Selleri: Mukulaselleri ( juuriselleri ), Apium graveolens var.rapaceum

Mulla on mukulasellerin harson alla. Kasvaako sulla ne ilman vai oletko ottanut harson pois kuvauksen aikana. Onko mulla se harso ihan turhaan siinä?

Maariankello,anna vaan harson olla vielä.Otin harson pos ku putsasin ja istuttelin kurkut ja pavut paikoilleen.

Oon pitäny harsoa tuonne heinäkuun puolelle,riippuen ilimoista ja kuinka nopiaa naatit kasvaa.

kuvaVielä on kasvunvaraa.

kuvaSyksyn satoa.

Wow!

kuva

Tässä meidän mukulasellerit.

Hieno sato teillä molemmilla !  Tuli sitä taas meikäläisellekin ihan hyvin.

Kokeilin eilen "Waldorfin selleripihvit" -reseptiä. Tein kaksinkertaisen satsin johon meni 600 g. selleriraastetta. Meinaan tehdä vielä vastaavan, saa siihen hyvin upotettua tuota selleriä (jota "joku" taas meni istuttamaan keväällä ihan liikaa mun kasvimaalle). Pakastan pihvit, eivät vie paljon tilaa pakastimessa. Onpa sitten pakasteessa valmista ruokaa otettavaksi kun tarve iskee.
Muuntelin reseptiä niin että kun ei ollut kaapissa omenaa niin korvasin sen viime syksynä tehdyllä omena-pihlajanmarjahyytelöllä. Ja jätin pistaasipähkinät kokonaan pois. Hyvän makuisia pihvejä tuli niinkin.

Netistä löytyi kahdenlaisia, raastettuna ja viipaleina paistettuja. Nuu, ilmeiseti teit tuota raastettua mallia?

Mä yleensä paistan sellaisenaan kuutiona voissa tai uunijuuresten joukossa. Mutta pitää laajentaa valikoimaa.

Kylvin äsken mukulasellerin siemenet. Pussin mukaan siemenet olis pitänyt käyttää ennen 09/2012 mutta samasta pussista viime vuonnakin kylvin ja hyvin itivät. Reilusti kun ripottelee siemeniä mullan päälle niin ei väliä vaikka itävyys ois vaikka alle 50%.

En peittänyt edes vermikuliitilla, muovikalvon laitoin rasian päälle.

Nyt koulittu mukulasellerit.Laitoin 24 tainta tulemaan,saa nähä montako pitää paikata.

Jäi vielä palijon pikkutaimia paikkuuseen :smiley:

Ne minun “parasta ennen 09/2012” siemenistä kylvämät juurisellerit iti hyvin, näyttäis että jos ei ihan niin ainakin melkein 100%. Eilen oli ensimmäiset taimet nousseet ja tänään sitten jo vaikka kuinka paljon.

Vein rasiat kasvivalon alle autotalliin (n. +16-17 astetta tällä hetkellä).

Eli käyttäkää ihan rauhassa ns. vanhentuneita mukulasellerin siemeniä, itävät oikein hyvin vielä vuosia “käytettävä ennen”-merkin jälkeenkin.

Tänään koulin ne mukulasellerin taimet. 27 pottia laitoin, kaikki ihan pikkiriikkiset taimet meni kompostiin. Siementen itävyys tapahtui pitkällä aikavälillä, nytkin oli vielä joitakin sellaisia ihan äskettäin nousseita piippoja.

Aloin miettiä että sellerin lajikekin voi vaikuttaa satoon. Nimittäin kylvin esikasvatukseen uusia siemeniä lajiketta ‘Monarch’ ja taimet ovat jo valtavia. Vanhoista siemenistä iti yksi ja se on pienikasvuinen. Tosin maku olisi tärkein, senhän takia selleriä syödään. Aika näyttää …

kuvaTänään tämän kokosia.16 parasta ja varakappaleita jäi muuan.

HYvältä näyttää !

Tilanpuutteen takia minäkin hommailin pottien siirron kanssa tänään. Siirsin 8 pikkupottia mukulaselleriä kasvihuoneeseen, alkuun harson taakse totuttelemaan auringonvaloon. Kymmenisen pottia jätin vielä kasvivalon alle sisälle kasvamaan. Isompiin potteihin niistä pienistä taimipoteista kasvit pitäis siirtää mutta vähän aikaa ehtivät vielä odotella kun on ruuhkaa potti-siirto-osastolla :slight_smile:

Kuivan kesä sellerit,olis pitänny kastella enemmän.Nostin jo pois ettei myyränpaskiaiset tuhoa näitäki,yhen olivat jo jyrsineet yhettömiin s###tanan ketaleet.

Omani nostin eilen. Suurinpiirtein samaa kokoluokkaa kuin Karvarilla. Osa kummiskin aika pieniä, mut niinhän ne aina.
Kamala siistiminen niissä on !

Kylvin sellerit vähän myöhässä, mutta ihan mukavan kokoisia tuli. Hirmu miedon makuisia ovat verrattuna kaupan sellereihin ja hyviä ihan raakanakin. Näitä täytyy laittaa ens kesänä enemmän, nyt oli vaan kymmenkunta.

Mukulasellerit happea haukkaamassa.

Ihania taimia, kyllä käy kateeks !