Siemenistä kasvattaminen

Tämä nyt on ainakin harrastus terveimmästä päästä.Pikkusen vilahti pikkusormi ja vei koko käden.

Kevennyksenä vielä kerron kun kävin hämmästyttämässä puutarhan myyjiä.Plantagen on tuttu kai kaikille.Sieltä olen ostanut tän vuoden pensaat ja mukulat.Kalliilla.

No,menin hakemaan vielä narsissi mukulapussin kun jäi uupumaan yhdestä penkistä.

Kassalla oli pari myyjää,kaikkihan siellä ei ole puutarhureita.Kysyin,onko teillä siemeniä?

SIEMENIÄ?Kahdet kasvot ihmetystä täynnä.Siemenethän kylvetään jo keväällä,mukuloita kyllä on,mutta SIEMENIÄ?Vielä muistuttivat että keväällähän siemenet kylvetään.

Minä sanoin vaan että minä kyllä ajattelin kylvää talvea vasten.En tullut ymmärretyksi, mutta se ei ollut tarkoituskaan.Otin narsissit ja lähdin huvittuneena kotiin.Hauska olo sen jälkeen.

Pidän täällä vähän tätä omaa palstaa,kun tuli avattua silloin uusi.Tämäkin olisi sopinut johonkin otsikon alle,mutta kirjottelempa vaikka omaksi iloksi.

Nyt on tunnetiloja täällä monenlaisia. Ensin, jipii, siemeniä, orvokit laidasta laitaan tulossa, laatikossa aiemmin saadut ja kaksi lähetystä seemmaailmasta.Ai niin,oli vielä se siemen kirje, josta otin,vieläpä huonolla omallatunnolla siemeniä vähän siitä ja tuosta.Kun ei ole vielä mitään tilalle.Tänään tuli vielä täältä koti puutarhastamme.

Isännällä alkaa olla silmät ymmyrkäiset, kysyi tuleeko meille kukkakauppa.

Pientä harmia jollekkin aiheuttanut "iloinen perhe tapahtuma" komeilee vihreänä juuri siinä mihin ajattelin. Mieheni katselee ihmeissään että mitäs tämä on.Mielissään.

Varsinkin kun kysäisin että arvaas mitä tämä tarkoittaa? Ei osannut ja minä selitin ETTÄ: Nyt minä alan olemaan enemmän kotona,kun on näitä huollettavia.

Minulla kun on tapana lentää kuin päätön kana jos johonkin suuntaan, tietystä syystä,jota en nyt tässä kerro.

Mutta ajattelin myös, että apua, kun aloitan koulimisen, se kestää syksyyn. Oletan ettei yksikään siemen jää itämättä.

Mitähän jos linnut syö ne siemenet ennenkuin lumi tulee maahan?

Isäntä ei vielä tiedä, mikä sitä odottaa. silmän isku Vasta loppukeväästä, kun joka ikinen taso (ja vähän muuallakin) on täynnä taimipotteja, saattaa olla jo kärsivällisyyskin koetuksella. Siinä kun vauvojen kastelemiseen (suihkepullolla) menee sillainen tunti illassa ja toukokuun lopussa/kesäkuun alussa ruvetaan lapsukaisia ulkoiluttamaan pikkuhiljaa, voi isäntä vähän ihmetellä  ja kysellä epävarmasti, oletko ihan kunnossa. Silloin kannattaa näyttää täältä muutamia valokuvia taimikasvatusvaiheesta ja todeta, että eihän meillä tilanne ole vielä näin paha (viattomasti hymyillen). Vaikka todellisuudessa tilanne saattaa olla ihan yhtä paha tai pahempikin. naurua 

Niin, ja niistä ulkona itävistä perennoista kannattaa pysytellä ihan hiljaa. Parhaimmillaan kouliminen saattaa todella mennä melkein syksyyn saakka, mutta jos niitä taimia on pilvin pimein, voihan niitä aina harventaa (sikäli mikäli raaskii).

Minä en tuhlaa yhtään tainta, itäköön missä vaan.Sitäpaitsi isäntä on mun edesottamuksia katsellut vuodesta -75, joten palava rakkaus kukkii niin, että siellä tämä miekkonen kykkii haarukan kanssa ja yhessä suihkutellaan, siis vettä, kukille...Mut tuo olis hyvä idea, jos teillä olis jostain oikein suuresta ryöhähdyksestä kuvia. Minä sitten esittäisin että teillä tää on nyt vaan tällästä pientä, meillä tulee keväällä puolet enemmän.

