Selja: Terttuselja, Sambucus racemosa

Lähtee kasvuun maahan tökätyistä pistokkaista eikä tuota syö rusakot eikä hirvet.

Terttuselja eli paskapihlajahaisee sille itselleen varsinkin helteellä, vai tuleeko nimitys siitä, että kasvaa usein huussin nurkalla, kasvaa tosin muuallakin.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta haiseeko ko pensaassa nimenomaan kukat vai koko hökötys ilman kukkiakin? Eli nyt tätä ketjua lukiessani selvisi sekin, miksi sanotaan tietyissä tilanteissa “ja p…nmarjat!” Varmaan tarkoittaa jotain sellaista, että juttu on justiinsa yhtä paha / kelju tms. kun terttuseljan marjat. Nehän lienevät myrkyllisiä ja jos vielä haisevatkin lisäksi, niin selvä pyy!

Minulla on kova kriisi: uuden kulkureittini varrella  ojanpenkassa on kiva pensas, jota terttuseljaksi arvellaan toisessa ketjussa ja uskon kyllä :slight_smile:
Kaunis kasvutapa, punaruskeat varret, kauniit lehdet…iski hirveä hinku saada itelle tuommonen. Myrkyllisyys vähän askarruttaa, mutta voisihan haisevat kukat / myrkylliset marjat ehkä (?) saksia pois, jos ei kuitenkaan aivan jättiläiseksi antaisi pensaankaan kasvaa. Kai voisi? Kukat ja marjat ovat kyllä kauniita aina, mutta kaunis tuo pensas on ilmankin - siellä ojanpenkassa, missä sitä vihreänä kateudesta tuijotan. En ole nähnyt kukkivana, kun kulkureittini on uusi.

Lähellä on taloja, joten en hirviä mennä kaivamaan pensasta ylös :wink: - muuten sen tekisin ilman tunnonvaivoja.

Onko terttuselja suhteellisen varma kasvaja ilman erityisiä kommervenkkeja? Eikä leviä juurivesoista? Ei haise kuin kukkiessa, vai?

Minä nyt jauhan tätä(kin) asiaa taas, kun olen niin ihastunut enkä kuitenkaan tiedä, onko tämä hyvä ostos vai olisiko järkevämpää mustaselja ostaa vihreänä tai tummana (onkohan m.selja yhtä ihana kuin terttuselja…).

Ei ne marjat ole mitenkään erityisen myrkylliset, ei lapset niitä niin paljon syö, että olisi mitään seurauksia. Haisee kukkiessaan joidenkin mielestä, ei minusta erityisen pahalle.

Ei tee juurivesoja, vaan leviää siemenestä lintujen mukana kaikkialle ja runsaasti. Senpä takia monet vaan kiittävät, jos kaivat sen pois ojanpenkasta, on hankala vieraslaji, eli saakin hävittää, jos luonnosta löytyy.

Terttuselja kasvaa taatusti ilman kommervenkkejä, muttei kuole ilman suurta vaivan näköä.

Kestää leikkaamista erittäin hyvin. Vaikka vetäisit juuresta poikki monta kertaa kesässä, et saa sitä hengiltä. Voi siis pitää matalana.

Jos tuo kyseinen puska on jossain lähellä omaa tonttiasi, niin kannatta kyllä tutkia se oma piha siltä varalta, että siellä jo olisi pari terttuseljaa jonkin puskan juuressa piilossa.

Luin, että terttuselja pitää erityisesti runsastyppisistä kasvupaikoista kuten mm. navetan takuset. Siksi sitä varmasti on lintujen levittämien siemenien myötä menestyksekkäästi kasvanut - ja kasvaa? - ulkohuussien ja vastaavien kulmilla.

Ihan mukava tietää tuokin, miksi juuri noissa paikoissa viihtyy hyvin.

Minä poika se vaan Terttuseljan(kin) perään henkäilen :slight_smile:
Minulla on paikka, “joka on justiinsa omiaan sille”. Tuntuupa vain, ettei taimia ole saatavilla, vaikka eihän nyt tietenkään taimitarhoissa ole vielä kesän tarjonta esillä.

