Perenna sanalle on varmaan jokin latinalainen alkuperä, mutta englannista löytyy perennial, monivuotinen. Siis monivuotinen ruohovartinen kasvi, paleltuu yleensä maanpäällisiltä osiltaan, mutta voi myös talvehtia ikivihreänä. Sipulikukista ei taida kannattaa siemeniä ottaa, kasvu kukkivaksi kasviksi vie monta vuotta. Lannoita sensijaan sipulit hyvin, niin tekevät sivusipuleita joita voit jakaa. Itseasiassa ainakin tulppaanien ja narsissien kukkavarret kannattaisi leikata pois kukinnan jälkeen, vievät turhaan voimaa siementen kehittämiseen.
Kyllä siemenestä kasvattaminen kannattaa aloittaa helpoista ja palkitsevista kasveista, tietysti sen mukaan, mikä omaa silmää miellyttää. Yksivuotisia ja perusperennoja. Riippuu tietysti siitäkin, minkälaiset taimikasvatustilat on....
Per annuum eli läpi vuosien eli monivuotinen on perennan latinankielinen alkuperä.
Minun sipulikukkakirja kertoo, ettei tulppaaneista tai narsisseista saa siemenöitä Suomen olosuhteissa. Se muistaa myös varoittaa, että yrittäminen saattaa tuhota sipulin, kun kasvin elinvoima menee siementen kasvatukseen eikä varastoidu talvea ja ensi kesää varten sipuliin.
Krookuksista en ole lukenutkaan, kun niitä on muutenkin. Kevättähdet ja posliinihajusintit oli muistaakseni niitä, jotka siementää itsestään, kunhan ei varsia leikkaa keväällä liian aikaisin pois.
Jep, jep.Jos vaan kuitenkin ostelen niitä siemeniä.Paljon on näitä kysymyksiä, kun en tiedä paljonkaan.
nopsis,jos tilaan noita luetteloita niistä netti osoitteista joita laitoit,,onko ne ulkolaisilla teksteillä?
Tähdikki, huomasitko että laitoin sinulle hölöä (=privaattiviestin) ?
Heippa vaan,Nuu.Enhän nyt uunona ymmärrä, mitä tarkoitit.
Tähdikki, laitoin just sulle uuden henkilökohtaisen viestin testinä. Katsopa tuleeko sinulle sinne oikeaan yläkulmaan privaattiviestin kirjekuoren kohdalle teksti "uusi viesti" (tai jotain sensuuntaista). Itse olen laittanut asetuksen että privaattiviestin (hölö) tulo ilmoitetaan aina sähköpostissani. Sinulla ei sitten taida olla niin? Tutustupa siihen sen toimintaan.
Saitko nyt sen testiviestin?
Tähdikki, Thompson&Morgan on englanninkielinen, Jelitton saa paitsi saksaksi, myös englanniksi ja varmaan ruotsiksi... Suomeksi ei tietenkään. Jos kielitaitoa ei ole, kannattaa ehkä aloittaa kotimaan luetteloista. Paitsi että onhan niitä ihana selata, vaikkei kaikkea ymmärtäisikään!
Minkälainen oli viimeksi suomalaiset luettelot?Onko niissä kukkien kuvat ja ohjeita?Saako vielä suomalaista luetteloa,vaikka onkin jo syksy.Silleen vaan katsottavaksi.
Meillä on näitä kielitaitoisia,kyllä varmaan ulkolaisetkin tilaan.
Exotic Garden ainakin lähettää suomenkielisen luettelon, ja siltä saa myös hyvät ohjeet. Googleta sana ''siemenet'' ja saat listan monista muistakin suomalaisista siemenkaupoista.
EG:n siemenet ovat tosin olleet suurelta osin ihan turhaa työtä. Huhuavat, että myynnissä olisi
Impectan jäännöserät.....
No eihän siellä kaiken nyt ole edes mahdollista olla vaan impectan jäännöserää kun onhan siementen myyntiin lakejakin olemassa. Sen kyllä uskon että tekevät läheistä yhteistyötä impectan kanssa ja hankkivat varmaan ainakin kaikki erikoisemmat siemenet impectan kanssa/avulla. Onpahan suomalaisilla ainakin ihan suomeksi tuollainen megasuper siementenmyyjä
Saa kielitaidottomatkin ihmetellä sienikurkun kuvaa.
