Selja: Mustaselja , Sambucus nigra

Meillä liuskalehtinen jostain syystä vasta kukkii…

Minulla ei kukkinut koko ‘Black lace’ ollenkaan. Kasvoi kyllä korkeutta ihan huikean määrän, liekö käytti kaiken energiansa siihen. Odotin niin kovasti niitä ihania kukkaterttuja, ja sitä tuoksua…

Minun Tyriltä hankkimani mustis sai vissiin kulttuurisokin tänne metänkeskelle jouduttuaan, karisti kaikki nuppunsa ja lehtensäkin, luulin polon jo joutuneen tiensä päähän, mutta niin vain kesän mittaan kasvatti uudet lehdet, jospa tuleva kesä olisi jo kukilla koreiluakin.

Kibulta viime kesänä ryönätyt Laciniatan pistokkaat hengissä! Syksyn alesta taas hankittu Black lace ei näytä kovinkaan reippaalta, tosin siitä on jostain syystä tullut yhden meidän kissan suosikkikasvi, on koko ajan siinä nuuskuttamassa ja kiehnäämässä, vähäiset versotkin jo katkeilevat :frowning:

Sambucus nigra f. porphyrophylla ‘Eva’ (‘Black Lace’)
Sambucus nigra Black Lace

Kaunis! Mulla paleltui tuo viime talvena, kaikki varret paljaat, mutta onneksi juuresta kavaa uutta versoa. Tykkään tuosta Evasta ihan kamalasti.

Samoin paleltui minullakin, mutta juuresta tulee uutta kasvua, ei vaan ehdi kukkia ennen talvea noilla uusilla versoilla.

Mulla paleltui toissa talvena. Vahingosta viisastuneena peitin nyt n. 40 sentin korkeuteen sillä pakkasturpeella vaimikäsenniminyton. Pysyy kuivana ja suojaa tosi hyvin. Syrikkäkin sen avulla selvis talvesta.

Miulla ei vielä näy mitään kasvua mutta elossa ainakin juuri on.

Seljani on paleltunut joka vuosi mutta silti aina uudestaan alkaa kasvattamaan oksia ja kasvaa kesän aikana n. metriseksi ja kukkiikin.

Tässä tämä paleltunut yksilö on, korkeutta 1,5 ja hyvin voi, mukava kun kasvaa aina uudestaan  ei
tarvitse ainakaan lyhentää.

Mulla on nyt se Black Lace!! Kasvaako se ihan totta niin isoksi, kun jossain annetaan ymmärtää, vai pitääkö talvi huolen siitä, että pysyy matalampana?

Kasvaa kesän aikana ja talvi sitten huolehtii kasvuston typistämisestä. Ainakin täällä, muttei haittaa, käypi isosta perennasta :wink:

Parempihan se oikeastaan olisi, ettei ihan jättiläiseksi kasvaisi… istutuspaikka mietinnässä.

Minulla on perennapenkissä, aattelin että tulee siihen kivasti korkeuseroja ja kontrastia ;D No tänä kesänä se on kasvattanut toistametrisen sojon ylöspäin mutta onneksi vähän jotain vaakatasoonkin…

Uuteen kukkapenkkiini sen alun perin ajattelin, mutta sitten rupesin epäröimään, että jos ihan valtavaksi kasvaa. Laitan sitten ehkä kuitenkin siihen penkkiin sen.

Saattaahan se sinulla pärjätä hyvinkin, jollei ensi talvena palelluta itseään niin kerkiät vielä siirtämään kesällä :slight_smile:

Havina, laita vaaleaa taustaa vasten, minusta hieno väri häviää muutoin!

Hyvä idea tuo vaalea tausta, on kyllä kauniin värinen/näköinen. Mitenköhän toteuttaisi, vaaleahkoa kiveä vasten varmaan näyttäisi kauniilta.

Ja kaveriks jotain hopeaista, minul on sitä lampaankorvaa, jonka nimeä en ikinä muista ja vois olla hyvä hopea- tai silkkimarunakin.