Senetti, Senecio pericallis

Vautsi!!
Sinähän voit vaikka alakaa myymään nuita.Ihanaa,minunki pitää kokeilla ens vuonna.

Chali,mitä senetin taimille kuuluu?

Tältä, olen niin suossa näiden kanssa. Kasvaa nyt julmettua vauhtia ja juovat.
Yksikään ei ole kupsahtanut.
Pitää hankkia tukikeppejä, menevät ihan kohta nurin.
Tuossa yhä 50 kpl.

Oooo miten hienot!!!

Olipa puska. Millaisessa paikassa noita talven säilytit? Lisävaloa niilla näytti olevan, vaan oliko viileämpi kuin normi huonetila? Tuota voisi kokeilla, muttei ihan tuota määrää :slight_smile:

On tosi upeat senetit!

Lämpötila porrashuoneessa on n. 18-20 astetta.

Nämä näyttävät juurtuvan pistokkaista aika helposti, silloin lämpötila ollut 20-22.

Juu, en minäkään ajatellut näin montaa kasvattaa, mutta kun kaikki pistokkaat (paitsi yksi) juurtui.
Eihän minulla sitten ollut sydäntä näitä ruveta tuhoamaan. Ja onhan talvi pitkä, sinä aikana yleensä
minulla osa kasveista kupsahtaa.

Ensimmäiset 16 senettiä istutettu isoon altaaseen.
Kavereina miekkaliljaa ja kuuliljaa.

Yli 30 vielä istuttamatta…

Oot nä melkoisen urotyön talven aikana suorittanu :smiley: Tiedossa hohtavan sininen kesä.

Päivitystä.
Kuvassa ennen ja jälkeen senettien trimmausta.
Nuo vanhat, viime vuoden lehdet, leikkasin pois, kaikista lehtihangoista on tulossa uutta kasvua, lehtiä ja kukkia.
Korkeutta noilla on n.60-80cm.
Nämä tapaukset oli jääneet täysin unohduksiin kasvariin muiden planttujen taakse. Eivät saaneet vettä tai huolempitoa pariin viikkoon.
Aika kestäviä näyttävät olevan. Näyttävät hyviltä. Ruukkukoko noilla aina vaan se pistokkaista lähtien (en ole vaihtanut ruukkuja) pieni parin kolmen desin ruukku. Näille on nyt vielä löydettävä istutuspaikka.
Syyshallat vasta ottaa ne.
Lempparikukkani, helppohoitonen ja mukavaa kun voi ottaa pistokkaita sitten ensi kesää varten. Tänä vuonna otan niitä maltillisesti :smirk:.

Tämmösen sain

Ja tämmösen ostin

mullakin on senetti

Ihmettelin pitkään tuota senetti nimeä,kun ei yhtään ole tuttu,ja uteliaisuudesta luin tätä ketjua hetken aikaa.Ja sitte guuglettamaan sehän on siis sama kuin ennen sineraalia jota sinisenä muistan ostaneeni joskus kauan sitten.Taisi olla kukkakaupoissa niitä kevään ensimmäisiä kukkivia ruukkukukkia.

Sinisillä seneteillä valtavasti nuppuja. Tuota lilanväristä pidän kovasti silmällä jos alkaisi löytyä pistokkaita.

Siniset tekee paljon pistokkaita, on vara valita.
Ovat jo yli puolen metrin pituisia.
Tuo paikka näkee jokusen auringonsäteen, n.20 minuuttia/päivä. On tontin viilein paikka. Etupihalla on melkein samanlainen paikka mutta aamuaurinko osuu siihen noin 2 tuntia päivässä.
Sielläkin on isossa altaassa senettejä :smile:, tänä vuonna niitä on paljon…

Chali, mitä tarkotat “löytyy / tekee paljon pistokkaita” ?
Tuli muuten ensimmäisenä mieleen siun selostus pistokkaista kun tuon kaksivärisen sain, eli Kiitos siitä. Meinaan ittekin yrittää.

Raya, otan huomenna kuvia ja yritän selittää mitä tarkoitan.
Nyt on liian hämärä :smile:.
Tämänpäiväiset senetit, kuvat (neonsiniset - yksiväriset - vielä nupussa), on samoja / samasta emokasvista kun tämän ketjun alussa, pistokkaista olen saanut jatkumaan “samaa kasvia/sukua”.

Neonsininen yksivärinen.
Kun olen ne ulos istuttanut, “vanhat” lehdet alkaa punertua ja poistan ne. Silloin on jo lehtihangoissa uutta kasvustoa ja nämä uudet käytän pistokkaina.

Pistokkaat ovat melkein vuoden vanhoja (pistokkaat kerään heinä-elokuun vaihteessa) kun istutan ne keväällä ulos, ja niiden runko on jämäkkä ja pysty.
Tämän takia se on toisennäköinen kun kaupasta ostettu, jossa on paljon hentoja oksia ja pistokas materiaalia aika vähän.

Yleensä on vaan se yksi runko (se pistokas) ja paljon lehtiä, kasvavat korkeutta ja tarvitsevat tuentaa.

Tämän ketjun alussa on se minun sininen “emokasvi” jokunen vuosi sitten. Kaupasta ostettu sellainen tuuhea oksainen, ja pistokkaita oli vaikea kerätä kun niitä ei ollut paljoakaan. “Sama” kasvi on yhä hengissä pistokkaissa.

Ostin kaksi yksiväristä lilaa senettiä.
Olen nyt jo katsonut sopivia pistokkaita mutta ei niitä ole otettavaksi vielä. Toivottavasti sitten myöhemmin.
Haluaisin onnistua myös liilojen pistokkaiden kanssa, samalla lailla kun sinisten.

Senettien hoito on todella helppo kun on saanut pistokkaat juurtumaan, vettä ja valoa.
Se miten olen hoitanut (miltei ei ollenkaan) on tässä ketjussa alempana.

No niin, sähkönsininen senetti hyppäsi itsestään muukaani ja toriteltan kassalle. Istutin suurempaan ja jätin varjoon toipumaan. Nää Chalin kuvat aiheuttavat senettitartuntaa, senettiholian itämisaika on pitkähkö, mutta kun rakkulat puhkeavat mopo alkaa keulia. Nyt hoidan tautia opiskelemalla pistokaslisäystä.

Omat Senetit alkavat kukkimaan. Kohta on ympärillä vallan neonsinistä :D.
Kamerat eivät oikein saa väriä kohdilleen mutta aika lähellä.
Heinäkuun lopulla alkaa pistokkaiden metsästys ja kasvatus, maltillisesti.

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/0ad65ef0-b76f-4663-86b3-fdf.jpeg

MIulla oli komeita senettejä pari vuotta sitten.En älynnyt talvettaa niitä enkä ottaa pistokkaita.Nyt en ole löytänyt mistään senettejä myynnistä.Yksi lempi kukistani .