Selja: Mustaselja , Sambucus nigra

Täällä tuo B.L maksoi 18 ekeä miinus 30 prosenttia. En ostanut, vaikka kuolasin sitä. Olen jo liika tuhlannut, niin päätin säästää. Siellä oli useampi jäljellä, pitäisikö sittenkin--ei, pysyn vaffana.
Siinä oli no niin kauniit kukatkin!
Yritin löytää siitä tietoja, miten menestyy, ja kasvaako yhtä korkeaksi kuin vihreä kaverinsa? En oikein löytänyt, onko teillä tietoa?

Että olen heikko. Olin menossa hakemaan sitä humalaa, mutta se jäi, tilalle tuli tuo b. l. ja kaksi hentohöyhenheinää... Että olen heikko...

p.s. Puolustukseni voin sanoa, että olen jo kolme kertaa käynyt kuolaamassa tuota mustaseljaa...-että en ihan heti langennut...

Niihin on niin köykäinen langeta. Mulla on taviksen lisäksi kolme muuta, joskin tuo nimenomainen B. L. uupuu vielä. Ehkä jo seuraavalla Viron kiertueella…

Samma här Memuli muutama viikko sitten ostin, kun se oli niin puoleensa vetävä, nyt vaan jo suren miten se kestää talven ja pakkasen siis - 20c oli maximi oho

No mites sen sitten saa menestymään talven yli? Voi harmi.. taitaa olla yksivuotinen.puhetta

No höh, meillähän on kuulkaa se kashvihuoneilmiö. Ei tainnut pakkanen pudota lähellekään -20:ä viime “suvena” täällä Tusbyssä. Parin vuoden päästä seljat pukkaa kukkaa tammikuussa!

Joku kyseli mistä saisi Mustaseljaa, itse hain omani kukkatalosta Paloheinästä Helsingissä. Jäi vielä 8 tainta jäljelle.

Näin pitkään meni, ennen kuin sain kaivetuksi penkkiä siihen asti, mihin Black Laceni olin suunnitellut. Vaan tässäpä hän on. Asettuu miumaumukkaan hienosti tuohon harmaata aitaa vasten (ja jo on naapurinrouva kurkkimassa aidan toiselta puolelta, että mitäs se tänään kaivoi... Vastaus: mm. teidän maahumalaa meidän puolelta silmän isku)

Tästä haluaisin tehdä sellaisen kohdan penkkiin, että tuo selja oikein kunnolla erottuisi. Siksi tuumasin, että alle voisi istuttaa jotakin hopeanharmaalehtistä. Ohotanmaruna ihanina pallukkoina sopisi mielestäni tuohon alle kuin nenä päähän, mutta viihtyykö se "tavallisessa" puutarhamaassa? Kivikkomaan olosuhteita tuohon on vaikeaa saada.

Toinen vaihtoehtoni - mutta todellakin kakkossellainen - olisi nukkapähkämö ''Silver Carpet'', jos sitä jostakin löytäisi. Marunan lehdet vain synkkaisivat niin hienosti tuon seljan lehtien kanssa.

Onko vielä muita hyviä hopea- / harmaalehtisiä aluskasviksi sopivia perennoja? Voimakkaasti valkealehtiset variegatat melkein mistä tahansa sopisivat ehkä myös...

Tässä vielä lähikuva pienokaisen avoinna olevasta suuuuuresta kukkatertusta. On se ihana! Ja mikä tuoksu.

eikös olekin kaunis pensas… huoh… mutta tosi on vaan, että taitaa jäädä ainakin vielä toistaiseksi hankkimatta… kun on kaiketi ruotsalaisten tietojen mukaan enemmän perennamainen =(( näillä leveysasteilla!

Mulla on ollut tällainen liuskalehtinen mustaselja jo kolmen-neljän talven yli ja kauniisti se kukki tänäkin vuonna. Lajike on hukassa kun en edes muista, mistä se on hankittu. Mustaseljojen talvehtimisen kanssa ei ole ollut minkäänmoisia ongelmia, ja niitä on nyt 4 erilaista.

Onko niin, etta terttuselja on sama kuin elderflower? Elderflowerin kukista saa hyvaa maustetta vaikka mehuun. Tongin ja tongin ja paadyin siihen etta elderflower kaantyy mustaseljaksi. Haluaisin sellaisen kotiin, pyysin viime kevaana taimikauppiasta tilaamaan muttei kuiteskaan onnistanut.

Saksassa ja Sveitsissä Holunder on mustaselja. Terttuselja on myrkyllinen… tai jossain lähteissä marjojen kivet ovat myrkyllisiä ja hedelmäliha olisi myrkytöntä, mutta terttuseljasta en lähtisi missään tapauksessa mehuja tekemään.

Mustaselja vähän heikosti Suomessa menestyy… tai jossain etelässä hyvillä paikoilla varmaan menestyykin.

Tama “elderflower” tuoksuu huumaavalle, ja maku on samankaltainen, hienostunut. Terttuselja ihan haista pahalle. Elderfloweria kaytetaan esim maustamaan omenamehua ihan teollisessa tuotannossa asti. Jottee taida se ainakaan olla myrkyllinen. Mustaseljaa olen nahnyt myynnissa sellaisena mustalehtisena variaationa, mutta se ei ole se mita halajan.

Ihan pikaisestikin googlettamalla löytyy, että elderflower on Sambucus nigra eli suomeksi mustaselja… mustalehtistä variaatiota siitä en ole nähnyt, kyllä nämä Saksassa/ Sveitsissä olivat aina vihreälehtisiä, mistä kukinnot mehua varten kerättiin.

Mustaselja on ainakin meillä selvinnyt jo monta talvea, sekä tavallisena, liuskalehtisenä että tummalehtisenä muotona.

Elderberryt ovat yleisnimenä sekä S. racemosa että S. nigra-lajikkeille.

Paulastiina - sepä mukava uutinen! Uskaltaisikohan sitä täällä kokeilla täällä Seitsemisen korvessa… Oon sitä kaivannut kovasti, niinkuin montaa muutakin, mitkä eivät oikein Suomen oloihin sovellu…

Ei pidä uskoa kaikkea mitä jonnekin on kirjoitettu, venytetään vaan vyöhykettä kuin ei olis niistä koskaan kuultukaan :slight_smile: Pienilmastolla on iso merkitys.

Voiskohan siitä Paulastiinan mustaseljasta syksyllä saada siemeniä? Jos se sinulla pääsee siihen vaiheeseen, että oikein marjookin?

(Nää tarttis muuten varmaan jo siirtää mustaselja otsikon alle)