Kyssäkaali ja muut! missä meillä täällä oli se iänikuinen “kylvö-ohje” missä siemenet kylvettiin aina pyöreisiin (vai oliko ei koskaan?) ruukkuihin ja kirmattiin pitkin pihaa ilkoisellaan? Olis ihana lukea se taas ja uusia penttiläisiä voisi sillä ilahduttaa ![]()
Se löytyy pentin yleiset kylvöohjeet-nimellä
juu, kyllä tämä kerran vuodessa vähintään pitää uusia…
moonriver, maanantai, 26. tammikuuta 2009 - klo 15. 13
muokattu: 26.1.2009 15:18:30
Otin kaikki teidän parhaimmat ideat, ja kokosin yhteen. Tadaa, tässä ne ovat:
Pentin yleiset kylvöohjeet
Kylvä siemenet kun kuu alkaa kasvamaan, neliskanttiseen mustaan purkkiin. Voit käyttää myös kultahopearaidallisia kuusikulmaisia purkkeja. Pyöreät purkit on kiellettyjä. Monesti kannattaa purkit myös koristaa tulevan kasvin kuvilla. Käytä täydenkuun aikaan ostettua luomukylvömultaa, johon sekoitat kissanhiekkalaatikon muruja ja hieman luomukasvatettua vehnänlesettä. Kylvä aina kello 23.44, muuten mikään ei idä. Laita astiat suorakaiteen muotoisiin mustiin laatikkoihin. Peitä laatikot desinfioidulla kelmulla, jonka reijität tähtikuvion muotoiseksi.
Erittäin tärkeää on suorittaa niin sanottu kylvöjuoksu. Juoksu tapahtuu näin: riisu itsesi alasti, sido lanteille huivi, jossa on kylvämäsi kasvin kuvia ja päähäsi vastaava hattu. Varmista, että on valoisa päivänvalon aika. Käske pöllämystynyt isäntä riisumaan vaatteensa. Avatkaa ulko-ovi ja juoskaa vastakkaisiin suuntiin ympäri taloa. Kohdatessanne lyökää kädet yhteen ja huutakaa sopiva kannustushuuto tuleville taimille. Jos haluatte, että kasveista tulee esimerkiksi Euroopan komeimmat, muistakaa liehuttaa kukilla koristettua Euroopan karttaa juoksun aikana. Mitä sinisemmiksi jalat tulevat kylmässä juoksemisestä sitä sinisemmät ovat kukkaset, ja vasta vuoroisesti mitä punaisempi nenä sitä punaisemmat kukat. Tässä tulee kuitenkin olla varovainen, ettei isännän siemenet vallan palellu. Mitä useampi näkee, että juoksu on suoritettu, sitä varmempi on kasvuunlähtö. Piipaa-auton kuskille tulee selittää rehellisesti, että kylvetään vain siemeniä. Samoin kuin sairaalan henkilökunnalle.
Jos kylvöpurkista ei nousekkaan mitään, vaikka kuinka käyt joka välissä tarkistamassa, kylvä siihen samaan purkkiin ja samoihin multiin jotain muuta. Niillä uusilla kylvetyillä on tapana saada ne itämättömät säikähtämään ja sitten on purkki täysi ja kaikki iloisesti sekaisin. Jos mikään ei idä, heitä multa takaisin säkkiin, niin löydät säkistä pian valkoisia pitkiä taimenalkuja. Jos olet pöljyyksissäsi mennyt kylvämään siemenet pyöreään purkkiin, ei sinun auta muuta kuin laulaa niille ensin sopiva anteeksipyyntöbiisi ja sen jälkeen iloista jenkkaa, joka saa siemenet tärähtelemään, ja se tärähtely virittää alkion kasvuun. Tämä voidaan tehdä myös laittamalla purkit pesukoneen päälle linkouksen ajaksi – tasaista ja voimakasta ravistelua tarvitseville.
Kun pienet sirkkalehdet sitten ilmestyvät muista jutella niille pehmeästi päivittäin. Sirkkalehtivaiheen jälkeen puhaltele ja hivelöi taimia hellästi päivittäin. Kun puhelet peetä, säästät huomattavasti lannoituskuluissa. Se on kyllä totista totta, että pikkutaimia kannattaa hiplata ja puhallella. Hypistely karaisee taimia ja solukko alkaa korkkiutua, vai mikä sana se oli… varsinkin venähtäneet tomaatintaimet tarvitsevat kunnon rutistelua.
Kaikesta tästä huolimatta, jos kasvi ei tunnu kasvavan voit myös uhkailla, kiristää ja pelotella pois heittämisellä. Yleensä tässä vaiheessa taimi ryhdistäytyy viimeistään. Jos haluat tehostaa uhkailua, laita kuva kompostistasi taimien viereen.
Tämä kaikki perustuu vanhoihin kansanperinteisiin. Kuuluupa erääseen kansanperinteeseen manaus, jonka mukaan "talon vanhin emäntä kaalintaimien istutuksen aikaan heilauttaa helmat korviin ja lausuu" Tämä siis tapahtui aikana ennen kuin alushousut oli keksitty.
Tää on kuulkaa totista puuhaa!
