Kuka osais sanoa mitä tämä oikein tarkoittaa suomeksi: "Såtemp. ca 20 gr. Gror inte fröet inom en månad bör det utsättas för en kylperiod, 3-5 veckor vid cirka + 4gr." Pitääkö olla ensin kylmäkäsittely vai miten... nyt tökkii ??
Ymmärtäisin, että kylvölämpö +20 astetta, mutta jos ei idä noin kuukaudessa, pitää kylmäkäsitellä 3-5 viikkoa +4 asteessa.
Kiitos Päivänhattu.
Löysin siemenlaatikostani valkoisen foliopussin jossa oli teksti: King of Denmark. Mitähän mahtavat olla siemenet?
prinssejä ja/tai prinsessoja niistä tulee (Anteeksi, en voinut vastustaa)
Tarkemmin ajateltuna taitaa sittenkin olla pinaatin siemeniä...
Oisin unikkoa veikannu, hyvä kun selvisi.
Mikä ihmeen ötökkä on muutaman millimetrin mittainen, aivan olemattoman kokoinen, vipeltää mullassa hirmuista kyytiä, ihan vaalean harmaa tai jopa valkoinen???? Multa kekkilän kylvö/taimimultaa.Taimi usemman viikon kylvöksissä ollut perennan taimi, sisätiloissa. Muita purnukoita kahtelin, eikä siellä näy vipeltämässä mitään. Linkaisin potin jokatapauksessa pihalleNiitä oli USEITA siinä mullan seassa!!!!! Yöks. En ole sisätiloissa törmännyt vielä mihinkään, vaikka olen 6-7 vuotta taimia tässä mökissä kasvatellut!
Kyselenpä tallasisiata siemenistä, sain syksyllä tuttavalta muutaman kiiwin näköisen hedelmän.Ne sitten poksahtivat auki ,niissä oli tallaiset siemenet. Jokin köynös kasvi on kyseessä.
Voisi olla piikkikurkku. Jos on, niin kasvaa kauniiksi köynnökseksi ja tekee tuoksuvat, vaatimattomat kukat!
Siemenet näyttäisi malliltansa kurkun siemeniltä, joten olisi joku näitä köynnöskurkkuja vai-mitä-ne-nyt-on, kiwano tms. Niistä joku poksahtaa kypsänä auki.
Suomettaren mullassa elävät öttiäiset ovat varmaan hyppyhäntäisiä. Niistä ei ole todettu olevan kasveille mitään vaaraa, mutta jotkut sanoo että ainakin siementaimien juuret kärsii jos hyppyhäntäisiä vipeltää liian kanssa. Ne syö lähinnä maatuvia kasvinosia ja sellasta pikkusälää mitä mullassa on.
Jos se on piikkikurkku, pärjäisikö varjoisessa paikassa. Ajattelin sillä maisemoida ulko käymälän.
Tuommoinen ketju löytyi
http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=3190
Mulla on sellanen käsitys, että vaatisi lämpimän paikan ja aurinkoa.
Mulla olis tuossa Tiikerikaunosilmän ja lilan valeunikon siemeniä - milloinhan ne mahdetaan kylvää? Liotusta? Kylmäkäsittelyä? Multaa/turvetta? Ei haisuakaan…
En tiedä tuosta valeunikosta, mutta tiikerinkaunosilmät kannattaa kylvää sitten suoraan ulos kasvupaikalleen, kun maa on lämmennyt.
Kiitos LM-H! Niin ajattelinkin, mutta varmistinpahan vielä. Mutta tietäiskö kukaan tuosta lilasta valeunikosta?
Milloin akilei siemenet pitäisi kylvää syksyllä maahan vai kevällä.sain naapurin rouvalta muutaman erivärisiä kukkasiemeniä ,häkin oli hankkinut ne taimenina joten ei osanut neuvoa .
Akileija tarvitsee 6-8 viikon kylmäkäsittelyn itääkseen. Kylvä siemenet pohjastaan reikäiseen astiaan, tai valmiiksi pikkupotteihin ja nosta ulos odottamaan kevättä, sateelta suojattuun paikkaan ja varjoon. Osa siemenistä voi innostua itämään vasta toisena keväänä, perinnekasvin keino selviytyä takatalven tai kevätkuivuuden tuhoja vastaan on itää pidemmän ajan kuluessa. Viisaita ovat.
Muistelen, ettei akiliijan siemeniä peitetä, vain aivan ohuen kerroksen ohutta hiekkaa tai sumutuspullolla vettä sumuttamalla kiinnittyy kylvömultaan, tarvitsee valoa itääkseen. Minulla myös odottaa pikkuruukuissa sinistä akileijaa oikeille paikoilleen istuttamista. Osan siemenistä kylvin syksyllä avomaalle riviin.
Mä muute kylvin sisälle joskus kesällä akileijoja(ilman kylmäkäsittelyä)ja hyvin itivät ja kasvovat…