut ovat halki, kun istutuksia pitäisi alkaa tekemään. Jospa sittenkin piiskaisin itseäni kantamaan ne kellariin…
Niin suositteln…jospa meilläkin joku sen tekisi, muuten välke ehtikö sinun komea maksaruoho puska kukkia,omia olen juuri sisälle maljakkoon ottanut.
Komea tosiaan, aivan ihana se sinulta saatu maksaruo! Aina vaan jaksan sitä ihmetellä, minulle kun oli koko kasvi ihan uusi tuttavuus. En ihan osaa sanoa, oliko se täydessä kukassa, osittain ainakin.
Mitä jos tuommoinen iso ruukku on suojaisasti parvekkeella, voisiko laittaa siihen mullan pinnalle muovin suojaksi ja peittäisi sen sammaleella ja/tai kivillä ja siinä olisi paikka vaikkapa lyhdylle?
Muutaman ruukunkin olen taas koristellut.
ompa zairan ruukut kauniita. Mä myös ostelen perus saviruukkuja ja maalailen niitä, tosin niitä en tämän jälkeen viitsisi edes näyttää. Ylijäämä maaleilla maalailen.
Ylijäämä maalaillahan minäkin maalailen. Ja sitten vain vähän lätkäisen servettiä poskeen, ja voilá. Helppoa kuin heinänteko.
onko zaira sun ruukut talvet ulkona? vai miten maalaukset kestää?
Teen ruukkuja ihan sisäkäyttöön. Eli ne ovat lähinnä sisällä. Joitakin kukkia vien kesäksi ulos, joten muutama ruukku on kesän ulkonakin. Olen lakannut ruukut maalaamisen jälkeen spraylakalla, ja hyvin ovat kestäneet. Enemmän ongelmia tuottaa aurinko. Servettien kuvat haalistuvat ulkona auringossa jonkin verran.