Kuitenkin haluaisin alkuun tietoa sellaisista paikoista joista teillä on hyviä kokemuksia. Sellaista varman päälle pelaamista.Aloitan kuitenkin ( ehkä ) pienestä.Mulla on hyvät mahdollisuudet saada sellaiset tilat siemenviljelylle, ettei tarvitse kotona joka paikassa olla purkkia ja purtiloa.
Jos jostain joskus on epäilyksiä, kaikkea ei voi todeksi ottaa, mutta olen sitä mieltä että totta toinen puoli,ei ne ihan tyhjästä lähde.
Mitä tahansa suurempaa kauppaa on olemassa, varsinkin kun tulee ulkomailtakin,kaikki on mahdollista.Siis siemenissäkin.
Oletkos tutustunut tähän Maatiainen ry:n luetteloon?
Kaikki siinä olevat siemenet on kerätty kotimaisten harrastajien puutarhoista ja ovat taatusti meillä pärjääviä lajikkeita. Luettelossa on myös hyvät kylvöohjeet mukana.
Kiitos, taas uusi vinkki.Mikä on pienin erä, mitä voi tilata yhtä lajiketta? Mikä aika on paras tilata, että vielä saa niitä,eikä tule ei oota?
Voi kiitos, Raakki. Juuri tuota Maatiaisen luetteloa kaipailin eilen, mutten ehtinyt kysyä mistä sen saisi käsiinsä! :))
Tähdikki, käypäs heppaamassa itsesi johonkin täällä järjestettävään siemenketjuun. Saatat saada postimaksun hinnalla kymmenittäin eri laatuja, ja vain muutaman siemenen kutakin. Katso aiheista siemenkylvöjen alta
''Siemenketjukirjeet''. Ainakin äsken leija huuteli perustavansa kirjeen.
Hei.Onko mitään paikkaa mistä näkis enemmän noita perennoja?Mulla on nyt käytössä vanha tietokone ja jotkut on aina jonkun ohjelman takana.Mulla on mielessä muutamia, joista pidän,mutta haluaisin nähdä kuvan ja vähän tietojakin.Mitäs sanotte.
Orvokit on mun suosikki,värit on mulla tarkkaan mielesä, en halua hailakoita värejä vaan niitä ihanan tummia,joissa väri näkyy edukseen.
Samettiruusua saankin,sitä pientä,ja se on mulle niiiin mieluinen.Minun kukkani pitää olla hehkuvia värejä, miehelleni saa olla sitten vastapainoksi vähän heleämpää.
Mistä katsoisin,apua vaan, vastailkaa jos tiedätte.Tietysti tiedätte,vanhat konkarit.
Tähdikki, melkein suosittelisin katsomaan täältä Perennat kohdasta. Sieltä Asiaa lajeittain löytyy harvinaisen paljon perennoja. Aikaahan siinä menee, mutta ei tarvitse etukäteen tietää, mitä etsii. Niistä on yleensä myös kuvia, ja jos jostain ei satu olemaan kuvaa, voit aina sillä nimellä sitten googlata justiinsa sen kuvan. Samalla saat hoito- ja kylvöohjeita, kun vaan maltat lukea niitä ketjuja.
Niin, se samettiruusu ei muuten ole perenna, vaan yksivuotinen. Mutta ihan helppo kasvattaa. Kääpiösamettiruusun (joka ei todellakaan ole kääpiökokoa, siinä on vaan pienet kukat) voi kylvää suoraan, muut vaatii esikasvatuksen. Usko pois, keväällä sulla on 500 ruukkua esikasvatuksessa, kun innostut. Niin kävi mullekin.
Niin
, ei todellakaan tarvitse etukäteen tietää mitä haluaa... kyllä se omakin perennalajitelma tuossa pihalla on tämän kesän aikana suuresti kasvanut vaikkei ole vielä keväällä ole ollut suurimmasta osasta hajuakaan...mutta tarve syntyy kyllä sitten näitä palstoja lueskellessa.