Söpöliinit pääs maahan kasvua jatkamaan
Tämän kokonen tänään.
Nämä päätti kasvaa tänä kesänä näin isoiksi
Sellerit pääs isompiin ruukkuihin,juuret jo tursus pohojasta ulos.
Muistaakseni helemikuun alakupuolella.
Kuivan kesän selleri.
Milloin noita juurisellereitä kannattaa nostella, teettekö jossain vaiheessa koenoston? Ensimmäistä kertaa kasvattelen ostotaimista ja ainakin varret ovat mahtavan kokoiset.
Onnettoman pieniksi jäivät.
Mulla meni ihan pieleen nämä mukulasellerit, oisinko istuttanut taimet liian syvään. Näyttäisi, että vain yksi on tehnyt mukulanalkua, muut kasvattaneet vain mahtavat varret ja lehdet.
Mulla onnistui mukulsellerit taas tosi hyvin. Toissapäivänä nostin maasta ja eilen pilkoin ja ryöppäsin pakkaseen. Kymmenen selleriä joista pienin kunnon siistimisen jälkeen nyrkin kokoinen, muut sitten isompia.
Se alkais olla aika mukulasellerin kylvöille taas. Viikon sisään meinaan kylvää. Tää “talvi” vaikuttaa siltä että loppuu ennenkuin on päässyt alkamaankaan, täällä eteläisessä Suomessa siis, joten luvassa ehkä pitkä kevät. Eikös mukulaselleri tykkää viileästä, ja ainakin sille kelpaa pitkä kasvuaika oikein hyvin.
Mullaki tarkotus kylyvää,oottelen siemeniä.
Mukulasellerit koulittuna täälläkin
Mukulasellerit omalla paikallaan,tänä vuonna tässä.Pikkusen lurpollasn ku kastelin.
Ensimmäinen satsi mukulasellereitä nostettu ja raasteena pakastettu. Olikohan niitä 7 mukulaa, hienoa raastetta tuli 5 pussia, n. 170 g per pussi. On hidasta hommaa toi niiden siistiminen, paras tehdä erissä pikkuhiljaa. Ennen oon pakastanut pilkottuna ja ryöpättynä mut sillä tavalla ne pussit vie enemmän tilaa ja sitä mulla ei nyt vaan yksinkertasesti enää pakasteessa ole pahemmin enää jäljellä. Näille pusseille tuli sopiva kolonen kun nyt viikonlopun aikana on syödyt marjat luovutti paikkansa.
Kasvimaalla on vielä paljon mukulasellereitä kasvamassa. Onneks kelit suosii eikä mitään paniikkia oo näköpiirissä noston suhteen.
Mulla jäävät pieniksi,en oo kehannu kastella tarpeeksi
Niillähän on vasta kovin kasvuvauhti päällä ainakin täällä. Niin kauan saavat maassa olla kui vain säät sallii. Harsoa niskaan, pienehköjä vielä.
Nostin tänäänsellerit,yllättävän isoiksi ovat sittenki kasvaneet.Vieressä varsisellerit,etanat verottaneet aika palijon varsia.
Mukulasellerit vauhissa,koskahan nuokki saapi maahan