Siirtelin viestejä terttuseljasta tänne mustaseljan puolelle, vaikka osassa olikin puhetta vähän molemmista.
Mun seljoista saa syksyllä siemeniä, jos muistan asian sopivassa kohtaa. Viime syksynäkin piti niin siitä liuskalehtisestä kerätä, mutta se vaan jotenkin jäi kesää odottaessa.
Ruotsalaiset on erityisen ahkeria tekemään Seljankukkamehua.
Jostain lähteestä luin, että Mustaseljasta onnistuisi saamaan violetin sävyjä ja se on kasvivärjäreille aina “JEE” kun niitä sävyjä luonnosta vähemmän saa. En ole löytänyt mitään lähdettä, missä kerrottaisiin, miten sen violetin värin saa irti/ysymään langoissa…mutta kiinnostaa kyllä.
Omalla pihalla kasvaa seljaa, joista osasta olin jo vuosi sitten melko varma että ois mustaseljaa (pensaat tuntuivat olevan erilaisia keskenään), mutta sitten peruin päätöksen ja mietin ja unohdin koko asian lopulta ja nyt en edes muista marjoiko nuo tai jos marjoi, minkä värisin marjoin ja arvoitus on edelleen ratkaisematta.
Ihan sama mitä ovat, kauniita ovat nyt kun pukkaavat pulleita nuppuja ja leikkasin niitä aika surutta (vuosia kasvaneet ihan oman onnensa nojassa ennen tämän hullun puutarhurin muuttoa).
Voi Paulastiina, onpa hauska etta seljasi siemenehtivat. Oletko kokeillut kukkien keraamista? Ovatko mustaseljasi kasvaneet korkeutta, vai jaavatko matalaksi?
Tavallinen versio on ihan kunnollisen kokoinen puska, mutta muut ovat nuorempia ja alta metrisiä. Vähän aikaa piti miettiä, mitä on kukkien keraaminen… En ole kumminkaan kokeillut sitä.
Niin juu, siis ilmeisesti juuri siita tavallisesta mustaseljasta kerataan aromaattiset kukat, ja niita kaytetaan maustamaan juomia. Taisit jo saada selkoa viestistani.
Juu-u.
Mustaseljan tavismuoto on nyt lehdiltänsä tämän näköinen:
Punalehtinen 'Guincho Purple' on hitaammin heräävä,
samoin liuskalehtinen 'Laciniata'.
'Aurea Variegataa' en muistanut kuvata kun hairahduin muihin hommiin välillä.
Jipiii… voitto on minun BL selvisi talvesta ja pientä punaista lykkää varteensa , joskus on helppo hymyillä
Tässä kolmea lajiketta mustaseljaa. Keskimmäinen perusmalli.
Voi että nuo ovat nättejä. Mikä heidän oikein kutsumanimensä on, jos joskus sattuisin taimikauppaan pääsemään?
Who am I fooling?!..Tuossa kuvissa on KAHTA mustaseljaa; tavallista ja Laciniataa. Lisäksi löytyy S. nigrat Black Beauty ja Guincho Purple.
Ylemmässä kuvassa edessä on ilmeisesti joku S. racemosa ja kuvan ulkopuolelle jää keltalehtinen aikainen Sutherland Gold sekä valko- ja keltavihreät versiot =D Suoritin arkeologisia kaivauksia tiedostoissani ja paljastui lisäksi olevan vielä S. racemosa Tenuifoliakin. Kaikkien nimiä en tähän hätään löydä, lisäksi näillä näyttää olevan kumma tapa nostaa juurakkoaan ylös talven aikana, joten jos siellä on joku lappu ollut, on nyt ties missä
Meillä on värimaailmassa tällä hetkellä näin mustavalkoista. Black lace selvisi talvesta hyvin, etten uskaltaisi sanoa erinomaisesti, ja kasvaakin kovasti. Jotenkin se on onnistunut näyttämään hopeahärkeille mallia, ja ne ovat kuuliaisesti venähtäneet myös. Eivät oikein vastaa minun mielikuvaani hopea-valkoisesta matosta... ovat varmaan 40-senttisiä.
Minä leikkaan hopeahärkin matalaksi heti kukinnan jälkeen, parin kolmen viikon kuluttua on kaunis harmaa matto.
Taidanpa minäkin istuttaa mustaseljan ympärille hopeahärkkiä, ihan hyvä idea.
Intopiillä hieno kuva, mustaseljaa pitääkin hankkia jostain.Kuinkahan se pärjää täällä III-vyöhykkeellä, onko kenelläkään ?
Pärjää toki, mulla on monta.
No niinpä tietysti, sulla on Vaihda yksi kultasateeseen, tai kait sulla sekin jo on ??!!
On-on. Kuinkahan mustaseljan pistokaslisäys mahtais onnistua? Varttaminen terttuseljaan?