Onkohan kellään kokemuksia lehtisellerin kasvattamisesta? jostain googlasin, että se on kaksivuotinen kasvi. Mahtaako tämä tarkoittaa, että se kukkii ja siementää toisena vuonna?
Kokemuksia juuri kerätään, esikasvatuksen jälkeen pääsivät just pari päivää sitten kasvimaapeltooni. Uskoisin sen kaksivuotisen tarkoittavan juuri tuota mitä ajattelit. En ole siihen asiaan itse törmännyt tietoa kasvista etsiessäni. Joku korjatkoon jos ollaan väärässä Alla pieni itselleni keräämäni tietopankki kasvatusta ajatellen:
Lehtiselleri: Kauan viljelty kasvi sekä ravinto- että lääkekasvina. Pitkä kasvuaika kuten juurisellerillä. Itää parhaiten +20 asteessa. Huom! Itää valossa! Siemenissä on itämistä estäviä aineita jotka aktivoituvat jos siemen pääsee kostumaan ennen kylvöä. Yli +22-25 asteessa itäminen voi epäonnistua. Esikasvatusaika 55-70 vrk.
Mullan oltava ilmava, kostea ja runsasravinteinen. Herkkä kalsiumin, magnesiumin ja boorin puutteelle. Taimet joissa on 4-5 lehteä istutetaan toukokuun loppupuolella tai kesäkuun alussa kasvupaikalleen. Taimiväli 25-35 cm, riviväli 50-60 cm. Kuivina jaksoina huolehditaan kastelusta. Kuivuus ja kuumuus edistävät lehdenreunapoltetta. Nitraattipitoisuus nousee herkästi korkeaksi.
Satoa voi korjata jo elokuun alusta lähtien pakkasiin asti. Uloimmat sitkeäruotiset lehdet poistetaan. Säilyy jääkaapissa pari viikkoa. Käyttö raakana salaateissa tai kypsennettynä keitoissa ja padoissa. Lehtiruoteja voi pakastaa ryöpättyinä, ja lehtiä voi kuivata ja pakastaa yrttimausteeksi. Laihduttajan toiveruokaa.
Kiitos Nuu, mahtava tietopaketti!
Siis tuota ööh, onkos varsiselleri ja lehtiselleri yks ja sama vaiko kaksi eri sellerilajia? Tällä hetkellä lehtisellerintaimeni näyttää ehkä hieman lipstikkamaiselta, ei sellaiselta ‘varsiklumpilta’ kuin kaupan varsiselleriniput.
Kiitos kiitoksesta, mukava jos oli jollekin muullekin kuin mulle apua! Se on yks ja sama, jotkut kutsuu myös ruotiselleriksi. Rakkaalla lapsella on monta nimeä
Kyllä ne lehdykkäiset varmaan siitä vartta kasvattavat ja vahvistuvat. Milloin istutit omasi maahan? Pitää varmaan ottaa kuva tilanteesta “nyt istutusvaiheessa” ja sitten myöhemmin vaikka “kuukauden kasvun jälkeen” jne… Kun vaan muistais niin se olis aika hyvä juttu
Lehtiselleri jonka siemenet kylvetty esikasvatukseen 16.3.08, ulkona karaistunut monia viikkoja ja nyt siis istutettu lopulliseen paikkaansa kasvimaapellolle. Tältä se näyttää:
Kuinkas lehtisellerin lehtien käyttö tuoreena? Sopiiko esim. salaattina käytettäväksi, onko kellään kokemuksia?
Siellä ne kasvavat, ohuita kummiskin ovat varret vielä. Ötököitä niissä ei ole, taitaa olla siinä mielessä helppo viljeltävä
Vaikkapa:
Tai:
4 cl Vodka 8 cl Tomaattimehu 1 tl Sitruunamehu 2 tippa Tabasco 0.5 tl Worcestershire
Laita ravistimeen jäitä, lisää kaikki ainesosat ja sekoita. Siivilöi juoma lasiin, joka on puolillaan jääpaloja. Mausta halutessasi suolalla ja pippurilla. Koristele esimerkiksi sellerin varrella tai limelohkolla ja tarjoile.
kasvatin viime vuonna lehtiselleriä, talvehti muuten hyvin, mutta kun talvi ja kevät oli mitä oli niin vain yksi jäi lopulta henkiin (siis olisi pitänyt suojata auringolta kun lunta ei juurikaan ollut). Se kukkii parhaillaan. Käytin tuoreena pieniä määriä salaatin joukossa. Loput kuivasin keitto mausteeksi. Lehtiä sai vielä hyvin myöhään syksyllä syötäväksi. Puskat muistuttivat rehevää sileälehtistä persiljaa. Varret eivät tulleet niin paksuiksi kuin kaupan varsisellerillä. Voi olla lajikeominaisuuskin. Siemenet olivat Lidl:n pussista missä luki Schnittselleri eli leikkoselleri, jos oikein ymmärsin.