Terveisin,
pentin kajahtaneet
jesh! päivä pelastettu ![]()
Laitoin tähkälaventelin siemeniä jääkaappiin kun pussin kyljessä niin luki 3-6 viikoksi ?? semmosseen pieneen kasvihuoneeseen… mielipiteitä ? eka kerta kun yritän ![]()
tuolla ne jääkaapissa nyt on ja ihmettelyä saaneet
Mulla on kans purkki jääkaapissa, laventelia yritän idätellä. Saa nähdä, mitä sieltä tulee vai tuleeko mitään.
Ja jee, mä saan kasvihuoneen!!!Ihan sellaisen pienen, inan alle 5 neliötä (joka näyttää leikkimökiltä tuossa 20000 neliön nurtsilla), mutta kuitenkin.
Puutarhatumpula piä miut ajan tasal miten siun laventelit lähtee ? Hienoa !! onneks olkoon … kasvihuone ois aika pop juttu
Hei taas vain kaikille! Kylvin maaliskuun alkupuolella kesäleimua ja petuniaa. Nyt kesäleimuihin on ilmestynyt toiset lehdet ja ajattelinkin koulia kesäleimut omiin purkkeihin. Oletteko te muut missä vaiheessa kesäleimut koulineet, eli minkä kokoiset teillä ne toiset lehdet ovat olleet? ja onko ok jos ne kouluu 1kpl/jugurttipurkki?
Kiitos kaunis kaikille jotka viitsitvät tälle tumpelolle vastailla ![]()
shatunen, siinä vaiheessa olen koulinut kun on ollut ekat kasvulehdet näkyvissä. Jogurttipurkki on varmaan ihan ok kokoinen.
Mulla on kyllä leimuista vähän huonot muistiinpanot ja hatarat muistikuvat, vaikka joka kevät oon niitä laittanut. Laitan ne siinä viimeisten joukossa niin siinä vaiheessa kevättä ei jaksa enää pitää kirjaa kovin säntillisesti eikä tuommoiset asiat niin jää päähänkään kun mieli on jo iloisesti pihalla ![]()
Hei! osaisiko joku sanoa että miksi 3-4 sentit petunian taimien joiden lehdet menevät rullalle? Johtuuko se liian kuumasta lämpötilasta vai mistä?Kesäleimuilla ei mitään ongelmaa mutta petunia ei tykkää ![]()
Ei se kuumasta pitäisi mennä, joku muu ongelma.
Käykö siementen idätykseen tomaatti rasiat joissa kansi ??
onko keijunmekon siemenia varten joku vippas konsti ?
Kiitos
satumarika, mulla petunioiden lehdet rullaantuivat kun lannoitin liikaa. Tilanne on jo viikossa korjaantunut kun pistin lannoitepurkin lukkojen taa.
MissHemuli, eiköhän se käy. Jos kannessa ei ole reikiä niin pitää tuuletella välillä ettei homehdu. Ja itämisen jälkeen kansi auki. Ei keijunmekoissa tietääkseni mitään kikkailuja tarvita. Kevyesti olen peitellyt ja normaalisti suihkuttelemalla kastellut.
Noin nyt sit ootelleen et onnistuinko 
Mulla muutamien petunioiden lehdet rullaantuneet, mutta en ole vielä lannoittanut yhtään. Sama oli viime vuonna.
Sain pohjoisesta kuolanpionin siemeniä. Kahlasin jo kertaalleen uuden-ja vanhan pentin pionisivut… unohdin pistää oikeat kohdat kirjanmerkkeihin. Pionikeskustelu on pitkä kuin nälkävuosi, enkä viittis millään selata niitä uuestaan läpi.
Jos nyt oikein muistan, niin vaatii 2 kylmää kautta ja lämpimän väliin, toisena lämpimänä nostaa vasta vartta maanpinnalle. Joku oli laittanut, että jos kylvää heti siementämisen jälkeen, niin voi oikaista.
Tarvitseeko kuolanpionin kuivat siemenet kylmän kauden ensimmäisenä? Eli jos kipinkapin vien ne hankikylvöihin, niin ne kasvaisivat vuoden päästä kesällä?
Tai voinko oikaista niin, että kylvän ne sisälle nyt. Vien ulos heti yöpakkasten loputtua. Ja kasvaisivat jo nyt kesällä?
Mie olen aina vienyt hankikylvöihin, seuraavana kesänä on tullut juuri ja sitä seuraavan kesänä lehti. Jotkut itävät vasta vuosien kuluttua.
Ootko laittanu ruukkuun hankikylvöön ja siirtäny penkkiin, vai odotellu purkkiin elämää? Mietin vain, että jos penkkiin laittaa, niin mulla ainakin rikkikset ja heinät valtaa samointein
Kuinka pitkä pitää olla lämmin ja kylmä kausi? Jos vien ensin hankeen, sitten annan nauttia kasvihuoneessa keväästä, vien jääkaappiin, ja keskikesällä/loppukesällä ulos?
Purkeissa hankikylvöön ja siirtänyt purkeissa pihan perälle kunnes on sirkkalehti näkyvissä sitten vasta maahan.
Jos on maassa tilaa voi hyvin laputettuina kylvää suoraa uloskin.
Jos on aikaa niin helpommalla pääsee kun vie nyt ulos, hoitaa kastelun tarvittaessa ja antaa siementen itää omaan tahtiin.
Kai se pitää opetella sellainen asia, kuin maltti. Minäpä kokeilen nuin. Taidan tehdä ihan oman kukkavauva penkin johonkin, niin voi siinä sitten kasvatella nuita hitaita kukkia ![]()