Se mies elää pitkään, aina pienessä jännityksessä,mitä keksin.En koskaan mitään ikävää.

Jos sanon että mulla on nyt yks idea,tää huokasee syvään ja ottaa tuolin, istuakseen tietysti siihen. Mutta jos sanon että odota keitän ensin kahvit, sit tulee jo että apua.Kahvin kanssa kerrottu idea on kaikki pahin.

Siis" kysellä olenko ihan kunnossa". Tähän se kyllä naurahtais.Hänen mielestään en koskaan ole "kunnossa".

Mutta sitä saa mitä tilaa.Joka vuosi tuo höpöttää että nyt tänä vuonna laitetaan kukkia.Aina on jäänyt.Minähän vaan toteutan armaani unelmaa.

Meillä käytetään siemenkasvatuksessa joko kylvöä ulos vauvalaan näin syksyllä tai keväällä kylvettäville idätystä lämpöalustalla, jatkokasvatus taimikasvatushyllyssä. Hylly säästää tilaa ja toimii ainakin meillä todella hyvin! Siitä huolimatta, tai ehkä juuri siksi, kaikki paikat on keväällä täynnä taimia!

Minulla on kielto, että yhtään laatikkoa ei saa majailla kodinhoitohuoneen tai keittiön pöydillä keväällä. Mutta lapsen huoneessa yläkerrassa on kaksi isoa ikkunaa etelään, ja pöytätilaa paljon ... silmän isku.

Ei se ukko siellä kuitenkaan käy. Lisäksi ostin sellaisia sivupöytiä ikkunoiden eteen, ja joilla toistaiseksi on kaikkea muuta, mutta ukkorukka ei arvaakaan miksi ne on hankittu.

Tämä ulos lumen alle jättäminen oli kyllä niin uutta,kun eka kerran kuulin.Mut ulos ne jätän,lumen alle.Mut vastatkaa joku, suojataanko ne jollain vai uskaltaako ne jättää niin että ripottelee siemenet mullan päälle ja odotetaan lumisadetta. Siis vielä toistan vissiin samaa,eikö linnut muka niitä syö.

Kylvöksen päälle voisi nakata esim. palan jotain verkkoa ja sen päälle palan harsoa. Meillä ainakin on joka paikka täynnänsä koivunsiemeniä ja sitä myöten myös taimia, aivan tuskaan asti, ja niitä välillä toiveikkaasti kuvittelee joiksikin muiksi taimiksi.

Paulastiin, ai teillä siementää koivut… meillä olisi taas savottaa niin vaahteran kuin pilarikatajankin kanssa. Onneksi ovat helposti tunnistettavia molemmat!

Niin että jos jollakulla olisi kyseisistä taimista tarvetta, niitä kun piisaa ja piisaa… palailkoon keväällä asiaan…:slight_smile:

siis pilarikatajantaimia…onko…ostan vaikka kymmenen!!!mulla on riesana lupiini,siis joka purkissa ainakin kolme ja kukkapenkit koko ajan kitkettävissä.kauhulla ajattelen kun joku kysyy lupiinin siemeniä!

iesteri… ei niitä ostaa tarvitse, ne kasvaa ihan itsekseen. Viime kesänä "kaiken varalta" siirtelin niitä muutaman ruukkuihin ja kasvariin talvehtimaan, sekin näyttää onnistuvan. Meillä maalla tontilla kasvaa muutama jättikokoinen pilarikataja ja lintuset pitävät huolen, että marjat leviävät. Kokoa niissä llapsosissa on sellaisesta muutamasta cm:stä jopa 20 - 30 cm:iin…

Voi Euffis, älä ainakaan yhtään pilarikatajaa heitä menemäänpuhetta Kääks! Just noita unelmia kun olen tänä kesänä kolme tuohon istuttanu ja on niin niiiiin ihania!  Oiskohan tuo vaikea juttu nyt kerätä niistä siemenet ja kokeilla "olla itse lintuna"? Siis kylvää ne.

