Pistämpä nyt kysymyksen tännekin kun tuolla kukkamukulapuolella on niin hiljaista…
Ketkö ovat kasvatelleet liljoja siemenistä? Seemnemaailmalta tulleet nepalin liljan siemenet muhivat jo hangen alla ja varjoliljan siemenet odottavat kylvöä… kuinka kauan saan odottaa kukintaa jos näistä nyt ylipäätään yksikään itää?
Varjoliljasta sanotaan että seitsemän vuotta.
Huokaus… niin mä vähän jo epäilinkin että aikasteen monta vuotta… noh, ei auta, multiin vaan ja onnea, pitää vaan merkata sitten ulosistutuspaikka niin hyvin ettei vahingossakaan sitä sitten ala kaivelemaan ![]()
Varjoliljaa olen saanut jopa itämään ja kun viimeksi törmäsin niihin maassa oleviin niin oli jo jonkinlaiset sipulitkin juuressa, eli ehkä vielä joskus kukkiikin. On kulunut jotain viitisen vuotta kun ne iti ja varmaan kuus tai seiteemän kun kylvin.
Kiinnostaisi tietää, mistä mieluiten ostatte vihannesten siemenet? Jokin tietty nettikauppa? Marketit? Puutarhamyymälät? Kun täähän on vähän eri kuin kukkien kohdalla.
Olen tilannut pentinkaupasta ja sitten ostanut spontaanisti, missä olen sopivia nähnyt. Yleensä teen listan/suunnitelman, mitä kylvän, kun potageriloodat eivät salli ihan hirmuisesti lajeja ja valkkarit vievät ison alan. Joskus kannattas katsoa vanhat varastot ensin…
Minä olen tilannut hyötykasvatettavat Hyötykasviyhdistykseltä. Voin suositella ![]()
Samoin olen ostanut hyötykasvit ja ison osan kylvämistäni perennoistakin Hyötykasviyhdistyksestä. Ja ihan tyytyväinen ollut.
Marketista tai rautakaupasta.
Minä mistä milloinkin, eri nettiputiikeista kotimaasta ja ulkomailta, marketeista, puutarhamyymälöistä. Tähän saakka olen ollut tyytyväinen, riippumatta mistä pussukka on kotiin tullut ![]()
Marketista tai K-Raudasta, ja yleensä ostan halvimpia merkkejä. Olen ollut tyytyväinen, hyvin on itäneet ja kasvaneet. Vähän joskus siemenkirjeestä, ja tietty itse keräten omista kasvatuksista aina kun mahdollisuus on.
Hyötykasviyhdistykseltä. Runsaat pussit.
Mä en ole koskaan kerännyt siemeniä vihanneksista, paitsi paprikoista. Minä olen ostanut joko puutarhamyymälöistä tai marketeista. Ainoa, johon olen joutunut AINA pettymään, on palsternakka. Se ei ole itänyt. Olen yrittänyt kolme kertaa!
…palsternakka menettää itävyytensä vajaassa vuodessa. jos kaupat eivät ole tarkkana vaan ostavat sisään/myyvät edelleen vanhaa tavaraa, käy juuri noin. - ihan en osaa sanoa, millä ostaessa pystyy varmistamaan, että siemenet ovat kuranttia. aina ei edes päivämäärä takaa tuoreutta.
itse en kovin montaa kertaa ole palsternakkaa edes viljellyt mutta olen seurannut naapuriani, joka aina jättää muutaman juuren talveksi maahan, antaa niiden sitten kukkia seuraavana kesänä ja saa varmasti tuoretta siementä huomenkevään kylvöihin. nätisti kun pyydän saan minäkin niistä muutaman aina kun on mieli tehnyt ja pellossa tilaa riittänyt.
En ole vuosiin viljellyt palsternakkaa, mutta ainakin silloin aikaisemmin Hyötykasviyhdistyksen siemenet kyllä itivät. Mutta vielä varmempaa ja muutenkin hauskempaa on tietysti viljellä itse siemenetkin.
Lisäys: Mutta siis joka kevät ostin uudet palsternakan siemenet, vaikka muiden lajien kohdalla käytän aina ensin vanhat pois.
Palsternakat on hyviä, ja ne onnistuu aina, jos vain maa on riittävän syvään käännetty niin että juuret pääsee kasvamaan 40 cm alaspäin…
Onko kukaan kylvänyt ja saanut itämään Romneya coulteri alias pensasunikkoa? Kasvaako edes eli talvehtiiko? Kannattaako siis edes kylvää?
Ei minulla itänyt pensasunikko, olisi hieno kasvi, jos onnistuisi.
Äh…en osaa siirtää täällä perähikiällä nyt kamerasta kuvia tälle koneelle ollenkaan. On sen verran iäkäämpi masiina. Olisi nimittäin ollut kysyttävää yksistä siemenistä. Mulla on kahvilautasellinen siemenkotia ollut monta kuukautta kirjahyllyn päällä kuivumassa. Muistan vielä, että oon ne sinne laitanut, mutta ei MILLÄÄN tuu mieleen mitä ihmeen siemeniä noi oli. Kunpa saisin kuvan tänne. Siemenkodat näyttää vähän pellavansiemenkodilta. Aika isot siemenet. Siemeniä löytyy beigenvärisiä ja mustia. Siemenkota semmonen kurpitsan tai lyhdynnäköinen (tosin ison herneen kokoinen). Hmm…oiskohan noi krasseja tai jotain. Ei uskalla laittaa pussiin, kun sitten ei enää oo tuon siemenkodan ulkonäköä edes muistissa parin viikon jälkeen ![]()
PikkuPioni, voisiko olla päivänsini?