Selleri: Mukulaselleri ( juuriselleri ), Apium graveolens var.rapaceum

Onko mukasellerin kasvatus helppoa? En ole löytänyt kaupoista siemeniä.

Lienee hiukan myöhäistä enää aloittaa, koska vaatii pitkän taimikasvatuksen. Lisäksi maan tulisi olla voimakasta. Kyllä kasvi hengissä pysyy, mutta kunnon sadon saaminen onkin jo eri juttu, koska maan tulis olla riittävän hyvää. Itse kasvatin kerran joskus 70-luvulla, mutta en pitänyt sitä vaivan arvoisena ja siihen se jäi.. Kannattaa kyllä joskus kerran kokeilla, miten kasvaa käytettävissä olevissa oloissa. Uskoisin ainakin hyotykasviyhdistyksen siemeniä myyvän ja postimyynnistä ainakin saa.

Minä en saanut edes torilta ostetuista taimista kunnon mukuloita aikaiseksi surullinen.  Penkki oli kanankakalla lannoitettu. Ehkä se ei tykkää savimaasta vaan olisi hiekkamaan kasvi?

Ainoat vaikeat asiat mukulasellerin kasvattamisessa ovat järjetön ravinnetarve ja tuhottoman pitkä kasvuaika. Vasta toista vuotta kasvattelen, joten kokemusta ei paljoa ole. Viime vuonna sato oli ihan hyvä, vaikka mukulat ei mitään jättejä olleetkaan. Sellerihän taitaa olla hyvin terve kasvi, joten siinä mielessä helppo. Viherlandian sivuiltakin voi tilata mm. mukulasellerin siemeniä. Itselläni on sieltä hankitut siemenet, lajike on Balder.

Molempina vuosina olen kylvänyt sellerit kaupan taimimultaan 6. maaliskuuta. Kastelulannoitusta pitää antaa muutaman viikon jälkeen säännöllisesti. Toukokuussa ovat päässeet savimaahan maatuneen hevonpeen sekaan kasvamaan. Maassa on kait ns. vanhaakin voimaa jäljellä. Kastelu ennen istutusta on tärkeää, jotta selleri kasvattaa juurensa syvälle. Näin tulee sileitä mukuloita joita on sitten helppo kuoria. Muutenkin jos selleriä kastelee, niin kastelee kunnolla eikä tipottele. Neljä kastelukannullista per neliömetri. Biolanilla on tosi hyvää peruna-juureslannoitetta joka sopii sellerille kuin nakutettu. Se kannattaa sekoittaa kasvualustaan tasaisesti aikaisin keväällä. Myös turvetta kannattaa laittaa saviseen maahan. Kasvukaudella annan vielä kastelulannoitetta, semmoista jauhetta. Kovin myöhään ei saa enää typpipitoista lannoitetta antaa, vaan enempi selleri kaipaa kaliumia. Selleri on tuntunut pitävän myös kompostista katteena, se pitää veden niin hyvin maassa.

Eikä muuten kannata menettää toivoaan jos sellerit eivät vielä elokuussakaan näytä kovin valmiilta. Selleri nimittäin kasvaa syyskuussa oikein vauhdilla ja sen ehtii nostaa lokakuussakin.

Jos mukulaselleri tuntuu liian vaikealta, voisi varsiselleri olla parempi vaihtoehto. Sekin vaatii pitkän kasvuajan ja lannoitusta, mutta varsiahan tulee aina helpommin kuin isoja mukuloita.

Täytyy tuon sepustuksen jälkeen vielä sanoa, että itse kasvatetuista sellereistä tehty täyteläinen ja maukas kasvissosekeitto tai kanakeitto korvaavat kaiken vaivan :slight_smile: Selleri on varsin herkullista myös tuoreena.

Kylvinpä minäkin 6.3. mukulaselleriä 20 eri pottiin. Neljässä on elämää, näistä vain yksi saattaa jäädä eloon. Enpä taida viitsiä sitä yhtäkään isommaksi yrittää kasvattaa. Eli tällä tämän kevään mittaisella kokemuksella sanoisin ettei ole ihan helpoin siemenestä kasvatettava. Harmillinen takaiskusurullinen Vaikka vapautuuhan mulle nyt uusia kylvöjä varten lisätilaa ...täytyykin mennä tutkimaan pussukoita sillä silmällä...

