Sekalaisia siemen- ja kylvökysymyksiä

Mitähän tarkoittaa Olotila-sivustolla tällainen teksti, että turve olisi haasteellista kastella? Imeytysongelmia ?

Käytä aina uutta, puhdasta multaa. Tavallinen kukkamulta käy, halutessasi voi jatkaa sitä kasvuturpeella, joka on kevyttä ja huokeaa. Turve on kuitenkin haasteellisempaa kastella.

Voisin kuvitella että turvetta pitää kastella tasaisemmin kuin multavampaa maata. Jos turve pääsee kuivumaan niin se tiivistyy kovaksi möykyksi ja kuristaa kasvin juuret. Kuivahdettuaan kestää “kauan” kastelun jälkeen ennen kuin kosteus tasaantuu koko paakussa. Kuiva turve jää myös kellumaan veden pinnalle ennenkuin hitaasti vettyy.

Jos turve pääsee kuivumaan, sen kastelu on hankalaa, purkki pitää saada likoamaan veteen ainakin vuorokaudeksi, muutoin vesi valuu turpeesta vain läpi. Kuivuessaan se myös kutistuu ja kovettuu, eikä ihan kaikki juuret sellaisesta kyllä hyvää tykkää. Toisaalta turpeen kastelee helposti liian märäksi. Eli siinä tasapainotilassa pysymiseen tarvitaan tarkkuutta.

Jos taimipurkin “multa” on kovin turvepitoista taikka pelkkää turvetta, niin kastellessa (esim. kastelukannulla pinnalle) vesi jää hetkeksi killumaan pinnalle, kunnes löytää reitin pohjalle vaikkapa purkin reunoista - sillä kuivettunut turve kutistuu ja irtoaa purkin reunoista. Vesi siis humahtaa purkin läpi, mutta ei välttämättä kastele turvepaakkua sen kummemmin. Turvepitoisen kanssa täytyy kastelun olla tasaista, altakastelua, jopa ehkä sellaista, että taimipöydällä tai laarissa seisoo koko ajan vesi… Kesäkukkien juuripaakuthan on hyvin turpeisia.

Olen tosiaankin vain sumutellut kylvöstä, en sen enempää kastellut. Silti tilanne on tuo. Nyt en ole enää muutamaan päivään edes sumutellut, silti multa on koko ajan märkää. Pikkutaimien kasvu on jämähtänyt, mitään kehitystä ei olen enää tapahtunut. Hengissä ja pystyssä kyllä ovat.

Astian pohjalle laittamani styroksit ovat varmaan olleet huono ratkaisu. Voi myös olla että multaa on liian vähän, ehkä se ei riitä kasvun tarpeisiin. Kuulostaako teistä konkareista mahdolliselta?

Rutikuivan turpeen saa kasteltua kun lisää veteen hiukan käsitiskiainetta.

Miraxx, voitko nyt puhkaista vaikkapa puukolla pohjaan muutaman reiän?

Kiitos, ei onnistunut enää puhkominen. Toinen astia onkin metallia. En ymmärrä, koska yhdessä idätysastiassakin on pohjalla lekasoraa, vaikkei reikiä olekaan. Eikö soran pitäisi olla riittävä salaojitus.

Laitoin nyt rinnalle uuden satsin ruohosipulia tulemaan, ja nyt leikkasin muovirasiaan pohjalle reiät.

Miraxx, ei lecasora tai muu salaojitus auta mitään, jos vettä on alunperin liikaa. Anna nyt kuivahtaa ennen kuin edes sumuttelet.

Toin 3 avogadoa lomareissulta. Onnistuukohan noiden kasvattaminen mitenkään. kuulin et niissä olis joku kikka, tietääkö kukaan? 

Kiitos,kiitos.Jospa mullakin onnistuu. 

Mulla olisi tarkoitus istuttaa uudelle ja uljaalle kasvimaalle perunaa, porkkanaa, salaattia ja sipulia. Kaikissa ohjeissa suositellaan suojaamaan kasvimaa hallalta esim. harson avulla. Voisinko käyttää harson sijasta pressua kun sitä pyörii tuossa takapihalla ylimääräisenä? Eli kaipaavatko istutukset auringon valoa mullan alla ollessaan?

Tomako, tarvitsevat taimet valoa ja osa siemenistäkin itääkseen, joten pressu ei valitettavasti käy. Toisekseen sen alla voi aurinkoisina päivinä lämpö nousta polttavan kuumaksi ja vesikin menee harsosta läpi toisin kuin pressusta. Tosin pressu kyllä toisaalta estäisi maata kuivumasta, joten se ei ehkä olisi onkelma, mutta valon puute ja liika lämpö on.

Kiitos Inki, niin minä vähän ounastelinkin mutta sisäinen Sulo Vileni heräsi :slight_smile:

Kylvöraamatun mukaan Aconitumeilla on lyhyt itävyys. Pitääkö paikkaansa? Joko olette kylväneet siemenet? Miul on multapussi lämpenemässä, josko huomenna saisi ekat siemenet multaan.

Aitoukonhatun olen kylvänyt helmikuussa ja hyvin on itänyt.
Köynnösukonhattua en ole onnistunut vielä siemenistä lisäämään. Joku sanoi että vaatii kaksi kylmäkäsittelyä?

Minulla ostetut köynnösukonhatun siemenet itivät vasta toisen talven jälkeen, mutta omat suoraan kylvetyt itivät heti seuraavana keväänä eli ainakin noissa huomasi selvästi tuoreen siemenen ja säilytetyn eron ( ostosiemenet olivat GN:ltä joka ei mielestäni myy ylivuotisia eli heidänkin siemenensä moniin muihin verrattuna tuoreita )

Katos vaan?

Jostain siemenkirjeestä olen saanut itäviä köynnösukonhatun siemeniä. En kyllä muista menikö itämiseen yksi vai kaksi vuotta, mutta kesällä taimet jo kukkivat :slight_smile: Toivottavasti jaksavat sinnitellä talven yli.

Löytyyköhän käyttökokemuksia vihanneslevystä? Niin noiden muoviin pakattujen metrin mittaisten ja
 n. 5 x 15 senttisten pakkausten päällä luki.

Viime kesänä isäntä kun haki Vapolta (vai Kekkiläkö lie) turvepaaleja, kanssalastaaja oli ystävällisesti heitellyt kuormaan mukaan pinkan tuommoisia jutskia. Kovia, kuivattuja  - ja palasiksi katkeilleita. Liekö se syy siihen, että niitä annettiin. Unohtuivat sitten pannuhuoneen nurkkaan. Nyt löysin ja aloin niitä ihmetellä.

Suunnittelin, josko noista iskisi sopivia paloja dynon pohjalle, kastelisi ja kylvisi siihen vaikka ne ekat esikot.

Kekkilän sivuilta koetin tutkailla vastaavia, ja siellä kerrottiin, että ovat kalkittuja, lannoittamattomia. Mutta jotain juurien kasvua edistävää ainetta (?) oli lisätty.  Tomaatille / kurkulle nämä varmaan tarkoitettu on, mutta ei kai se estä niihin perennakylvöjä tekemästä?