Jardin, hyvä tietää ettei välttämättä kannata odottaa kaupan varsisellerien paksuuksia. Olen jo katsellut omiani sillä silmällä että varmasti ohuemmiksi jäävät. Mehukkuus varmaan kärsii ohuissa varsissa, luulisin… mutta onhan tässä vielä kesää jäljellä
minä olen käyttänyt kuivattua lehtiselleriä leipätaikinassa korvaamaan osaa suolasta.
Minulla on taas kaupan selleri kasvarilla jatkokasvamassa. Käytämme varsia ja lehtiä salaattiin. Kaupan sellerin paksu jämä vaan multaan ja heti alkaa kasvaa uutta lehteä varsineen.
Jep, nyt voi jo viljelykokemuksia jakaa - vaikka täytyy pitää mielessä että tänä "kesänä" ei mikään ole kasvanut ajallaan, juronut vaan, ja varsinainen kasvukausi on ollut erittäin lyhyt!
Lehtisellerit ovat hyvin pärjänneet kasvimaalla. Ötökät ei ole vaivanneet. Varret ovat selvästi ohuemmat kuin kaupasta ostettavat, maku taas väkevämpi. Tänään poimin 6 kasvustoa jotta sain tarpeet n. 4 hengen kasvismuussiin jossa oli lisänä puolet myös muuta kasvista (härkäpapuja).
Eli kannattaa miettiä saadun sadon määrää verrattuna kaikkeen esikasvatuksen vaivaan.
Edelleen muistutan että tämä "kesä" oli kaikinpuolin hyvin hankala kasvimaaviljelijälle, ja tämä on ainoa kokemukseni vasta tästä lajista. Luulen kuitenkin että edellä olevan Sandin antaman hyvän kasvatusvinkin otan jatkossa itse käyttöön ps. Kiitos!
Meinasin alkaa lehtisellerin kylvämisen ja tulin täältä tarkistamaan faktoja. Taidanpa uskoa viimesyksyistä minääni ja jätänkin kylvämättä
Mä en taas ole kokenut mitään vaivaa lehtisellerin kans. Kun vaan saa itämään. Viime vuonna iti sit 10 vuotta vanhat siement ja kasvoivat itse. Taisin koulia ne ja siisrin kasvimaalle ja laitoin katetta ja syksyllä keräsin pois.
Mut toi Sandin konsti kuulostaa hyvältä. Sillai mä teen salaatin kans.!Kaupan salaatti ostetaan juurineen, syödään isoimmat lehdet ensin ja loput ruukkuun multaan juuripaakun kans. Kohta on voileipä salaattia sit.
Ja lehtiselleriä voi syödä salaatin joukossa silppuna, varret ovat hyviä juustopöydässä sievästi pätkittyinä ja rypäleitä somisteena ja muutama keksi. Oli erään lentoyhtiön 1. luokan juustotarjotin joskus kauan sitten. Tai syö siltään vaan jos ei satu olemaan liian vahvaa. Sisimmät lehdet on parhaita.
Harvoja asioita on jotka on niin pahaa että jää meikäläiseltä syömättä, mutta tämä selleri on sellainen…
En minäkään sitä raakana syö, mutta moni sapuska ilman selleria (juuri tai varsi) olisi aikalailla vähemmän maukasta. Tämä sama koskee korianteria . Tämän takia niitä tulee kasvateltua molempia. Ja ihan helppoja kasvatettavia ovat. Varsisellerin olen yleensä esikasvattanut, ehtii sitten kasvaa komeaksi puskaksi kesän aikana ja siitä voi nyppiä varsia jo kasvukaudella.
Selleri on meillä yksi olennainen osa aika monenlaisissa salaateissa… myöskin keittoihini, patoihin ja wokkiin sitä laittelen.
minä käytän kuivattuna ja jauhettuna leipätaikinassa korvaamaan osaa suolasta!
Viime kesän hankaluuksista huolimatta kylvin vähäsen lehtiselleriä itämään. Aattelin ettei se ota jos ei annakaan, oli viimevuotisia siemeniä vielä jäljellä Kuitenkin sitä sen verran käytän että olishan se mukava jos omasta maasta saisi…