Senetti, Senecio pericallis

(Kesäkukat)

Muistuttaa päivänkakkaraa. Väreinä sininen, sinivalkoinen, violetti, violettivalkoinen tai aniliini (kirsikanpunainen tai fuksianpunainen). Pystykasvuinen, korkeus 30-45 cm.Näissä on todella loistavat värit. Kuva ei tee oikeutta kukalle .
Lähde: Kokon puutarha

Sain nämä toukokuun lopulla, koko ajan ovat kukkineet, tänään kuvattu.Näissä on sellaiset värit että eivät toistu oikein, ovat nätimmät kuin kuvassa.Pakkanen tässä ei ole vielä käynyt, pitäisköhän yrittää talvettaa vai ovatkohan sisätiloissa ötökkämagneetti? Kokeilu sen kertoisi.

Minullakin oli kaksi senettiä. Kukkivat tosi hienosti koko kesän. Keräsin niistä siemeniä ja kokeilen kylvää ensikeväänä. Leikkasin ne 15cm korkeuteen ja vein kellariin muka talvehtimaan. Vissiin vaatisivat kuitenkin valoa. Kokeillahan voi omilla kaikenlaista. Ei ole suurtakaan eroa viekö ne kompostiin nytte syksyllä vaiko keväällä jos ja kun ne mätänevät talven aikana. Mutta kukka on tosi upea ja hankin niitä jokusen ensikesäksikin.

Reilu kuukausi sitten otin sinisestä Senetistä pistokkaita, vähän sieltä ja täältä. Oksat olivat jo aika kovia, mutta ajattelin että kokeillaan. Ovat olleet aika unohduksissa, mutta tänään taas muistin ne ja kaikki olivat juurtuneet. Ihmeiden aika ei ole ohi, minulla siis. Pistokkaat yleensä ovat minulle aivan ylivoimainen tehtävä saada juurtumaan. Nämä nyt sitten istutin pieniin ruukkuihin ja kastelin kunnolla. Saavat olla ikkunapaikalla, ja toivottavasti joku on elossa vielä keväällä. Nuo kaksi isoa jotka on vielä ulkona, taidan viedä talvivarastoon ja kokeilla talvetusta.

kuva

Senettipistokkaat yhä hengissä, kaksi lakastui, mutta muut ovat tuuheentuneita. Ovat taas olleet aika unohduksessa, ja se on tod.näk. pelastanut ne. Koputan puuta ja odotan parasta, että joku jaksaisi kevääseen asti. 

kuva

Terhakkaan näkösiä.Chali,älä nyt hoijja niitä kuoliaaksi :wink:

juu, ei, unohdan ne taas pariksi viikoksi niin selviytymis tsäänsi on paaljon parempi.

Muuten Karvari, sinulta saamani pisarapistokkaat, kaksi on hengissä ja meinaan unohtaa nekin, ihan varmuuden vuoksi!

Chali heart

Sen siitä nyt sitten sai, kun jätin pistokaslapsoset yksin viikoksi. Tänään huomasin että olivat "sairastuneet", lähempi tutkimus paljasti, kirvoja. Purkit pussiin ja myrkkyairosolia pussiin. Avaan sen vasta huomenna. Toivottavasti joku on edes elossa.

kuva

kuva

Senettipistokkaat yhä hengissä ja kasvaneet! Pari pistokasta menetin mutta sieltä juuresta tulikin uutta kasvustoa.

Senettipistokkaat selvisi talvesta ja alkukeväästä huonolla hoidolla. Eilen istutin ne isoon ruukkuun. Kaikki 9 pistokasta mahtui. Ovat jo yli puolimetrisiä. Kaikista lehtihangoista tulee nyt uutta kasvustoa, vanhat lehdet tippuilevat pois. Latvat on täynnä uusia versoja. Saa nähdä alkaako kukkimaan. Kasvupaikka on aika varjoinen kun nämä ei suorasta aurinhonvalosta tykkää. Huomasin sen viime kesänä.

kuva

Upea sinivioletti senetti oli viime kesänä. Aurinkoisella paikalla se ei tosiaan ollut ihan parhaimmillaan ja silloin ajattelin, etten hanki enää jatkossa sitä. Mutta Chali kun sullakin on sama kokemus, niin varjommassa voisi kukkia paremmin. Harvassa kukassa on niin upeaa väriä.

