Ja harmaakäenkukkaakin ![]()
Mulla olis tuolle ihanuudelle paikka, kun kaivoin norjanangervon pois. Ja reunoille, Heksun ehdottamaa lampaankorvaa…näen sen jo silmissäni… mutta kuinkahan mahtaa käydä talvella ;(
Oiskohan paikallisessa Agrissa, pitääpä piipahtaa katsomassa.
Sitä lampaankorvaa sainkin justiinsa tänä kesänä Viipulta, hmm, pitää oikein harkita ja kokeilla.
Keväällä istuttamani ‘Black Lace’ ei ole hirveästi kasvanut, mutta kuitenkin juurtunut, jonkin verran uutta kasvua pukkaa. Joku ötö sitä kuitenkin syö. Menisi naapurin tavisseljapuskiin! ![]()
Laitoin ympärille jättipoimulehteä, limetinkeltainen tuo kontrastia tummiin lehtiin. Vaaleanpunaisiin kukkiin sopisi varmaan hopealehtinen paremmin, mutta itsekylväytynyttä poimulehteä sattui olemaan runsaasti tarjolla,
Mulla myös on perennapenkissä. Talvella se aina paleltuu, mutta innostuu kasvamaan ihan nätiksi kesän aikana. Ei tule liian suureksi, ainakaan minulla. Oliskos tuo mun jo 4 vuotta vanha. Yhtään talvea ei ole selvinnyt, vaikka on suojaisessa paikassa ja korkea kuusiaita vielä suojaa sitä.
Kiva, sitten uskallan tällätä sen tuohon uuteen penkkiini. Toki toivon sen selviävän aina talvesta, mutta pikku paleltuminen ei haittaa…
Tälleen sen nyt tälläsin, ainakin ensihätään.
Havina mitä maksoit tuosta ?
Ei se sitten taida kasvaa täällä kolmosella,koska II- vyöhykkeelläkään ei kunnolla selviä ;(
Ajattelin vain, jos ei ole kovin kallis,niin vois kokeilla vaikka sitten kuoliskin.
Eikös Heksulla ollut kolmosella sama. 24 euroa maksoin omastani.
Kokeile vaan juu, minul on kakkos-kolmosen rajamailla pohjoisrinteessä, saattaa hyvinkin mennä.
Ai niin, sori Heksu, unohdin, että olitkin "rajatapaus"…
Ei meilläkään muuten kaukana mene kolmosvyöhykkeen raja, mutta ainakin paikkakuntakohtainen vyöhykelista antaa meille kakkosen, kolmonen menee parinkymmenen kilometrin päässä.
Kiitos Havina, eipä se kovin kallis ollut, ehkä kantsii ostaa vasta keväällä, säilyy ainakin kesän ![]()
Heksu onkin tekijä noiden kasvien kanssa, hänellä menestyy mikä vaan.
Älä höpäjä, satues
Virallisesti tässäkin on kolmonen, mutta olen päättänyt, jotta kakkonen niin lähellä, että rajasta käy
Saattaskoshan tuo pistokkaasta lähteä? Vihreä Laciniata ainakin lähtee.
Kolme talvea on viitosvyöhykkeellä mustaselja menestynyt. Pakkasturvetta olen laittanut juurelle. Varret paleltuvat mutta uutta kasvua on juuresta aina lähtenyt. Kesän aikana on yli metrin korkuiseksi puskaksi kasvanut.
Kaippa mun sitten pitää myös kokeilla,jos vain löydän jostain taimen.
Korpikellokin on saanut kasvatettua vitosella…hänellä myös kaikki onnistuu ![]()
Täällä kupsahti. Ostin pienen uuden.
Black Lace ei sitten ole mikään kovin pieni pensas, täällä 2:lla se huitelee 3:ssa metrissä ja leveyttäkin riittää, joten kannattaa miettiä hiukan sen sijoittamista. Nimimerkillä: Juuri täytyy lähteä kauppaan ostamaan 3 metrisiä bambukeppejä, että saa pensaan pois naapurin pihalta.
Mulla on paikassa, jossa saisikin kasvaa! Ostin viime syksynä ja on ehkä 70-80 sentiinen vasta.
Ei talvehtinut tuo viime kesänäkään ostettu.
Tämän vuoden tilannekatsaus, korkeutta jo hieman yli 2m, vaikka talveksi paleltuu, vuosi vuodelta kasvaa suuremmaksi, kaunis väritys ja kukat mutta haju kamala.