Selleri: Lehtiselleri ( Varsiselleri ) , Apium graveolens

Kurppa, kiitos :slight_smile: Tosin ne ei kovin hienot ole, mutta vuosi vuodelta paranee kun saan maapohjaa muokattavampaan kuntoon. Haaveissa siintää juolaton, rikaton, multava maa. Nyt mennä lossotetaan kumisaappailla savensekaisessa maassa vielä :slight_smile:

Hienot on. PALJON hienommat kuin mulla.

Tänään on korjattu pääsato selleristä. Varret on pakastettu ja kuivuri lailaa ties monettako kierrosta.     

Säilöökö joku varsiselleriä kellarissa.

Muistini mukaan voi säilöä kellarissa mutta en vain muista miten. oliko juuripaakkuineen vai ei.

Muistan lisäksi että laatu vain paranisi ja vaalentuisi ja tulisi mureampia varsia!?

No joo, löysinkin itse tietoa!

" Voidaan nostaa juurineen maasta ja  istuttaa  kellariin multalaatikkoon. Säilyvät useita kuukausia. Muuttuvat muutamasa viikossa  rapeiksi ja maukkaiksi."

juu, ja höttöisiksi. Kannattaa pakastaa, ei tarvii esikeittää.

Tai siis parasta olis kuivata ne niin menee pienempään tilaan eikä kuluta sähköä enää säilytysvaiheessa. Minä kuivatan varrenpalat erikseen ja siistit lehtiosat erikseen. Toisesta saa kunnon makua keitoksiin, toisesta persiljan korviketta koristeeksi. Ja 
rapeita pikkuvarsia pakastan pienen määrän salaatteja varten, tuoreena käytettäväksi.

Ostin sitten sellerin siemeniä, en oo voinut koskaan sietää koko kasvia.

Ajattelin että joskos omakasvatetut olis jotenkin parempia.

Vähän myöhässä ollaan, mutta nyt on menossa muutama koekappale kylvöön. Ehkä sitä oppii kaiken vaivan jälkeen arvostamaan uusia makuja :wink:

Lehtiselleri on hyvää pikkelsseissä pieninä määrinä.

Lehtiselleri tarvitsee erittäin ravinteikkaan ja hyvän maan, jotta kasvaa kunnolla. En ole enää joihinkin vuosiin lehtiselleriä kasvattanut, kun en aina saanut sille riittävän hyviä oloja järjestettyä ja jäi sitten vähän kitukasvuiseksi. Mutta kun kasvoi hyvin, niin ne ytimen vaalea varret ovat herkkua kermaviiliaurajuusto soosin kanssa. Kourut täyteen soosia! Ulommat varret käytin aina lämpöisissä ruuissa (pakastin esikeitettynä), koska niiden mehevyys ei koskaan ollut sitä luokkaa kuin ehkä optimioloissa voisi.Ehdottoman hyvää makua toi moniin keittoihin.

Vähän on taas mielessä pyörinyt, että pitäiskö ottaa taas ohjelmaan. Maaliskuun puolivälissä kylvin ennen, mutta silloin kylvin kaiken myöhempään. Ehkä nyt siirtäisin kylvön helmikuulle. On siis hidas.

Voihan klähmä! Löysin lankoja etsiessäni villalankapussista sellerinsiemenpussin! En muistanut tuollaista ostaneenikaan. Kannattaneeko enää kylvää, on kuulemma hidas kasvamaan?

Minä kylvin tasan 2 kk sitten ja ovat vasta n. 5 cm pituisia eli hidas on kasvamaan. Eka kertaa minäkin sitä kasvatan, katsotaan sitten loppukesästä onnistuinko…

Minä kylvän lehtisellerit toukokuussa suoraan ulos penkkiin, leikkelen ekan satsin lehtiä talteen ennen juhannusta. En tavoittelekkaan mitään sellerin varsia, pelkät lehdetkin käyvät hyvin mausteeksi.

Tänään istutin  sellerintaimet. Oli parhaat taimet ikinä.  Taimet oli  reitetyissä kertakäyttömukeissa ja nämä sitten  dynoissa,  jossa oli vettä koko ajan.  Lasin alla ulkona loppuvaihe. 

Istutin pikku ojaaan jos kosteus pysyisi paremmin. Lisäksi pitäisi  löytää aika karkeaa  ja ilmavaa maata. 

Lehtiselleri kasvaa hyvin sekä ulkona, että kasvarissa.

Keväällä ostin kaupasta luomulehtiselleriä, leikkasin varret ja laitoin veteen sen, miten sen sanois, no sen tyngän mikä jäi jäljelle. Kohta alkoi lykkäämään uutta kasvua ja siirsin ruukkuun. Istutin ulos kun ilmat sallivat. Erottuu tuolla penkissä hyvin muista. Kokoa on ainakin 4 kertaa enemmän. Tosi mahtava puska. Täytyy muistaa ens vuonna.

Kiitos vinkistä, yritetään muistaa käyttää se hyväksi :slight_smile:

Kiskoin maasta kolme lehtiselleriä juurineen ja tarkoitus ois laittaa ne kasvamaan sisälle. Jos olis tilaa, niin enemmänkin laittaisin.

Kuinkahan valjua kasvua tulee, jos kasvaa ollenkaan.

Viimeiset lehtisellerit hain kasvarista mehuuni.

Ruukuissa terassilla ovat neljä maasta siirrettyä. Taidan nekin nostaa sisälle. Ei ainakaan mene hukkaan.Sisällä jo ennestään kolme. Saas nähdä kuinka pitkälle kestää ennenkuin täytyy ostaa kaupasta.

Pari lehtisellerin tynkää vedessä. Parissa päivässä alkoivat lykätä uutta versoa keskeltä.

Kiitos iiris-kukka muistutuksesta! Luin vinkkisi viime heinäkuussa, mutten enää muistanut...

Nostellaas tätäkin ketjua :slight_smile: Miten ootte säilöneet sellerisatoa? Itse olen kuivannut lehtiä viherjauheeksi ja vetänyt tuoreena merisuolan kanssa sekaisin ja sitten kuivattanut, tuntuu toimivan hyvin. Osan laitoin hienon ja osan raesuolan kanssa, tuon raeversion laitoin sitten myllyyn ja sieltä oon rouhinut nyt ruokiin, hyvää on. Lisäksi höyrytin nopsaan kesäkurpitsakuutioita sellerisilpun kanssa ja pakastin, saa vaikka linssikeittoon sitten nakella.

Selleriä tulee laitettua melkein kaikkeen ruokaan, mutta uusia säilömistapoja ottaisin mielelläni vastaan :slight_smile: Ootteko kuivanneet vai pakastaneet ja jos pakastatte, niin keitättekö ensin kevyesti? Entäs kuivauspuoli, laitatteko pelkkiä lehtiä vai varsia myös? Puskat on edelleen vehreitä, sais hyvän sadon talven varalle kerättyä, kun vaan keksisi että mikä ois se paras konsti.

Olen aina pakastanut varret ilman keittämistä ja lehtiosat mössään sekoittimella ja teen siitä mössöstä noita nöttösiä pakkaseen. Helppo lisätä vaikka mihin ruokiin. Tässä tämänkesän viimeiset menossa pakkaseen.

kuva

En tiedä onko oikeaoppista toimintaa mutta meillä on toiminut hyvin.