Asiaa terttuseljasta jo löytyykin, mutta laitetaan vielä "omaan lokeroonsa".
Huomasin että meidän pihalla on terhakan näköinen terttuseljan alku ja nyt mietin kovasti että annanko sen kasvaa vai tuhoanko pois. Eniten mietityttää että kuinka myrkyllinen se on, varsinkin marjat? Täällä kasvikortistossa luki että marjojen siemenet lievästi myrkyllisiä. Meidän neiti kun on kesällä 2v ja varmasti repii siitä sitten marjoja leikkeihinsä ja saattaa sitten pari joutua suuhunkin... Eli pitäiskö se turvallisuussyistä hävittää?
Muutenhan tuo puska on toisten mieleen ja toiset sitä suorastaan inhoavat
Wikipedia väittää että terttuseljan marjoista tehty mehu on maittavaa ja viiniäkin voi tehdä. Kuinkas tuo myrkyllisyyden kanssa käy yksiin? On tämä tuskaa kun ei koskaan tiedä mitä lähdettä näissä puutarha-asioissa uskoisi. Kurkkuyrtin (?) kanssa on ihan sama homma.
No niinpä! Mä kyllä muistan lapsuudesta että terttuselja olis myrkyllinen...
Mutta toi kurkkuyrtti ei kyllä ole myrkyllinen, vaan täysin käyttökelpoinen. Mä viime kesänä sitä kylvin just ajatuksena laittaa sen kukkivia oksia esim. vesikannuun koristamaan ja "makua tuomaan". Kurkkuyrtistähän sanotaan myös että se on "naisten yrtti". Mutta toki niin kuin monella muulla yrtillä, voihan (en kyllä muista) silläkin olla liiallisesti käytettynä haitallisia vaikutuksia. Tuskin silti mitään noin mietoa yrttiä pystyy kukaan liikakäyttämään
Kaarina, nykytiedon mukaan kurkkuyrtti on myrkyllinen! Terttuselja on myrkyllisten kasvien luettelossa (aiheuttaa vatsavaivoja), mutta Toivo Rautavaara kehottaa laittamaan marjat muiden parempien kanssa mehuksi. Että ota näistä sitten selvä...
On vaikeaa, on vaikeaa... HUS:in sivuilla kurkkuyrtti on myrkytön ja terttuselja on myrkyllinen, "mutta pienten määrien nauttiminen harvoin aiheuttaa oireita". Aroniaakin on minulle sanottu myrkylliseksi, mutta naapuri ainaskin vielä elää ja se tekee siitä hilloa.
Ai on kurkkuyrtti myrkyllinen vai? No johan sitten Sitä kun aikanaan F****** yrttitilalla laitettiin vesikannuihin jne. Ja näkyypä sitä olevan kyseisen putiikin tuotteissa vieläkin...Mutta niin ne ajat muuttuu Eskoseni, sano. Pitääkin jostain selvittää että miksi. Vai mistä sie löysit että se ois myrkyllinen??
Sama juttuhan se tais olla sen mustajuuren(?ellen väärin muista) kanssa aikanaan. Sitähän ihan kasvatettiin Suomessa kunnes sitten sekin joutui kiellettyjen listalle (sori, nää menee nyt ihan of topic). Korjatkoon joku jos on muuta tietoa
Taidon nyt antaa sen terttuseljan olla kun ei ne marjat näemmä hirrrveän myrkyllisiä ole. Hävitän sen sit jos neiti ei usko et siihen ei saa koskea
Kurkkuyrtti sisältää jonkin verran haitallisesti vaikuttavia pyrrolitsidiinialkaloideja, sen vuoksi kuivattuja lehtiä ja kukkia saa myydä ainoastaan apteekista. Pyrrolitsidiinialkaloidit voivat aiheuttaa pitkäaikaisessa käytössä suurina annoksina maksavaurioita
No toi tieto pitäis kyl sit myös lisätä ihan tänne puutarha.netin kasvikortistoonkin.
Lieneekö tässä käynyt samalla tavalla kuin joitakin vuosia sitten kuisman kanssa? Sitä tutkittiin lääketieteellisesti ja kun koululääketiede myönsi että sillä on terveydellisiä vaikutuksia, siitä tehtiin ns. apteekkitavaraa eikä siitä tehtyä uutetta enää saanut myydä luontaistuotekaupoissa. Kuismaöljyä kyllä voi vissiin yhä myydä muutenkin kuin apteekissa.
