Sekalaisia siemen- ja kylvökysymyksiä

ehkä sopivat parhaiten ladottuna lavaan tai terassille: 2 tomaattia tai pari kurkkua, salaattirivi tms. sopivat. Mun tietääkseni niiden pitäis olla lannoitettuja/kalkittuja, tai sit siitä satsista on vaan jäänyt aineet pois ja antavat niitä sekundaa sen takia pois.
Pitää tehdä viillot sivuun ainakin. Itse olen käyttänyt niitä sekoittaen tavan mullan sekaan, turvotettuna. Kylvömullaksi tuskin sopii, ovat aika karkeaa tavaraa.

Ai niin, meillä onkin ollut niitä 20 cm levyisiä istutuslaattoja.

Ovat tippukasteluviljelyyn tarkoitettuja? Silloin lannoitteet on jätetty pois,koska lannoite tulee koko ajan kastelun mukana.

Jahas, hyvä kuulla. Tuosta pussin kyljestä ei siis mitään tietoa sisällöstä paljastu kuin teksti: vihanneslevy.

En itse asiassa ehtinyt edes avata vielä ainoatakaan ja tarkemmin tutkia minkä sorttista materiaalia tuo on.

Mutta ehkäpä raastan sieltä sitten vaikka kylvömullan sekaan, ainakin kylvölaatikon pohjalle ja lisään pintaan kaupan hienompaa kylvömultaa.

Käyttäähän tuo tietenkin pitää - eihän meillä mitään hukkaan heitetä! :wink:

Mitenhän tulisi nyt toimia näiden kasvien kanssa. Mulla oli täällä siemeninä pallerolaukkaa, laukkaneilikkaa, rohtoluppiota ja tähkäesikkoa. Pallerolaukasta sanotaan, että kylvä sisälle tammi-toukokuussa, aika iso hajonta? Sanotaan myös, että voi kylvää suoraan ulos taimikasvatukseen varattuun paikkaan syys-marraskuussa. Mitä tekisin? Jos kylvän sisälle, koska? Jos ulos, niin pitäisikö ne nyt kylvää ja haudata hankeen? Entäs sitten keväällä? Tähkäesikossa about samat ohjeet, mutta sisälle kehoitetaan kylvämään hemi-maaliskuussa. Rohtoluppiossa ja laukkaneilikassa on ohjeet kuin pallerolaukassa. Olen nyt vähän ulalla, että ulos vai sisään ja koska?

Minä kylväisin kaikki nyt talvella ja hautaisin hankeen. Sisäkylvö talvella/keväällä vain, jos välttämättä haluat kukinnan jo ensi kesänä, ja jos on viileää valoisaa tilaa taimikasvatukseen.

Meillä on aika viileä iso eteinen, jossa on iso lattiaan asti ulottuva ikkuna. Jospa teen niin, että kylvän jotain sisälläkin nyt keväällä ja isoimmat määrät laitan kuitenkin ruukkuihin ja hankeen lumen alle. Jospa sitten joistain sisälläkasvatetuista saataisiin kukintaa jo ensikesänä. :slight_smile: Mulla on noita kesäkukkiakin (krassia, aitoelämänlankaa, keijunmekkoa) sisällä kylvettäväksi, niin tokihan siinä käy niin, että tilat tulevat vastaan. Eli valtaosa ulos ja jotain sisälle, kiitos! :slight_smile:

Hei, toinen kysymys vielä. Nyt kun olen noita siemeniä viemässä tuonne ulos kylmäkäsittelyyn, niin kylvänkö ne isompaan astiaan vai suoraan sellaisiin pikkuruukkuihin tms? Varmaan isoon astiaan? Kastellaanko multaa tai siemeniä ollenkaan? Ja kuinka korkea lumikerros päälle riittää? Olisin mieluusti laittanut ne parvekkeelle, mutta siellä ei tietenkään ole niin paljon lunta kuin pihalla. Entä mitä niille tehdään keväällä kun lumi ja maa sulaa? Nostetaanko sisään? Jos ne istutetaan nyt isompaan astiaan, niin keväällä varmaan pitää sitten koulia ja siirtää yksilöllisiin purkkeihin?

Riippuu siemenien määrästä. Kyllä voi pieniinkin kylvää jos siemeniä on vähän. Kastele multa, siihen siemenet ja päälle hienoa hiekkaa tai vemikuliittia. Olen vielä kastellut lopuksi kaikki. Seuraava päivänä ulos ja lunta päälle. En ole mitenkään paljoa laittanut, sen verran että vähän suojaa saavat. Keväällä ollaan tarkkana, kun lumet sulavat, etteivät pääse kuivahtamaan, silloin kastellaan tarpeen mukaan.

