Saviruukku

Tuunailin tuossa ensimmäistä kertaa muoviruukkuja servetti tekniikalla, ovatpahan vähän värikkämpiä kuin pelkät valkoiset.

Tosi hienoja tuli. Kummasti piristää tuo kuva ruukkua.

Minulla on ongelma. Haluaisin vaihtaa vanhat, parin vuosikymmenen takaa olevat huonekasviruukkuni uusiin, mutta mistä löytää kunnon ruukut?
Onko enää tavallisia reikäpohjaisia kukkaruukkuja, savisia, keramiikkaisia tai muovisiakin, joihin tulee aluslautaset? Kävin eilen parissakin kaupassa, ja ruukkuja on pilvin pimein, mutta ne ovat umpinaisia. Onko ne tarkoitettu päällysruukuiksi, vai miten niitä käytetään? Jos istutan kasvini tuollaisiin, juuret helposti hukkuvat veteen.

Ainakin paikallisessa halpakaupassa on (Robin Hood), samoin paikallisessa pienessä S-kaupassa.

Löytyy marketeistakin isoja saviruukkuja joissa on tarvittava reikä pohjassa. Prismassa täällä on ainakin, ja City-Marketissa olen nähnyt myös. S- ja K-supermarkettien tuoteryhmät varmaan ovat aikalailla samat paikkakunnasta riippumatta joten koita etsiä noista.

Kiitos vastauksista. Terrasta ja Maxista kävin eilen etsimässä, mutta sieltä en löytänyt. Pitääpä etsitä noista, jotka mainitsitte.

Nättejä isohkoja ruukkuja oli ainakin Porin Prismassa eilen tuntuvalla alennuksella (ovh 11,95, nyt 3,00)

Oi, olispa täälläkin !

Tarttui niitä matkaan muutama:)

Tarjoustalosta ostan halpoja,hyviä saviruukkuja. Vapaa Valinnat on samaa ketjua.

Minulla on iso saviruukku, mutta mietin just mitä voisin siihen istuttaa.
Muuten se on ihan  tyhjän panttina. 

Nyt kun kevät on aluillaan ja kasvien mullat pitäis taas vaihtaa, niin samalla isompia kasveja pitäisi laitella uusiin ruukkuihin. Olen miettinyt, että paras tapa ruukuttaa kasvit olisi laittaa ne johonkin sisäruukkuun, muoviseen tai saviseen ja sijoittaa se suojaruukkuun, jonka pohjalla olisi muutaman sentin kerros soraa salaojana. Jos tulee kasteltua liikaa, niin vesi valuu sinne suojaruukun pohjalle ja koska itse kasvi on eri ruukussa niin sen saa nostettua sieltä helposti pois ja liian veden kaadettua viemäriin. Ongelma on se, että tarpeeksi isoja ruukkuja ei meinaa löytyä mistään. Minulla on melko reilun kokoisia kiinan ruusuja ja limoviikunoita, joita ei viitsisi enää mihinkään pikkuruukkuun laittaa. Olisiko kenelläkään ehdottaa mistä voisi löytää reilun kokoisia ruukkuja (mielellään kohtuu hintaan)? Haussa siis suojaruukkuja, jotka mieluusti ovat sellaisia, että silmä kestää ja niiden sisään sopivia sisäruukkuja. Kävisikö sisäruukuiksi ihan perinteiset taimistoruukut?

Saviruukut …ostin syksyn ale myynnistä plantsulta korkean saviruukun isolle anopinkielelle kun tarvitsin korkeutta…et saa valoa käytävän ikkunasta…nätti ruukku …ei punaruskea vaan ruskea josta näkee missä asti kosteutta on.
Aika nätti ruukku …ei kaipaa muovista suojaruukkua… Olohuoneessa mulla on valkeita ruukkuja ja valkeita suoja ruukkuja…mut muualla ei niin tarkkaa.
Ulkoruukuissa on isoja kokoja …mut nyt ne on kalleimmillaan ? Itse hankin uudet ruukut loka-marras kuussa jos ALE nurkassa on sopivaa. Myöskin kierrätän eli jos M kokoa vaativa kasvi pitää siirtää L kokoiseen ja L kokoinen vaatii jo isomman niin ostan yhden XL kokoisen…silti kellarissa on ruukkuja pilvin pimein kun säästän joulukukkien ruukutkin.
Salaojan teen ruukun sisään lecasoralla tai rikkomalla pienen ruukun.