Siemenistä kasvattajana olen alokas, jos sitäkään.Tänä keväänä
innostuin työn puolesta puutarhan hoidosta ja vaikka puutarhuri en
olekkaan,osasin kyllä suunnitella mitä ja mihn.
Suurena tukena puutarha myymälän puutarhuri,jolta varmistelin omia ajatuksiani ja kysyin neuvoja jos en osannut.
Nyt kiinostaisi siemenistä kasvattaminen,kun olen tutustunut erilaisiin kevään, kesän ja syyskukkiin.
Auttaisitteko alkuun,mitä voisin tehdä näin syksyllä,vai onko myöhäistä ja milloin voisin aloittaa.Niin ja miten?
Tähdikki, mitä olit ajatellut siemenistä kasvattaa; kesäkukkia, perennoja, yrttejä, juureksia...? Jotkut yrttien, juureksien, perennojen ja kesäkukkien siemenet voi kylvää suoraan maahan jo nyt syksyllä. Jotkut esikasvatetaan keväällä sisätiloissa. Jotkut eivät vaadi esikasvatusta lainkaan vaan ne laitetaan suoraan maahan keväällä. Kysymykseesi ei oikein pysty vastaamaan ennenkuin tietää edes suuntaa millaiset ajatukset ja kasvupaikat sinulla on
Onko kukaan koskaan kokeillut kasvattaa siemenestä kieloja talvella sisäkukaksi? Jostain luin että jouluksi olisi kieloja tarjolla? Käykö tavallinen metsäkielo vai pitääkö olla joku jalostettu lajike?
Ajattelin nyt kokeilla. Otin muutamasta kielon marjasta siemenet ja laitan ne nyt ensin kostumaan multaan ja sitten jääkaappiin (vai pitäisikö ihan pakkaseen laittaa?) joiksinkin viikoiksi. Sitten otan takaisin huoneenlämpöön. Jos saisi nauttia kielon tuoksusta keskellä talvea
ei onnistu siemenestä jouluksi ,ei ensi- eikä vielä seuraavaksikaan
laita googleen hauksi kielon hyötäminen niin pääset jyvälle ;)
kiva kun vastasit.kirjoitan nyt kaikki pienellä,kun tänään murtui oikea olkapää.voisin capslockia käyttää,mutta se hidastaa.
en halua kasvattaa yrttejä enkä juureksia,vaan ensi kevääksi,kesäksi ja syksyksi perennoja ainakin ja erilaisia kesäkukkia.
miten voi kasvattaa itse kevätkukat vai onko ne aina ostettava mukuloina. haluaisin kasvattaa itse.krookukset,narsissit ym.
entäs orvokit.niitä haluaisin kasvattaa erityisesti,erilaisia.
minulla pieni harrastus, pyynnöstä olen laitellut taloyhtiön piharuukkuihin kukat,istutin syysleimut ja asterit,sain vapaat kädet mitä laitan.samaan penkkiin istutin kevään ensimmäiset ja sitten nämä syyskukat.kesäkukat tulee siihen vasta ensi keväänä.
kehäkukka olis yksi mieluinen,käykö orvokit näiden kanssa.myös muita ideoita kaipaisin,mitä kesäkukkaa siihen tulisi.kukkapenkki on neliön muotoinen 3x3m.sisäpuolella on kansi,jota ei käytetä
penkit ovat leveyssuuntaan vajaa metri.
mutta mitä teen talvella.tilaa löytyy kasvatukseen,mutta voi voi onko vaan odotettava kevättä.
Tilaa eri siemenliikkeiltä ympäri maailmaa siemenluetteloita ja lue puutarhakirjoja talven aikana, olet keväällä paljon viisaampi ja talvi menee mukavasti.
Ansu75:lle, löysin vanhalta puolelta Mellun kopsaaman jutun kielojen hyötämisestä, päiväys 30.10 joku vuosi sitten
kopsaan tähän:
Metsäkieloja käytettäessä täytyy osata valita 3-vuotisia kukkivia
silmuja, joiden kärki on pyöristynyt. Suipot silmut eivät kuki.
Silmujen
on koettava kolmen viikon pakkaskausi (vähintään -2). Sen jälkeen ne
herätellään lämpimässä kylvyssä pitämällä niitä juurineen 12 tuntia
30-35 asteisessa vedessä.
Juuret istutetaan hyvin tiukkaan, esim.
turvepehkuun tai puutarhamullan ja sahanpurun seokseen, joka kosteana
on helppo painaa juurien ympärille.
Silmut peitetään rahkasammalella tai turvekerroksella, etteivät kuivetu.
Ruukku pidetään pimeässä ja peitetään. Huolehditaan tasaisesta kosteudesta, käytetään lämmintä vettä.