Itävät huhtikuusta alkaen ja silloin ne koulitaan ensin erikseen pieniin potteihin tai vauvalaan jossa saavat erikoishoitoa. Sisälle ei tuoda missään vaiheessa.

Pienet taimet jotka keväällä ulkona itävät, ei pikkupakkasista ole moksiskaan.

Jogurttipurkkeihin laitan mullan (2/3 korkeudesta) ja siemenet - pohjissa reiät. Riittää tuo koko, kun määrällisesti en kylvä yleensä yli 10:ä siementä/ laji. Minusta reiät kannattaa olla purkkien pohjassa (muuten keväällä tai sateella uivat mullat ja siemenet.) Ja jos purkit vie laatikossa tai jonkinlaisella “laarilla” ulos, niin keväällä pitää valvoa, ettei laari ala tulvia sulavista lumista (tai siinä täytyy olla myös reiät.

Leipomoiden isot muovilaatikot on miusta käteviä tuohon "laari"käyttöön, mahtuu paljon ja ovat tukevia liikutella, sitt harson oon vielä viritelly päälle, aattelen, että estäis ehkä kosteuden haihtumista keväällä.

Mulla on niitä kylvöpurkkeja kasattuna mustiin puutarhalaatikoihin, on kätevä pinota päällekkäin ja vedet valuu pohjasta. Olen jos mihinkin laatikkkoon niitä purkkeja laittanut ja saanut aikaan riisiviljelmiä !

Sinne ne nyt meni. Saa nähdä itääkö keväällä mitään. :slight_smile: Verkon laitoin suojaksi ettei lapset tai koirat mene tallomaan päälle, vaikka ihan talon seinustalle laitoinkin.

onko kukaan kokeillut, eli kannattaisko kerätä Zilga-viiniköynnökseen jääneet loput rypäleet ja kokeilla kylvää niistä siemenistä uusia kokeilutaimia? Myös omenapuu Antonovkassa riippuu omenoita edelleen näin talvella, eikös niiden siemenistä sais perusrungoiksi sopivia, kestäviä taimia? Haluaaks joku muukin?

Tietääkö kukaan mitä pitäisi tehdä näille lootuksen siemenille, sain tämän paketin volgan suistosta.

Aloittelija kyselee… Tarkoitus olisi tulevana kesänä kasvattaa yrttejä, salaatteja, hernettä, tomaattia, mansikkaa ym. parvekkeella. Siemenet on jo tilattu netistä ja ensi kuussa saisi kylvökalenterin mukaan kylvää ensimmäiset (rosmariini, mansikka, kelloköynnös). 

Multa-asiat kuitenkin mietityttävät. Onko kylvö- ja taimimullan ero se, että kylvömulta on kaikkein vähäravinteisinta? Kekkilän sivuja kun katselin, niin sieltä löytyy vaikka minkämoista multaa. Pitääkö niitä multapusseja sitten varautua ostamaan miljoona erilaista, vai riittäisikö pari erilaista perusmultaa?

Hesarin artikkelin mukaan taimimullasta saa hyvän kylvömullan, kun siihen sekoittaa kissanhiekkaa. Kuulostaa hyvältä! Olisiko jollain tietoa, tarkalleen ottaen millaista kissanhiekkaa tähän tarkoitukseen tulisi käyttää? Bonsaiyhdistyksen sivuilta bongasin, että heidän ohjeissaan suositellaan paakkuuntumatonta moler-savesta valmistettua kissanhiekkaa, joka ilmeisesti pidättää jonkin verran myös vettä. Olisikos tämä hyvä myös kylvömultaan? Kissanhiekalla voisi ilmeisesti myös peittää mullan pinnan… Ilmeisesti tämä estää veden haihtumista, vai olisiko tällä myös joku muu tarkoitus? 

Joskus pari vuotta sitten ostin pienen säkin Kekkilän kaktus- ja kylvömultaa, ja kasvit kylvettyäni mullan pinta homehtui lähes välittömästi. Tuota multaa on edelleen jäljellä kaapissa ja mietin, että onko multa jotenkin pilalla, kun se noin homehtuu? Onko homeesta haittaa kasveille? Miten sitä voisi ehkäistä?

Siemenet ajattelin kylvää tyhjiin viinirypälerasioihin, toimivat ilmeisesti pieninä minikasvihuoneina. Jostain luin vinkin, että astian pohjalle laittaisi vähän väkevämpää multaa (taimimulta) ja sitten pinnalle, jossa siemenet itävät vähäravinteisempaa kylvömultaa. Kun kasvien juuret kasvavat, niin ne yltävät sitten väkevämpään multaan ja saavat uutta pontta kasvuunsa.