Mutta kaiken tän perusteella niin kyllä mä ainakin turvallisilla meilin edelleen sitä käytän vaikka salaateissa koristeena jne. mihin sitä on aina suositeltu. Se tieto tuosta "pitkäaikaisessa käytössä suurina annoksina aiheuttaa maksavaurioita" niin varmasti onkin tämän takana. Mutta kuten jo aiemminkin mainittua, niin paljon on kasveja/yrttejä jotka ovat ihan syötäviä, mutta juuri tuo liiallinen käyttö ja suuret määrät tekisi niistä toki haitallisia. Ihan vaikka mainittuna katajan marjat, jotka eivät sovi jos on munuaissairaus jne...
Heh, nyt meni terttuseljakeskustelu ihan uusille urille. En mä kyllä sientä tarkoita, kyllä se oli jokin jota ihan pellossa kasvatettiin. Hm, mites rohtovirmajuuri? Joku juuri se tais olla... noh...mutta ei sen niin väliä
Kaarina, oikeassa olet - rohtovirmajuurta on sanottu myös mustajuureksi kansankielessä ja se on lääkinnällinen yrtti. Nykyisin mustajuurena tunnettu juures on ihan eri kasvi ja hyvin syötävä
Terttuselja on kyllä kaunis puu/pensas (kumpi?), punaisine marjoineen ja keltaisine kukkineen ja todella nopeakasvuinen, kasvoi yli parin metrin pituuteen istutusvuonna ja seuraavana vuonna kasvatti oksia, oli kyllä mielenkiintoista seurata sen huimaa kehitystä....mahtaisiko pioni viihtyä sen juurella, jos istuttelisi niitä sen ympärille, miten mahtaa olla? Toistaiseksi omistan vain yhden pionin, joka on kitunut pari vuotta samansuuruisena (15cm) kukkapenkissä ja vähän tietoa imuroidessani, selvisi , että pitää happamasta maasta....(tuhkaa on saanut, kääk! ) Pionia on nyt pakko saada jonnekin, ja tuohon sitä pykäisin, jos täällä vihreää valoa vilautetaan ideoinnilleni....?
Terttuselja on yksi niitä kasveja jotka kukkii kauniisti eikä tarvitse olla huolissaan niiden menestyvyydestä.Kasvaa ja kasvaa vaikka pommilla räjäyttäisi pois...
Itse istutin vanhasta pionin juuresta jakamalla seljan läheisyyteen n. metrin päähän yhden istukkaan pari vuotta sitten. Eipä ole näkynyt pionia ei. En tiedä johtuuko seljasta, ehkä pikemminkin vuohenputkesta jota kyseisellä paikalla kasvaa pirusti.
Kuinka terttuseljaa voi lisätä muuta kuin siemenistä? Omani ei näytä leviävän mitenkään... Luin jostain että kun laittaa varren veteen niin siihen tulisi juuria. Minä en ole siinä onnistunut. Mistä kohtaa seljaa olisi paras ottaa oksan juurtumaan?
Eli otin nuorehkon oksan ja laitoin sen syvään ruukkuun jossa oli hiekansekaista puutarhamultaa. Pidin ruukkua varjossa ja laiton taimen päälle muovipussin ilmavasti (muutama reikä).
Juurtumisessa menee muutama kuukausi, joten kannattaa aloittaa keväällä.
Vanhoissa ketjuissa on ollut juttua puiden ja pensaiden pistokaslisäyksestä. Usein pistokaslisäykseen pitää olla puutumaton, saman kevään oksa.
Minun seljalleni kävi niin että varsinainen pistokas kuoli yläosastaan mutta juuresta alkoi kasvaa uusia versoja.
Minulla on iso kaunis terttuselja pihassa. Haluaisin vielä toisen seljan mutta miten se onnistuu? Olen ottanut okasn ja laittanut veteen mutta siinä ei näy juuren palaakaan vaikka se on ollut jo kauan vedessä! Meneekö siinä kauan ennen ku näkyy juuria vai onko minulla kenties vääränlainen oksa? Olen ottanut sellaisen uuden vihreän oksan vanhasta seljasta. Pitäiskö sen olla kenties puumaisempi vanhempi oksa?