Selleri: Lehtiselleri ( Varsiselleri ) , Apium graveolens

Tönönvahti, onko sun nöttöset ryöpätty vai tuoreeltaanko vedät lehdet muusiksi?

Kuivasin osan lehtisellerin varsista kun satoa tuli reippaasti, eikä kaikki mahtuneet pakkaseen. Eiköhän nuo kuivatutkin mene keittopohjissa talven mittaan.

Ai niin tämä on kaksivuotinen. Huomasin kun taas luin koko ketjun läpi. Niin ne asiat unohtuu aikojen kuluessa :slight_smile:

Onko kukaan talvettanut lehtiselleriä ? Maassa tai muualla ? Mikä olisi paras tapa onnistua ? Mulla olisi nyt tarkoitus tämänvuotisesta lehtisellerista kerätä ensi vuonna siemeniä mutta kaipaisin vinkkejä siitä miten sen saisin säilymään toiseen vuoteen saakka !

Puolet varsisellereistä on nostettu, ja sato on muhkea. Vesuroin surutta kummastakin päästä. Kanat saivat latvat, komposti juuret. Ensin täytin kuivurin, ja nyt pohdin pakastusta.
Maahan jääneet voisi myöhemmin koettaa nostaa juurineen, viedä kellariin turvesangoissa - niin kuin tuolla joku taannoin on esittänyt - mikäli mahtuvat.
Joutuu ehkä ensi talven keittelemään rasvanpolttokeittoa! :w00t:

Kuivattu lehtiselleri on hyvä mauste keittoihin, patoihin ym. Jos satoa tulee paljon niin kuivaaminen on toimiva säilöntäkeino tälle kasvikselle.
Mutta eikö kukaan osaa sanoa että jos haluaa siemeniä siitä niin voiko sen jättää talvehtimaan maahan ?  Pakkohan se on koittaa ainakin mutta olis kiva tietää onko kukaan niin tehnyt ja miten onnistui.

Kävin äitillä ja hänellä oli kasvamassa hieno varsiselleri ikkunalaudalla.

Äiti oli ostanut selleriä ja laittanut loput varret veteen, että pysyisivät tuoreena, niihin olikin tullut sitten juuret.
Nyt oli yksi päässyt multaan kasvamaan ja oli hyvin roteva ja hyvässä kasvussa jo.
Luinkin nyt täältä, että muutkin ovat juurruttaneet, itse en ollut ennen hoksannut, joskus siemenestä laitoin ja oli aika hidas kasvamaan.

Nyt kokeilen varsisellerin kuivaamista.Osa nostettu ja osa vielä maassa.Hyvin kasvovat tänä kesänä.

Mulla on ollu tapana kuivata tavallisesta mukulaselleristä parhaat lehdet. Antavat kivasti makua ruokiin.

Mullon ollu ongelmana etanat.Änkiävät ruotien väliin ja mässyttävät inhoja reikiä niihin.Reunimmaiset ruodit joutuu surutta komppariin ovat niin huonoja.
Oon saanu pakkaseen reilu pari litraa pikku paloina,sii5ä heleppo ruokaan ku ruokaan lisäillä.Ovat tos8 hyviä.

Etanat tosiaankin syövät varsia jonkun verran. Myös jos korjaa liian myöhään, niin alkaa varren keskusta menemään ruskeaksi. Muutenkin alkavat menemään huonompaan kuntoon.
Tuota etanaongelmaa voisi varmaan vähentää sillä että kasvaisivat harvemmassa.
Minun lahtisellerit ei varsinaisesti ole mitään dippauskamaa. Pitäisi olla enemmän vettä kasvukauden aikana, että tulisi mureita.

Normi kasvikuivurilla kuivaan ja ihan ok tavaraa.Mielummin käytän pakastettua

Yrttiselleristä kuivasin lehdet ja pakastin varret. Samoin juurisellerin lehdistä kuivaan nuorimmat ennen sadonkorjuuta. Niissä on makua reilusti.

Selvisi tämän varsiselleri kuivaaminen ja miksi siihen ei ole ohjetta? Ei varmaan löydy kurkun kuivaamiseenkaan ohjetta. Siis varsisellerissä on niin paljon vettä, ettei sitä kannata kuivata.
Katsoin tänään että sellerit alkaa mennä vanhaksi. Niitä pitää säilöä ensi viikolla lisää.

Ensi vuonna selleriä vaan muutama kasvi.

Mullon varsisellerin varsista osa onttoja.Johtuu kuivuuesta.

Grrr,ei saa sato@ varsiselleristä.Tolokuton määrä etanoja varsien välissä.Jyrsivät j@ paskovat kaikki pilaan

Säälittävä määrä kaheksasta taimesta,vajaa litra pakkaseen.

Olen ihmetellyt kun ei selleri kasva.
Katsoin sitten, että olenkin ostanut täysin uutta lehtiselleriä nimeltään Golden Self Blanching 2. Luulen että vika on tässä. En voi suositella.
Tavallisesti kasvatan Tall Utahia. Joku muukin merkki on joskus ollut ja kasvanut ihan ok.

Tänä vuonna paremmin selleriä pakkaseen,pari pussia jo aiemmin ja nyt nämä.Edelleen etanavaurioita palijon,mitenköhän siitä vaivasta pääsis eroon :thinking:

Kiitos valtsu taas tiedosta,yritämpä hommata tuota :+1:

Eikait lehtiselleriä tarvitse ryöpätä ennen pakastamista? Itse olen vuosia vain pilkkonut varret pakkaseen.