Täällä kasvaa seljaa vähän joka paikassa,on hyvä leviään,sitä sanotaankin ‘kusipuskaksi’…sori. Se on jatkuvasti härmän peitossa, mutta vaikka kuinka yritän sitä hävittää, sitä vain kasvaa joka paikasta.Onneksi se on tuolla metsän puolella, ei pihassa.
Asun Pohjanmaalla!
Viime syksynä istutettu terttuselja 'Aurea Plumea' aikoo kukkia oikein olan takaa! Nuppuja on kymmeniä polvenkorkuisessa puskassa. Mitenkäs mahtaa olla been siskopuskan laita?
Ihan istutettu selja ,sen on pakko olla jotenkin fiinimpi kun se jokapaikan paskaselja
Tottahan toki, kiurunkannus! Terttuseljasta ja mustaseljasta löytyy monia mukavia muunnoksia, ja ovat nopeakasvuisia ja kestäviä pensaita. Mustaseljan liuskalehtinen ‘Laciniata’ näyttää just nyt vielä onnettomalta, mutta kyllä se kumminkin alkaa tyveltä uuteen kasvuun.
saattaa kiurunkannukselle tarttua Türiltä matkaan joku parempi paskamarja-plaatu
Mulle ainakin tarttuu Joku on kumminkin keksinyt jonkun uuden sortin, joka multa puuttuu.
Löytyipä tänään tällainenkin muiden joukosta, vanhempieni takapihalta.Nyt se on jo mulla purkissa.
Ja oli välimallikin.
Tavis terttuseljan kevätasu, ei ihmetytä että se on koristekasviksi tuotu alunperin kun sitä nyt katsoo.
Sutherlands Gold nousee maasta.
Liuskalehtinen löytöselja kotiutui hyvin.
Sutherlands Gold lähti tänä vuonna paljon reippaammin kasvuun kuin vuosi sitten.
Bumble, miten sun Sutherlands Gold on talvehtinut? Ihastuin tähän kanssa ja hommasin viime vuonna. Aika paljon on nuppuja näkyvissä.
Mulla tämän kevään ostos S.nigra "Madonna". Se on variegata, mutta
yhä edelleen mietin sille hyvää istutuspaikkaa, jos se on liian arka
tänne kolmoselle.
Pitääkin huomenna kans katsastaa tuon "Sutherland´s gold":in tilanne.
toivottavasti ei oo kuollut.
Hyvin on S.G talvehtinut. Viime vuonna uudet alut lähti lähes maasta, nyt on vajaa metrinen yksirunkoinen pensas talvehtinut. Ainoastaan jokunen pienempi oksa ja muiden oksien kärkiä on kuivunut pois. Muoks, nuppuja se ei täällä ole tehnyt koskaan, ostaessa oli marjoja.
Olen yrittäny pitää hyvin katteessa sen juuristoaluetta, kun tää maa ei ole sille parasta mahdollista.
Ipanema …sain mustaseljan raaskun toissa syksynä ns.kaupanpäälle kun kolusin syysale hyllyjä. Ostin -60% prosentin myynnistä likusterin ja sitten istutin seljankin samaan syssyyn. Niin kauniit lehdet pukkaa Seljasta ja kun se oli niin hirvee raasku ? Niin kaksinverroin ilahduin.
Meille muutti viikonloppuna tällainen, joka tunnistuskeskustelussa tunnistettiin terttuseljaksi. Annan sen nyt olla tuossa, mihin istutin ja katson, lähteekö kasvamaan. Jos tuo tuosta kasvuun lähtee, niin onko selja miten arka leikkaamiselle? En haluaisi tuosta kuitenkaan mitään valtavaa puskaa, vaan hillitysti kasvavan pensaan. Jos sitä muotoilee/leikkelee, kärsiikö kukinta jne. Tämä on aivan uusi tuttavuus mulle, näytti vain erikoiselle, niin kaivoin omaan pihaan.
Kasvuunlähtötakuun annan kyllä terttuseljalle. Sen voi leikata vaikka kokonaan alas useamman kerran vuodessa ilman, että se heittää henkeänsä, eli voi helposti pitää pienenä. Kukat taitaa tulla kyllä vähän vanhempiin versoihin, mutta siitä en ole varma. Ei leviä juurivesoista lainkaan, mutta tekee siementaimia. joista kannattaa päästä eroon ajoissa.
Haisee todella tympeältä, joten ei kannata sijoittaa ihan terassin tms. yhteyteen. Siitä nimitys paskanmarja, nimitys juontunee myös siitä, että käytetty hankalien paikkojen kuten kompostien ja tunkioiden maisemointiin ennen vanhaan.