Myskimalvan tai harmaamalvikin siemenkota tuli mulle mieleen.
puna-ailakki?
Mietin myös myskimalva - malvikki - maloppi -porukkaa.
- Malopilla on lyhtykoiso-mallisin ja siemenet tiiviinä “rypälemäisesti”. väri vihertävänrusehtava
- Malvikilla on matalahko, leveä siemenkohta jonka päällä sellainen ‘nyppy’ siemenet ovat keskikohdan ympärillä ja väriltään mustia (kuori irronnut), ruskeita tai beigejä (kuori kiinni). Ovat kuin lyhyt toukka kippuralla ja kuorelliset uurteisia ‘selästä’ ja ‘lommot kyljillä’.
Myskimalva on myös kippuralla oleva, matala lyhtymäinen kota, pellavaa vähän isompi, mutta sitä minulla ei ollut tuossa sopivasti kirjahyllyssä tyrkyllä
Voi vitsi…sekä malva, että päivänsini hyvin mahdollisia. Viime vuonna mulla oli päivänsineä…tai siis punaista keisarinkiertoa tms. josta noi voi olla peräisin. MUTTA viime kesänä myös haikailin kovasti malvojen perään …olisinko voinut kerätä ne siskon myskimalvoista ja sen jälkeen muistikuva ois kadonnut totaalisesti? Kyllä voi ihmisellä iso pyörä lyödä tyhjää! Pitäisi varmaan tarkistuttaa muisti…mutta ei nyt kerrota kenellekään
Ei varmaan auta ku pistää nyt pari siementä multaan ja katsoa kuka sieltä kömpii ylös ![]()
PikkuPioni, onko ne itse siemenet siellä siemenkodassa isoja ja irrallisia vai ovatko ne pienempiä joko renkaana tai irrallisina, mutta semmoisia lituskoita?
Päivänsinen siemenkodat olivat sellaisia kovia, kiiltäviä palloja joissa on samasta materiaalista pallon varsi(perä). Pallo halkeaa myös siististi neljään osaan. Siemet ovat ympyrän lohkojen muotoisia, niin kuin 1/4 appelsiininlohkoja, korkeus 4 mm paksuus 2 mm.
Myskimalvan siemenkodat ovat sellaisia pehmeämpiä epämääräisen muotoisia.
Auttakaa! Pitäisikö tehdä uusintakylvö vai odottaa? Kylvin 4.3. ruusumalvan ja harmaamalvikin siemeniä. 11.3. ilmestyi yksi harmaamalvikki, 15.3. kaksi ruusumalvaa. Sen jälkeen ei ole tullut lisää. Teenkö nyt uuden kylvön vaikka samoihin potteihin vai odotanko vielä?
sulla on siis jo alut molemmista - miksi kylvää lisää? Eikä itävyys varmaan ole sen parempi toisellakaan kerralla…
Nuo ovat kummatkin niin isoja kasveja, että nuo kolme taimea riittää jo pitkälle. Sitten ne itää itsekseen ja leviää siitä niin halutessasi.
Kunhan ei kato kävisi enää niiden kohdalla. Suurempi määrä taimia antaisi pelivaraa.
Niin, ja ainahan osa siemenistä saattaa olla itämiskelvottomia. Kun kylvetty määräkään ei ollut iso.
Yhdestäkin kasvista saa jo rehevän puskan, nyt vaan pidät hyvää huolta niistä kolmesta :D. Keräät kukista siemenet, ja kylvät ensi vuonna lisää, voihan ne ripotella myös siihen maahan suoraan.

Hei… keltanokka täällä ihmettelee, että mitä on tapahtunut minun latva-artisokille? olen istuttanut ne taimimultaan maito- ja mehutölkkeihin ja nyt niihin tulee tuollaista valkoista ja vaalean oranssia höttöä. hometta? se on sellaista pöllyävää. Mitä se on? Ja mitä sille pitää tehdä? Onko purkit pesty liian huonosti vai mikä vikana? muutamassa tomaatinalun mullassakin on vastaavaa…
Auttakee! Jotain teen vissiin väärin, mutku en tiedä mitä.
Kiitos vastauksista etukäteen!
Kai toi on sitä kanelihometta. Sinänsä vaaratonta, mutta ikävää. Itte oon vastaavassa tapauksessa varovasti “raapinut” homeosan pois (ja lisänny hiukan multaa tai puhdasta hiekkaa). Kasveille se ei tee mitään.
Kiitos tagetes. Näin tein jo kerran (poistin homeet ja lisäsin multaa), mutta tuli takaisin. Taidan ottaa isomman kerroksen pois ja uutta multaa tilalle.
Onko mitään hajua miksi tai mistä sitä tulee?
Ja pienen googalauksen jälkeen selvisi, että ilmeisesti liika kastelu aiheuttaa tätä. Eli hieman rajoitan kastelua ja poistan nykyiset homeet, niin eiköhän se siitä. Lohduttavaa kuulla, ettei se tee mitään ikävää kasveille.
Kastele alusastialle. Kai sulla on reiät pohjissa tai reunan alaosassa?
Juu, on reiät ja on alusastiakin. Taidan siis jatkossa kastella siihen. Kiitos vinkistä!
Aivan aloitteleva ruukkukasvattaja ja uusi jäsen kysyy:
Laitoin salaatinsiemeniä itämään astiaan. Siemenet ovat kyllä itäneet, mutta miksi astiassa oleva multa on koko ajan kosteaa? Astiassa ei ole pohjassa reikiä, mutta laitoin sinne styroksin paloja alle.
Eiköhän Miraxx:in tilanteessa ole kyse ihan liikakastelusta. Tuollaisen pohjareiättömän astian kanssa se kastelu on aikalailla tarkempaa kuin jos olisi pohjassa reiät. Ne juuri itäneet siemenethän ei juurikaan vettä vielä tarvitse, kosteutta kuitenkin toki. Joten pelkkää sumuttelua pikkuisille taimille.