Tässä olen kevään ihmetellyt kolmea mustaseljaani. Kaikki ovat samasta paikasta ostettu, viime keväänä istutetut. Takimmainen voi erinomaisesti, kukkanuppuja on paljon, keskimmäinen kasvaa, pari oksaa paljaana ja sitten tämä edessä oleva. Mitään ei ole tapahtunut kuukauteen. Kasvu on pysähtynyt täysin. Mikä sillä on?
Oi, minäkin haluaisin mustaseljan. Neuvoa en osaa, mutta kertoisitko mistä olet omasi hankkinut ja mitä hintaluokkaa ne ovat?
Ne olivat minun "ihan ykkönen" -listalla. Ostin kukkatalosta, hinta oli n. 8 euroa. Koko oli n. 50cm ja nyt yli kaksimetrisiä. Kaunis kasvutapa ja odotan kovasti noita kukkia. Tekisi vielä mieli hankkia se punalehtinen...
Mitenkäs tota mustaseljaa pystyy hyötykäyttämään? Tekeekö se syötävät marjat vai oliko niin että vain ne kukat vois jotenkin käyttää? Muistan ainakin sellaisen todella hyvän makuisen seljankukkasiiderin jota Ruotsista sai... Heh, en nyt kyllä ajatellut itse silti siideriä tehdä.
No niin, vastaus olikin taas lähempänä kuin arvaakaan... tuolta pentin omasta kasvikortistostahan löytyi hyvin tietoa! Nyt kyllä menee mustaselja hankintalistalle etupäähän
Sekä kukkia ja marjoja voi hyötykäyttää. Minun kukkivat vasta eka kertaa, mutta olen lukenut että mustaseljan marjat eivät ehdi välttämättä kypsyä Suomen kesässä. Mutta seljasiideriä olen minäkin juonut, tosin alkoholitonta.
Tietääkö kukaan, mistä saisi hankittua Sambucus Nigra 'Black Lace’n? Jostain luin, että Prism***a, mutta ei ainakaan Raision Myllyssä ollut.
Teen tässä juuri lähtöä Itäharjulle. Poikkean katsomassa, ja raportoin parin tunnin kuluttua!
Hyvä juttu Aika! Mä lähden Kukkatalolle ja raporttia pukkaa myöhemmin. Saatan polkaista myös ViherÄLLÄÄn kurkkimaan.
Ei ollut ei Kukkatalolla ainakaan. Tavallista Nigraa ja Aurea keltalehtinen, ne mulla jo on. Kassa ilmoitti jo ovella, että ei ole minkäänlaista Mustaseljaa, mutta oli kumminkin.
Nyt seuraankin tarkkaan, mistä lötyy tuo Sambucus Nigra ''Black Lace''. Saisinkohan sen tuon yhä kituvan taviksen tilalle? Olen kuulolla
Romppu, ViherÄLLÄSSÄ en vielä käynyt kuikuilemassa, niitten luettelossa se netissä ainakin on. Hiukanko on kallis, yli 30 jos oikein muistan
Eikös sulla Romppu ole 'Black Beauty’akaan?
Ei ollut Itäharjullakaan, eikä ainakaan jututtamani myyjäkään siitä mitään tiennyt
Ei ole, ei. Vain nuo tavikset. Kukkivat ja marjojakin tuli viime syksynä.
Em minä enää muista mistä viime vuonna 'BB’t ostin ja nyt siis tahtoo tuon toisen kaunokaisen. Muistelisin hataralla päälläni, että just Kukkateestä Raisiosta, mutta nyt siellä ei ole.
Sambucus Nigra '‘Black Lace’'iä myynnissä Itäkeskuksen Plantsussa (tanskalaista).
Yllätykseksi vasta kotona huomasin että ostamassani Black lacessa oli pakkasrajoitus -20c, miten teillä mustaselja on kestäneet pakkastalvia ??
Euran Multasormesta ostin 'Black Lace’n,oli viimeinen kappale,mutta varmaan jossain muissakin multasormissa on.
Minäkin sain tänään oman 'Black Lace’n. On se kyllä äärettömän tyylikäs ja elegantti pensas, pienenäkin. Järvenpään Pihapalvelusta ostin (viimeisen) enkä maksanut kolmeakymppiä tai yli, mitä olen muualla nähnyt niiden hinnoiksi. 25 euroa silti.