Kun viime kesänä huomasin ettei ole aurinkoisen paikan kukka, siirsin sen terassille jossa sai vaan pikku hetken hajavaloa. Siinä viihtyi oikein hyvin, ja oli varsinainen kukkiva pensas loppusyksyllä. En sitten ajatellut sitä varjostusta kun vein pistokkaat kasvariin reilu kuukausi sitten. Siellä olivat täysin nuutuneina. Laitoin varjostuksen ja heti piristyivät.

Jos vaan löydän, ostan myös toisenvärisen. Väri on niin hehkuvan loistava.

Punainen Senetti pääsi meille tänään kotiin. Se väri on häikäisevän pinkki-punainen, en edes pysty selittämään sen väriä. Se suorastaan hohtaa.
Omat talvetetut voivat erinomaisesti. Puska on täynnä nuppuja. Väri on se tumma lila, hohtaa sekin.
Syksyllä pitää ottaa molemmista pistokkaita ja yrittää saada ne talvehtimaan. Taidan tehdä kuten viimeksi (lue ketjua taaksepäin), erittäin huonolla hoidolla, eli unohdan ne, niin kenties selviävät.

Tässä näkyy nyt pistokkaista talvehtineet senetit, se tummempi ja isompi puska. Väri on kyllä intensiivisen loistava, neontyyppinen. Kuvaan ei saa sitä väriä millään.

Sinisestä Senetista otin sieltä sun täältä pistokkaita. Tämä on niin vähällä tyytyvä kesäkukka, minulla kasvanut tänä kesänä miltei täysin varjossa ja on viihtynyt.
Nyt pitkin syksyä otan lisää pistokkaita kun löytyy sopivia.

Vanhimmat Senettipistokkaat (elokuun alussa otetut) pääsivät ruukkuihin tänään, oli hyvät juurenalut. Vielä on aika monta jäljellä, mutta näyttäkööt minulle ensin juurenalkunsa, niin pääsevät omiin purkkeihinsa.
Ruukutus oli kiva tehdä ulkona kun kerrankin aurinko paistoi ja oli lämmin.

Senetti aina vaan jaksaa kukkia. Antaa periksi kunnon pakkasen puremasta. Yritin viime syksynä talvettaa emokasvi, mutta en onnistunut. Kuvassa oleva Senetti on viime vuoden pistokkaista. Tänä syksynä olen saanut kerättyä runsaasti pistokkaita, ja kaikki on hengissä tällä hetkellä.
Ensi vuonna toiveissa olisi monta isoa ruukkuja omakasvattamilla kasveilla. Tämä nauttii ja viihtyy minulla miltei täysivarjoisessa paikassa. Varjopaikkoja meillä riittää eli olen jo katsonut sillä silmällä “kukkapaikkoja”.

Senetti tyytyy vähään hoitoon, kastelu pari kertaa viikossa ja jos muistaa vähän lannoitusta.

Senettipistokkaat ovat kaikki juurtuneet.

Ylin kuva: ylin hylly kaksi viimeistä laatikkoa oikealla: ensimmäiset pistokkaat heinä-elokuun vaihteessa.
Ylin hylly kaksi vasenta laatikkoa: pistokkaat elokuun puolessa välissä
Alin hylly: pistokkaat otettu elokuun lopulla.

Näkee hyvin aikaero pistokkaissa.
Tällä hetkellä tilanne hallinnassa, 51 pistokasta. Jos kasvutahti jatkuu näin olen pulassa. Mutta, keksin kyllä jotain, nämä on sen arvoiset. Väri neon loistavan tummansininen.

Senetti kuulumisia, yksi pistokas / 51 pistokkaasta kuivui pois. Nyt on tilanne se että 50 pistokasta huutelee isompaa ruukkua ja pari on jo kukassa. Hah, positiivinen ongelma, mihin lykkään 50 Senettiä kasvamaan talven. Kaikki ovat tuuheita ja puskistuvat aina vaan. En ihan odottanut tällaista pistokkaiden onnistumisprosenttia :smile:.