Entäs millaista multaa pitäisi taimivaiheen jälkeen olla? Mustaa multaa? puutarhamultaa? Yrttimultaa? Kesäkukkamultaa? Apua! Olen ihan hukassa näiden nimien kanssa!  Varmaan tarvittava multa riippuu kyllä ihan kasvistakin… Köynnöksille (minulle tulossa kelloköynnös ja isoköynnöskrassia) ei ilmeisesti liian väkevää saisi olla, jotta kukkisi, eikä tekisi vain lehtiä.

Niin, ja mistä tietää, miten iso ruukku tuolle kelloköynnökselle nyt sitten pitäisi olla (taimivaiheen jälkeen)? Isoköynnöskrassi tullee ihan semmoiseen pitkulaiseen parvekelaatikkoon. Riittääkö samanmoinen kelloköynnökselle vai pitäisikö sille olla isompi allas?

No tulipas kysymystulva… Olisin kiitollinen, jos joku voisi autella 

Heippa Muumihanuri! (kiva nimimerkki)
Mä vastaan sulle oman kokemukseni ja mieltymysteni mukaan. Joku toinen voi olla täysin eriä mieltä, niinkuin joka asiassa on. Elikkäs, heitä se vanha Kekkilän multa surutta pois. Ja osta Biolanin kylvö- ja taimimultaa. Siihen sitten kylvät kaikki haluamasi, kylvökalenteria suurinpiirtein noudattaen.
Sitten, kun taimet täytyy koulia eli istuttaa omiin pienehköihin ruukkuihin kasvamaan, niin esim. Aurinkokukkamulta on ihan kelpo tavaraa tähän tarkoitukseen. Sitä saa ainakin Tokmanni ketjusta huokeaan hintaan. Sitten lopulliseen istutukseen ostaisin jotain puutarhamultaa, Biolanin tai Kasperin esim. Ja pitkin kesää kasteluveden mukana kastelulannoitusta, sellasta punasta jauhetta, esim. Kekkilällä on.
Mä en tykkää yhtään Kekkilän mullista, se home on suuri miinus, joka on täälläkin puhuttanu usein.
Ja tohon kissanhiekkaan en osaa oikein sanoa mitään. Paakkuuntuvaa se ei ainakaan saa olla.
Toivottavasti tästä oli jotain apua, eikä pelkästään sekoita ajatuksia.

Muumihanuri, kelloköynnösasiaa voisit kysellä ihan siellä sen omassa ketjussa jossa varmaan jo onkin paljon asiaa ko. kasvista valmiina. Löydät sen täältä: “Köynnöskasvit - Asiaa lajeittain - lajeittain A - K - Kelloköynnös, Cobaea scandens”.

Kyssäkaali tuossa jo selvittikin sitä multa-asiaa. Eli aloitetaan vähän ravinteita sisältävästä johon kylvetään. Taimet koulitaan enemmän ravinteita sisältävään multaan (paljon vaihtoehtoja, ihan Pirkat ja Rainbowtkin käy oikein hyvin Aurinkokukkamullan lisäksi). Lopullisen istutuspaikan multa vielä ravinteikkaampaa, ja pitkin kasvukautta lisäksi kastelulannoitusta. Siinähän se pähkinänkuoressa noin yleisesti.

Loistavaa, kiitos nopeista vastauksista. Näillä päästään varmasti alkuun :slight_smile: Eli ilmeisesti kolmenlaisella mullalla, jotka eroavat ravinnepitoisuuksiltaan, pärjäillään.

Hei, täällä tulisi kysymys: Olen istuttanut muutamaan maitopurkkiin Kesäleimun ja petunian siemeniä. Ne ovat melkein kaikki jo itäneet. Ne ovat olleen koko itämishetken ajan ikkunan edessä josta paistaa aurinki klo 14.30-17.30 niin että lämpötila on kohonnut yli 30 asteeseen muutamaksi hetkeksi, muuna aikana lämpötila on siinä 21-22 asteessa. Onko jo itäneille kasveille ok, olla tuossa samassa paikassa vai pitäisikö ne nostaa siintä varjoon loppu ajaksi? Voiko siis tuosta muutaman tunnin mittaisesta yli 30 asteen lämpötilasta olla haittaa?

Jos taimet näyttää hyvältä ei mitään hatää. Jos näyttää venyvän liikaa yritä saada vaikka yöksi viileään paikkaan +13-+15 asteeseen.

Oletko jo koulinut taimet?