Jos siemeniä saa pilarikatajaan,ottaisin mielelläni minäkin.

Meillä on 2000 neliön tontti, nurmikkona vaan.Rajalla kasvaa joitain puita,koivuja tien vierus ja etupihan puolellakin on muutama koivu,pihlaja ja mänty,joka ei ihan rajalla ole.Ainoat kukat on syysasterit, jotka kaipaavat puutarhuria.Ovat puskaantuneet niin että siirrän johonkin muuhunkin paikkaan niitä.Yhdellä sivustolla on koivuja taas,sireeniä muutama puska, poppeli ja yhtä en muista,joku Salvia tai sen tapainen, osaatteko sanoa mikä voisi olla.Pensasmainen,nätit pienet keltaiset kukat.Paatsama on myös,olikohan sekään noin, luulisin.Takatontilla on kaksikin mäntyä,ei ihan rajalla.

Toisella sivustalla on hopeapajua, isoja puita.Lehtiä tulee mukavasti siitäkin.On siellä iso pajupensaskin,oja kulkee siinä takana.

Kaikki muu alue on nurmikkona vaan , paitsi hiekkapiha.Joten aloittelijan unelmatontti

Nyt sitten unohtui mielestä kokonaan millaista multaa pitää siemenille laittaa.Onko niin että jos on liian ravinteikasta,siemenet kärsii.Muistelin hiekkaista multaa,onko joku nimi mullalla,että osaan ostaa.Mulla on vielä iso säkki Plantagenin omaa multaa,mun käsittääkseni ei niin voimakasta.

Mutta helpottais kun jotain osviittaa laittaisitte mullan suhteen..

Pilarikatajahan tekee marjoja ihan samalla lailla kuin sen pensasversiokin. Ja on vielä siitä kummallinen, että ne siniset marjat ovat ihan oikeasti kypsiä vasta jotakin 3 - 4 vuotta vanhoina. Maustekäyttöön niitä voi kyllä käyttää aikaisemminkin. Siitä "tuhottomasta" pikkutaimimäärästä, mikä meidän maalla pihapiirissä työntää itseään esille, päätellen oli joku vuosi 2002 - 2004 kunnon kukintavuosi.

Ja annetti, myöntää täytyy, että sitä "riesaa! " on tullut raavittua sieltä pois kasakaupalla… tosin myöskin annettua sinne sun tänne…

Tähdikki, enpä osaa sanoa millainen puutarhamulta niille sopisi, meillä kun se kasvumulta on sitä aitoa luomua: hapanta multaista entistä metsänpohjaa…

Voinhan tuossa, kun taas maalle mennään - tänä viikonloppuna, kuten näkyy, jäätiin poikkeavasti kotiin - kurkata puihin, josko niissä sinisiä marjoja olisi tallella.

Ai niin, Tähdikki vielä… olisikohan se sinun keltakukkainen pensaasi pensashanhikki???

Vilkaisepa tosiaan Euffis vieläkö niitä puista löytyis vai onko linnut kerenneet ensin! Sittenhän niistä päästäis varmaan osallisiksi siinä sun puu/pensaat- kirjeessäkieli ulkoa Ja tuo vaahtera ois tietysti mulla myöskin hankintalistalla... Oispa se hienoo siemenestä sellanen kasvatella! Onko siinä sun puuvartiskirjeessä myös niitä (nam)silmän isku

annetti, ei ehdi tähän ketjuun mukaan, jos löytyisikin… ketju kun on jo liikenteessä…:)))

Ja ainakin mökillä on niitä marjoja maustepurkissani jonkun verran, taisin kerätä toissa vuonna. (Käytän niitä joissakin pata- ja riistaruuissa.) Niiden itävyydestä en kyllä mene sanomaan mitään. Se helpoin tapa kasvatukselle olisi varmaan ne valmiiksi itäneet taimet, mutta ei kannata enää tähän aikaan vuodesta siirrellä… keväällä sitten.

aanetti vielä… vaahterasta on kirjeessä mukana muutamia metsävaahteran siemeniä (lisää saa jos loppuvat kesken), samoin tataari-/mongolianvaahteran siemeniä.

Jäänpä innolla odottamaan, jospa niitä riittää tänne mulle asti :slight_smile: