Selja: Mustaselja , Sambucus nigra

Mustaselja talvehti hyvin, vain latvat otti osumaa pakkasesta. Nuppuja on niin paljon ettei ikinä :smile:

Kaksi talvea on jo minunkin luonnon Mustaseljani Ruottista selvinnyt Pirkanmaalla. Muutaman kukkasen ja jokusen marjankin väsäs <3 …

Kasvuvauhti, tällä yksilöllä ainakaan, ei kovin kova ole… mutta hiljaa hyvää tulee :slight_smile:

Hän on aina yhtä ihana

Harmittaa kun täällä se ei talvehdi, todella upea!

Muistaakseni pari ekaa vuotta se paleltui aika tyvestä, mutta sen jälkeen vain yksittäisiä oksia tai oksankärkiä on mennyt. Toivottavasti pärjää jatkossakin kun täällä on talvet aika mielenkiintoisia.

Tietääkö joku, ovatko mustaseljan marjat syötäviä? Omani on aina kukkinut paljon, mutta vasta nyt siinä olisi marjoja enemmänkin ja mieli tekisi niitä hyödyntää.

Muokkaus: löysinkin jo tiedon, että ovat kypsinä syötäviä.

Minä olen koettanut kyniä omani tyngäksi …mulla siis vihreälehtinen selja joka kasvaa kuin paskaruoho ja kerää kirvoja varret mustanaan…kun leikkaan ne niin saan kirvatkin kompostiin kerralla :slight_smile: Eikä pääse kukkimaan…

Onko sulkamustaselja paremmin talvea kestävä kuin tavallinen mustaselja, onko kokemuksia…

Miksi muuten vihreää mustaseljaa sanotaan mustaksi … sain omani kaupan päälle kun ostin fiskarssista aikanaan jo kuolleen puupionin ja muuta pientä… Se on kirvamagneettina syreenien seassa enkä juurikaan kastele kun puskien alusten sipulit ei saisi mädäntyä… kasvaa se kuitenkin ja minä leikkaan …sillä on tärkeä tehtävä olla köynnöstukena.

Sohvakukka, eipä taida kun tuo sulkamustaselja Black Lace on vyöhykkeille I-II ja tavallinen mustaselja I-III.

Olen myös tuota nimiasiassa ihmetellyt, miksi siinä suvussa on se nigra, vaikka toiset ovat vihreitä ja toiset tummia.

Filo, juu, näin ymmärsin. Tosin en ole nähnyt kuvaa tuon tummalehtisen kasvin kypsistä marjoista kun taas vihreälehtisellä on selvästi mustat. Mun marjat on edelleen tummanruskeat ja jotenkin vaikea kuvitella etteikö ne lokakuussa olisi kypsiä :thinking:

Onko kenelläkään kokemusta Mustaseljasta? Kasvaako se helposti kovinkin isoksi, luin että saattaa kasvaa 10 metriä korkeaksi mutta useimmiten jää 4-6 metriin. Kestääkö se hyvin leikkausta jos pitäisi sen leikkaamalla simppelin kokoisena… 

Minulla oli tuollainen punalehtinen black lace. Se on kuollut, ei tykännyt talvesta. 
En tiedä onkohan ne vihreet kestävämpiä.

Mun mustaselja tyyppinimeltä Eiffel 1, pitäis olla tumman lehdet vaan aika vihreät ne oli. Nyt toista talvea, vaan vielä ei edes hangen alta näy. Edellisenä talvena meni maanpäälliset osat, kasvatti juuresta uudet oksat.

+x[quote]
[b]sohvakukka - 29.4.2022[/b]
Onko kenelläkään kokemusta Mustaseljasta? Kasvaako se helposti kovinkin isoksi, luin että saattaa kasvaa 10 metriä korkeaksi mutta useimmiten jää 4-6 metriin. Kestääkö se hyvin leikkausta jos pitäisi sen leikkaamalla simppelin kokoisena... 
[/quote]

Vyöhyke sulla on jo sillai hyvän tuurin rajamailla. Saattaa onnella pärjätä. Suokukka on paljon etelämpänä ja hänelläkin puska kupsahti. 

Mun tummalehtinen Black Lace on mennyt jo vuosia, tuolla toisaalla on siitä kuvia. Nyt se on jo jonkin aikaa ollut ehkä maks kolmemetrinen. Viime kesänä siihen tuli jokin ihme lakastumisvaiva ja jouduin leikkaamaan paljon haaroja pois. Leikelty on myös kun tunkee leveyttään ajotielle. Kasvattaa kyllä uutta versoa kovalla voimalla sitten kesällä.

Pitänee harkita toinenkin kerta kannattaako sitä ostaa. Paikka mihin sen laittaisin ei ole pihan lampimin paikka.

Sohvakukka, minulla kasvaa kolme mustaseljaa Jyväskylän eteläpuolella, kolmosvyöhykkeellä. Kaksi talvea on nyt olleet.

Black Lace kukkii komeammin kuin koskaan. Makea tuoksu leijailee hänen ympärillään.

Syökö puput Mustaseljaa…