Selleri: Mukulaselleri ( juuriselleri ), Apium graveolens var.rapaceum

kuvaTämmöset sellerit tänä kesänä.Oli vissiin otollinen kesä?

Voi vitsi, nyt mie oon katteelline :slight_smile:

Min sellerit ei kerinny minnekkään…voiko ne jättää maahan ens kesään asti vaurastumaan???

Ei niitä maahan voi jättää. Esikasvatitko juurisellerin? Juuriselleri tarvitsee hyvin pitkän kasvukauden. Esikasvatus aloitetaan jo maaliskuun alun jälkeen.

Kyllä mie esikasvatin, mutta varsin sit liian lyhyeksi jäi :confused:

Ens vuonna uusi yritys :))

Voi hirviä mitä möhkäleitä karvarilla. On totisesti.

Mukulasellerit vaatii hirmu ravinteikkaan ja hyvän pehmoisen maan. Mulla on mukulasellerit olleet kasvihuoneessa, jossa on paras maa ikinä :)) ja sain kanssa aivan valtavia jölliköitä. Moneen vuoteen en ole viljellytkään, kun kasvimaalla jäivät aina niin pieniksi.

kuvaViimistä viiään.

Miten tuota käytetään?

kitikat,esim tuosta laitoin eiliseen kalastajangratiiniin.Keittoihin,pannulla paahdettuna,mihin vaan jos tykkää sellerin mausta.

Meillä on uunijuureksissa ehdoton suosikki,se menee ensin.

Jospa kokeilis ensi kesänä!

kitikat,selleri tarvii pitkän kasvukauen,laita nyt jo itämään että ehtii.

Kylvövimma iski tänään ja siemenpussien tutkailujen jälkeen löytyikin pussinpohjallinen mukulasellerin siemeniä. Parasta ennen oli 09/12 mutta uskon että kyllä sieltä jotain itää, kylvin useita siemeniä per potti.

Tarkastin että viime vuonna kylvin viikkoa myöhemmin kuin nyt ja ehdin saada kunnon sadon.

Jos tänä vuonna lähtisin siitä että syön satoa pikkuhiljaa sen kasvaessa enkä ihan kaikkea nosta vasta viime tipassa ja sit hiki hatussa täytä pakastinta. Eipä silti, kivaa se on pitkin vuotta pakasteesta noita laitella - talvella pataruuat on niin ihania.

Mukulasellerin kylvöissä itäneitä jo ihan kiva määrä. Pari päivää sitten ei näkynyt vielä mitään mutta tänään jo useassa potissa on pieniä alkuja. Ei siis tosiaan kannata liikaa tuijottaa siihen pussin “parasta ennen”-päiväykseen :slight_smile:

Viimevuotista satoa pakastin aika paljon raasteena ja nyt oon sitä käyttänyt mm. jauhelihapihvitaikinan joukossa aika usein. Ei hassumpi, antaa mehukkuutta ja vähän makua.

kuvaSellerit tämän kokoisia tällähetkellä.Nelijännet kasvulehet tulossa.

Hienot taimet. Mulla on vielä tuonkokoisissa kylvöpoteissa monta taimea kasvamassa, pitääkin huomenna nyppiä ylimääräiset pois. Ne ei oo kyllä vielä minulla noin isoja. Tai jos vähän aikaa vielä vetkuttaisi sen homman kanssa niin vois ihan koulia omiin potteihinsa ja yrittää jos ne pärjäis kasvihuoneessa. Sisällä ei oo enää yhtään ylimääräistä valopaikkaa tarjolla :frowning: . Ite en tarvitse niitä extra-taimia mutta luulis että niille ottaja(t) löytyy jos vaan onnistun ne kasvattamaan isoiksi.

Sama täälä ,exteta-taimia on jakaa muillekki,Nyt on 19 alakua itelle.Toivottavasti niistä etes muutama seleviää hengissä istutukseen ja kasvuun.

Oon kylyvänny hajakylyvönä ja koulinu nuo omiin ruukkuihin.Joutuukohan nuo vielä isompaan laittamaan?Ei oo aiemmin ollu nuin isoja tähän aikaan,suunnilleen tuon kokoisina oon istuttannu maalle.

Joko mukulasellerin taimet voi istuttaa ulos harson alle? Vai onko maa vielä liian kylmää?

Voi istuttaa maahan. Karaisusta tietty täytyy pitää ensin huolta. Jos taimia ei ole karaistu niin sitten se harso on varmaan alkuun tarpeen. Omille mukulasellerin karaistuille taimilleni jotka on istutettu tässä viikon sisällä en laittanut harsoa päälle ja hyvin ovat pärjänneet näistä kamalista tuulista huolimatta.

Minoon laittannu mukulasellerit jo viime viikonloppuna maahan.Ensin totuttelin niitä ja nyt ne on harson alla.Ja annan olla vielä pitkään suojissa.

kuvaMukulasellerit näyttää tämmöseltä tänään.Hyvässä kasvussa ovat.