Kun idut ovat n. 10 cm:n mittaisia, ruukku otetaan valoon. Kukkii n. kolmessa viikossa.
viime vuonna onnistuin , keräsin kielot lokakuussa, kääräisin sanomalehteen ja laitoin ulos kasvimaan kupeeseen,
varmaankin marraskuussa kylvetin ne ja toimin muutenkin tuon ohjeen mukaan,
kolme kukkavartta tuli, vaikka oli surkean kuiva kesä,
tuoksu oli ehkä suloisempi kuin kesällä
Tähdikki, talvi menee nopsasti istutuksia suunnitellessa. Jos orvokeista tykkäät, voit ostaa sarviorvokin (se monivuotinen, tuli kai nimi oikein) siemeniä sitten keväämmällä niin ei tarvitse joka vuosi niitä uudelleen kasvattaa. Kehäkukka on helppo ja kaunis, ja kukkii koko kesän kiitollisesti. Siitä voi sitten kerätä siemenet talteen seuraavaa kesää varten. Niitä on olemassa monia erilaisia versioita joista valita mieluisa. Kesäpäivänhattu on myös kaunis ja kestävä kukkapenkin koristus. Näistä kaikista ja monesta, monesta muusta kukasta saat mukavasti tietoa ihan täältä pentistä. Itse asiassa siinähän se tulikin...nytpä tiedät miten talvesi kulutat varsin mukavalla tavalla... Tätä penttiä selaillen ja opetellen... Ihan ensimmäiseksi tutustu etusivun aiheluetteloon, ja sieltä alat valita kiinnostavia otsikoita tarkemmin lueskeltavaksi.Ja kun kevät koittaa olet täynnä intoa ja kokeilumieltä... Siis vielä enemmän kuin nyt olet
mukavaa kun yökukkujia on siellä vielä.ensiksikin tyhmänä, mikä pentti.
sitten vielä kysyn niistä mukuloista,voiko niitä kasvattaa itse. kiitos näistä keskusteluista ohjeineen.kirjoitteletteko te talvellakin vai oletteko talvilomalla.
Pentti= puutarha.net. Ja kyllä täällä taitaa jotkut höppänät kirjoitella talvellakin, tai ehkä juuri silloin. Suosittelen kuitenkin kirjastoa lisätiedon hankkimiseen!
Tähdikki, ne krookukset ja narsissit voit ostaa nyt sipuleina ja istuttaa maahan.
Tähdikki, voit laittaa perenoitten siemeniä jo marraskuun alussa puhtaaseen hiekkamultaan ruukkuun pinnalle itämään ja jättää sen ulos säitten armoille. Voit vaikka peittää harsolla ettei rikkoja leviä multaan.. Nimilappu purkin kylkeen ja kevättä odottelemaan. Silloin katsotaan onnistuiko itäminen ja kun sirkkalehdet ja seuraava lehtipari on kasvanut niin koulitaan taimet.. On sitten jo talvi aikaa jännittää onnistuiko.
Minä itse aloittelen tänä syksynä samaa projektia, enkä ole asiantuntija. Jos meni väärin, niin korjatkaa joku kokeneempi!
juu,maassa on krookukset,helmihyasintit,narsissit ja eriväriset tulppaanit.tehostin tulppaaneissa vielä lisäämällä oikein punaisia tulppaaneja.
kellokukka, tätä kokeillaan.ensi kevät tuntuu jo houkuttelevalta.
Taidettiin saada Tähdikki penttiläiseksi Tervetuloa joukkoon. Ja mekö ei muka talvella kirjoiteltaisi??? Missäs sitä sitten jakaisi kevään odotuksen tuskaa, jos ei täällä?
Niinpä. Tervetuloa, Tähdikki! Täällä on ihania ja asiantuntevia ihmisiä neuvomassa ja auttamassa aloittelijaa.
Itse upotin ne perennansiemenruukut reilusti maahan viime syksynä ja laitoin sellaiset vanhan puuviivottimen näköiset höyläytyt kepit viereen, ja niissä kepeissä oli tussilla siementen nimet. Se kirjoitus kannaakin laittaa niin päin ettei aurinko haalista sitä keväällä eli pohjoiseen. Paristakymmenestä ruukusta vain pari meni hukkaan ja ylimääräisiä taimia riitti naapureille ja tutuille.
Ai niin, kaikki ei itänyt keväällä, joten kärsivällinen saa olla. Pitkin kesää niitä tupsahteli.
Kiitos, kiitos kaikille,arvasinhan että talvellakin kirjoittelette.Saatte seurata mun edistymistä,kiva kuulua joukkoon. Murtumakin antaa jo myöden laitella isoja kirjaimia.
Milläs,tarleena,peitit ne purkit ja paljonko niitä oli?
Mistäs sitten alan tilailemaan niitä siemen luetteloita.
Kokeilepas nyt ensin tälläistä www.thompson-morgan.com, siellä on perennoja, kesäkukkia ja hyötykasveja. Perennoja, siis monivuotisia kukkia yms. osoitteesta http:// www.jelitto. com tai info@jelitto.com. Kokeile myös www.gardensnorth.com. Kotimaiset luettelot ilmestyy vasta kevätpuolella, kannattaa lueskella puutarhalehtien ilmoituksia: Monissa on teksti " tilaa ilmainen luettelo " . Siitä se alkaa.
Silloin kun ei vielä tammikuussakaan ollut lunta, laitoin päälle isojen jättitattarien lehtiä jotka oli helppo ottaa pois keväällä. En peitellyt siemeniä ruukuissa mullalla, painelin ne vaan kevyesti siihen pintaan ettei tuuli vie. Järkeilin että normaalioloissakin lumi ja tippuneet lehdet antaa suojaa.
minä mietin jo ennen tänne kirjoittamista että mistä tulee tuo sana Perennat.Enhän minä tiennyt mitkä lukeutuivat perennoiksi,mitkä sitten joksikin muuksi.
Tuntuu että teiltä voin kysellä.
Kun minun krookukseni, tulppaanini ja narsissini kukkivat sitten ensi keväänä,otanko niistä siemenet talteen,jos haluan jatkaa siemenistä kasvattamista.Vai voiko niistä saada siemenet?