Minä ajattelin päästä helpolla: kasvattelen tuota kaupan lehtiselleriä nyt vesilasissa, mutta kohta siirrän sen ruukkuun! On muuten tärkeä kasvi meille kaikille, sisältää L-arginiinia, joka vaikuttaa verisuonten joustavuuteen… Tai näin ainakin olen ymmärtänyt!
Nyt on pakko kysyä: nopsis, siis kaupan lehtiselleri sellainen kokonainen “puska” vai mikä se on vai miten oot onnistunut? Alkoi kiinnostamaan ku sellerit on niin hyviä.
Nuulle kiitokset ykkössivun tietopaketista. Ostin eilen ekat sellerin siemeneni ja tänään kylvän. Ilman Nuun ohjeita olisin varmaan peittänyt kylvöksen, joten kyllä oli taas iso apu kun tulin ensin lukemaan tänne. Ajattelin kokeilla kasvattaa avomalla ja vähän kasvihuoneessakin, lehtiselleri kun on sellainen mitä meillä menisi paljon, ostan aina kaupastakin kun vaan on hyvännäköistä. Ihanaa salaatissa mahdollisimman suurina annoksina.![]()
Öööh, mitähän itse menin eilen tekemään… peitin mullalla kylvökseni…Pitäis aina vaan uudelleen lukea ohjeet eikä kuvitella tietävänsä
Onneksi on vielä siemeniä jäljellä, menenpä pinnalle ripottelemaan uuden kerroksen. Ja poistan samantien lattialämmityksen päältä ja vien normaalihuonelämpöön itämään.
Kurpitsa10, kiitos viestistä, ilman sitä en olis tajunnut omia ohjeitani vilkaista![]()
Ei oo aina suutarillakaan kenkiä...
Juu tagetes, sellainen lehtiselleri alkoi pukkaamaan juurta ja uutta lehteä. Asustaa vielä mukissa, mutta jahka kerkiän tuuppaan sen ruukkuun.
Lehtisellerien itäminen kesti 10 päivää, pidin niitä ehkä +20 asteen lämpötilassa (ei mittaria siellä, mutta vähän viileämpi kuin normaali asuintila) ikkunasta tulevan valon läheisyydessä. Mainitsin tuon tietoa joskus etsiskelevän löydettäväksi ![]()
Ikivanhoista siemenistä itivät komeat puskat, joista on syöty salaatissa ja keittojen ja kastikkeiden mausteena. Onnistuukohan pakastaminen, sillain pienennettynä?? Vai onko kuivaus ainoa oikea vaihtoehto??
Vastaan tähän itse: ainakin MTV3:n "Makuja" sivujen mukaan onnistuu, joten nyt on selleriä pakkasessa syksyn hirvikeittoja varten. Nelivuotias tytär maistoi ja totesi osuvasti: maistuu suolaiselta!
Ehdottomasti ensi keväänä kanssa, niin komeeta jälkeä tuli, vaikka aika rääpäleitä olivat esikasvatuksessa... (koitan saada kuvaa aikaiseksi tänne lähiaikoina...)
Lehtisellerien sato on hyvä. Nyt mietityttää että onko sadonkorjuulla kiire, eli minkä verran kestävät kylmää? Ja miten laitatte talvisäilöön? Pakastamalla?
Minä vastaan, vaiken ole koskaan lehtiselleriä kasvattanutkaan, mutta jos kaupassa osuu eteeni hyviä lehtisellereitä, niin niitä sitten viipaloin rasioihin ja pakkaseen. Pakastettua silppua on kätevä laittaa pannulle jäisenä, suoraan rasiasta juuri sen verran kuin tarvitsee.
Minullakin lehtisellerit ovat tänä vuonna kasvaneet valtaviksi puskiksi! Niitä on sitten maasta kiskottu jo pidemmän aikaa ja annettu sukulaisille, ystäville ja naapureille. En tiedä kylmänkestosta, mutta oletan ettei se ole kvin hyvä. Lisäksi olen huomannut että lehdissä alkaa olla siellä täällä jo hieman kellastumisen merkkejä joten lienee aika nostaa loputkin pois. Sitäpaitsi se tulee hieman “puiseksi” jos ikääntyy kovasti, siksikin satoa kannattaa korjata pois kun se vielä on maultaan ja koostumukseltaan parhaimmillaan.
Olen itsekin miettinyt tuota pakastamalla säilömistä, lähinnä siltä kannalta että täytyykö se ryöpätä ennen pakastamista?
Enpä ole ryöpännyt, pakastimesta otan suoraan pannuun niin ei ehdi lötkähtää.
Ootteko te korjannu myös satoa kahtena vuotena?
Joka kevät kasvatan uudet taimet.
Mutta keräätkö satoa kaksi vuotta per kasvi? Vai hävitätkö vanhat kasvit syksyllä? 
Tarkoitin juuri sitä että vanhat kasvit hävitän syksyllä = korjaan sadoksi, juurineen ylös maasta. Mitään en ole vielä kasvimaahan jättänyt kosta minulla on maanparannus sinä vasta menossa ja myllään sen syksyllä läpikotaisin. Seuraavana keväänä aloitan vielä ainakin aina "puhtaalta pöydältä".
Lehtiselleripenkki tänään, pieniä ovat vielä tässä vaiheessa 
Nuu, milloin nuo on kylvetty?
Ne on kylvetty 13.3., itäneet 22.3.
Nuu, siulla kadehdittavan hienot viljelmät!