Mikä selleri tää on?

Tarkoitus laittaa ensi kesäksi.

Ihan “tavallinen” selleri mun nähdäkseni. Sanotaanko sitä nyt juuriselleriksi vai ruokaselleriksi (?) vaimikäseoli.

tavallinen mukulaselleri, lajikenimi ‘Mars’

No mukulaselleriksi sitä ostaessa luulinkin.

Siis ei kun yrittämään.

ajattelin minäkin kokeilla luultavatsi tuota mukula selleriä, hevon peetä lykätä penkkiin sekaan ja toivoa parasta…

Minä sain yhdeltä asiakkaalta puolenkymmentä juurisellerin esikasvatettua taimea. Lykkäsin ne hallojen mentyä sipulimaan laitaan, muoviin istuttaen. Ja asian unohtaen koko kesäksi. Jonkin verran se penkki sai hevosen lantaa ja tuhkaa keväällä, mutta ei mitenkään paljoa.

Ennen halloja nostin ne pois ja järkytyin niiden kasvamasta koosta. Olisiko se musta muovikate päällä se suotuisa tekijä? Se kerää maahan lämpöä. Muuta syytä en keksi sen menestymiselle. En ole aiemmin kokeillut juuriselleriä. Nyt pitäis etsiä jotain ihania juurisellerireseptejä. Mulla on vielä kolme isoa selleriä maakellarissa.

kohta saakin aloittaa sellerin esikasvattelun varmaankin, pitäisi vaan jostain hommata siemenet ensin…

Mulla on avaamaton pussillinen Mars-lajikkeen siemeniä. Siitä joutaa. Lähetä osoite, niin pistän postiin. Riittääkö 100?

koskas esikasvatus aloitetaan mukulasellerillä?

19.2 kylvin

Kaikki sellerit koulittu 28.4.          .   .
   .
   .
Voimistuminen alkoi välittömästi.      .

24.6 dumppasin mukulasellerini maahan. Ny ne on jo stydejä. Kyllä niistä jotain satoa irtoaa.      .

Minä kylvin 6.3. mukulasellerit ja nyt minulla on noin 12 sirkkalehtistä pikkutainta. Tosi hentoja ja varret meinaavat venyä helposti valonpuutteessa. Milloin taimet on hyvä koulia ja missä vaiheessa niitä aletaan lannoittaa? Voiko pikkutaimet istuttaa syvempään, jos varsi on venähtänyt? Olisiko kellään kuvia kasvien kehitysvaiheista?

<o:p></o:p>

Tällaiset muistiinpanot minulla on mukulaselleristä:

"Pyöreähkö, rosoinen juures joka korjataan myöhään syksyllä. On hidaskasvuinen, vaati pitkän kesän. Juurisatoa korjataan ensimmäisenä kesänä, toisena vuotena tuottaa siemensadon. Taimikasvatus maaliskuussa, ihanne taimikasvatuslämpötila mukulasellerille 17 – 20 astetta.  Kestää 55-70 päivää. Kastelulannoitusta annettava muutaman viikon jälkeen säännöllisesti.  Istutus avomaalle touko-kesäkuussa. Sen jälkeen kasvuaika 105-115 päivää. Istutus riveihin 30-40 cm välein, riviväli n. 50 cm.  Voimakas, tuore, multava maa jossa paksu multakerros. Korjuu yleensä lokakuussa. "

Weikko tuossa aiemmin mainitsi kasvattaneensa tätä ja koulinnastakin puhui jotain, joko Melissa luit nuo aiemmat viestit?

Kannatta odottaa sirkkalehtien jälkeen ekat omat lehdet, että kestää koulimista. Ihan hyvin voi istuttaa sirkkalehtiä myöten kouliessa. Mitä aiemmin saa vahvaan multaan niin sen parempi. Maassa kuohkean kasvumaan pitää olla syvää - paksu multakerros, niin kuin Nuu kirjoitti.