Mun 19.2 kylvetyt oli 28.4 koulittuna tällasia: :
:
Ok, kiitos. Hyvin hidaskasvuinen laji tosiaan! Omat mukulasellerini menehtyivät, kun jouduin jättämään ne muutamaksi päiväksi hoitoon Laitoin vielä uudet siemenet, mutta saa nähdä ehtiikö niistä tulla mitään.
Saat ainakin varret ja lehdet talteen ja käyttöön.
Weikko, saitko noista kuvassa olevista satoa? Minun maaliskuun lopussa kylvämäni mukulasellerit näyttävät nyt suunnilleen samanlaisilta kuin tuossa sinun kuvassasi. Pitäisi varmaan ruveta lannoittamaan reilummin, mutta ihan terhakoilta ne näyttävät.
Joo, kyllä niistä satoa tuli, vaikkakin viime kesän kuivuus verotti mukuloiden kokoa. Kannattaa lannoittaa. Vaativat muutenkin vahvan maan.
Jospa noista saisi sitten muutakin kuin lehtiä. Maistelin ylijääneitä pikkutaimia ja niissä oli voimakas sellerin maku. Loput menivät pupun suuhun.
No, totta kai saat! Maan pitää vain olla muokattu syvään, ettei kova maa rajoita mukuloiden kasvua.
Saipa vihdoin mukulaselleritkin nostettua yötä vasten, vielä puuttuu ´kauppakunnostus´. Ihmeen isoja niistä tuli, yleensä eivät edes kasva. Siisteimmät lehdet kuivasin vihermausteeksi.
Kylvin tänään mukulasellerit, saapas nähdä pääsenkö syksyllä herkuttelemaan. Kuinka hyvin mukulat säilyvät varastossa jossa on hiukan ulkoa tulevaa valoa ja lämpötila n. +10 talvella ?
Mukulasellerit kylvetty. Hiukan varsiselleriäkin, ellei mukulat onnistu.
Harjoittelen siis tätä mukulasellerin kasvatusta. Pari vuotta sitten sainkin muutaman mukulan, siis edes kasvamaan. Viime vuonna näivettyneet taimet katosivat johonkin.
Olen ehkä myöhässä aavistuksen, mutta testaan vain otollisia kasvupaikkoja. ( purjon siemenet myös multiin tänään)
Nyt jäi kumminkin epäselväksi se, että saáko juuriselleri tästä koulimisesta jotain lisäpotkua kasvuun, vai voiko sen jättää väliin. On nimittäen niin, että olen ilmeisesti kuvitellut etten koskaan kasvata juuriselleriä eikä ole mitään tietoa asiasta.
Ehkä aika antaa vastauksen tähän kysymykseen.
kyllä minä olen juurisellerin koulinut, kuten myös lehtisellerin. Lehtiselleri on varmempi, kun ei jätä sitä sadonkorjuuta halloille asti, alkaa ulommaiset lehdet mennä pilalle jo aiemmin.
Juuriselleriä uhkaa ainakin meillä myös myyrät, saattavat nimittäin syödä sen mukulan alta päin tyhjäksi. juurisellerille pitää olla oikein vankka maa, lehtiselleri pärjää kevyemmässäkin maassa, ja kastelun pitää olla runsasta.
ai niin vielä: ruohosilppukate on ihan ehdoton.
Tänä vuonna kasvatan taas mukulaselleriä, kylvin siemenet eilen. Kaksi vuotta sitten kun ensimmäistä kertaa kasvatin, tein kylvöt 2 viikkoa aikaisemmin kuin nyt. Sain silloin ihan hyvän sadon, vaikka vähän suurempia olisivat saaneet mukulat olla. Uskon että tää “hävitty” 2-viikkoinen ei sanottavasti vaikuta sadon kokoon, mutta sen näkee sitten.
Edellista satoa säilöin mm. tuoreraasteena pakastamalla. Toimii hyvin eikä vie paljon tilaakaan pakastimessa kun sen raasteen pystyy litistämään salpapussiin litteäksi levyksi. Sieltä sitten vaan pussi auki ruokaa laittaessa ja veitsellä rouhien kulloinkin tarpeellinen määrä raastetta sekaan kattilaan.
Säilöin myös niin että kuivasin ja tein jauhetta. Siihen laitoin mukaan myös varsia. Tuli kivan näköistä ja helppokäyttöistä.
Nyt alkaa olla viimeiset pakaste-raastepussit menossa, jauhetta onneksi vielä jäljellä reilusti.
Mullakin on nyt mukulasellerin taimet kasvamassa Muutamaan kertaan yritin joskus ihan kasvimaan alkuaikoina, mutta eivät suostuneet paljoakaan kasvamaan. Pehmeämmän maan kerros oli varmaan liian ohut ja liian tiivis ja ravinteitakaan ei tarpeeksi ja aina ajattelin, että lämpöäkin olis tarvittu pidempään. Nyt ajattelin rakentaa niille penkkiä samaan tapaan kuin valkosipuleilla on eli reilummin koholla kuin muilla kasveilla ja runsaasti hevonpeetä.
Mun mielessä siintelee waldorfinsalaatin tapaiset salaatit mukulaselleristä ja omenasta
Kylvin syksyllä mukulasellerin siemenet kasvihuoneen multalaatikon päälle pikku potteihin. Keväällä pistin pikku taimet maahan. Nyt ne on ryöpsähtäneet varsiltaan ihan mahdottomaan kasvuun. Voiko niiden varsia ja lehtiä käyttää esim. kuivaamiseen? (Jos ei ehdi tehdä mukuloita) Kuinka kylmän arka se on?
Ania,kyllä mulla on ehtiny kasvaa mukavan kokoisiksi.Kestää jonkin verran pakkasta,voi laittaa tietenki harson päälle.Pieniä sisuslehtiä voi käyttää yrttien tapaan,ja voi myös kuivata.Muista laittaa ruohokatetta paksu kerros,tykkää siitä.
Mukulaselleri kaipaa vettä kasvaakseen kokoa, pieneksi jäivät kun niitä kasvatin.
Kiitos vastauksista. Niillä on nyt hirmu jytyä multaa, kun tein uuden penkin hevopeellä viime kesänä, kaksi kertaa olen laittanut ruohokatteen. Vettä täällä on satanut aika tasaiseen tahtiin, pari kertaa olen kastellut.
Tällä hetkellä tämänkokoinen.Valkkasin pienimmältä näyttävän.