Minua huvittaa, kun paljon puhutaan siitä, että pensasta kasvaa haitallisesti vähän siellä ja täällä luonnossa, enkä minä koskaan näe sitä missään. Syksyllä talsin metsissä huhuilemassa “Terttuseljaa…”, muttei osunut eteeni yhtään pusikkoa.

Tienvarren pensaan, josta aiemmin olen kirjoittanut, oli joku korjannut parempaan talteen, joten senkin menetin :frowning:

Parissa taimitarhassa näkyy olevan merkintä Terttuseljasta, varmaan viime kesän tieto tuo. Täytyy yrittää kytätä, jos saisin niistä tilatuksi, kunhan aukeavat.
Olisipa joku lista, jossa olisi kirjattuna, mistä voisi luvallisesti hakea näitä luontoomme kuulumattomia pensaita Kanta-Hämeen alueella :slight_smile:

Kerroinkin jo Valtsulle, että saan ainakin avojuurisia taimia yhdeltä taimitarhalta. Monilla sivuilla niitä on, mutta vastaus kuitenkin tullut, ettei olekaan enää saatavilla tänä keväänä. Kas, kun eivät ole poistaneet viime vuoden tietoja sivuiltaan :confused:

Minulla on Sambucus nigra Black Lace viime vuoden loppukesältä, mutta siitä tuskin koskaan tulee mitään tai ei ainakaan kaveria Sambucus racemosalle.
Kysymykseni onkin nyt, että jos kuvittelisi laittaa vierekkäin / vuorotellen tms. Terttuseljaa (Sambucus racemosa) ja vihreälehtistä Mustaseljaa (Sambucus nigra), niin miltä mahtaisi näyttää? Jossain sanotaan niiden kasvukorkeudeksi sama n.2-3m, mutta toisella sivustolla taas tuo S.nigra olisi 4-6m korkea. Olisikohan tuossa sen luonnonvarainen korkeus kotiseudullaan?

S.nigraa on saatavilla ainakin parissa taimitarhassa, nettimyymälässäkin. Se on samassa hinnassa S.racemosan kanssa. 

Ihanalta näyttää Sutherland Gold :slight_smile: ja vaikka on aika kallis, niin yhden sellaisen voisi jonnekin kuvitella joskus hankkivansa. Mutta sitä ei varmaankaan ole viisasta ympätä minkään ns. tavallisen seljan rinnalle.
Tulisipa vain pikana istutusten aika; alkaa olla niin malttamaton olotila, että pitää kohta kokeilla pihalla, miten lapionvarsikahva istuu käteen :slight_smile:

Terttuselja-intoilu jatkuu. Nyt sain tiedon, että jos ruukussa ovat taimiston terttuseljat säilyneet hengissä talven yli, niin saisin vallan astiataimia. Selviää myöhemmin keväällä.

Rohkenen vielä teiltä kysellä, onko terttuselja nimenomaan ja ainoastaan aina ikään kuin pieni puu; vain yksi runko, josta oksia lähtee? Kun se ei tee juurivesoja, niin eikö sitä saa millään keinolla semmoiseksi, että olisi useita oksia heti suht alhaalta asti?

Kuten aiemmin olen todennut, olen nähnyt vain sen yhden ojanpiennar-tapauksen, ja siinä oli yksi varsi ja oksat, ilman lehtiä samantapainen kuin nuori koivu ulkonäöltään.

Olen tätä ketjua sahannut eestaas, mutten ole päässyt selville tuosta “vainko yksi runko aina”-kysymyksestä. Kiitokset taas ja anteeksi, jos liikoja kyselen :slight_smile:

Vielä senkin sanon, että pikkuisen painaa mielessä se, että tämäkin kaunis kasvi on vieraslaji, kuten pihani komeat piiskut ja tyttären isotuomipihlaja-aita. Linnut levittävät siemeniä, vaikkei itse luontoon päästäkään… Tämä on päässään mietittävä asia. Miten te suhtaudutte tähän puoleen asiassa?