Huutele, jollei riitä… pihasta löytyy lisää…
Oispa ihanata jos puuvartisten kirjeessä olisi heti alkupäässä reilusti pienempien erikoisvaahteroidenkin ja kirjavalehtisenkin vaahteran siemeniä. Voisko kaupunkilaiset kalastella niitä sinne, isommissa kaupungeissa kun on puistot tulvillaan erikoispuita. Meidän pikkukaupunki on istutettu täyteen Lehmuksia, jotenka matskua ei ole ihan lähimailla ......voisko joku piipahtaa lenkillä puistopoluilla
. Itse laitan siihen Mikkelin hautausmaalta keräämiäni suurten Alppiruusupensaiden siemeniä, nimettömiä kylläkin, kun eivät olleen nimilappuja niihin laittaneet, mulle on pääasia, että menestymisvyöhyke on vähintään tää IV:nen.
Nih. Ja täällä maalla ei ookkaan muuta ku koivua ja mäntyä ja kuusta. Kaikki pihlajaa erikoisemmat on varta vasten tontillensa istutettava.
Ja Euffis, nyt minä kävin raplaamassa noita pilarikatajiani ja osassa oli vihreät/sinertävät siemenet ja sitten vain muutama lähes musta. Oiskohan nuo tummimmat jo itämiskykysiä? Aion ainakin kokeilla niillä. Ne vaaleat jätän vielä. Ja oli siellä vaan jotain öttiäisiäkin, hyi, mutta se taitaisi jo mennä off topiciksi...Jotakin sääsken ja kärpäsen väliltä ![]()
annetti… joo, ne ihan melkein mustansiníset ja vain ne on niitä kypsiä siemeniä.
Kiiltomato, kirjeeseen laittamani mainitut vaahterat ovat meidän maalta. Eikä, kuten mainitsin, lähellekään kaikki siemenet… enempää en viitsinyt kirjeeseen kerätä, kun tuli mieleen ajatus, että joku vielä ihmettelee: “kaikkea se tänne viitsii tupata…” Sekä metsä- että niitä toisia sellaisia löytyy kyllä lisää…:))
Minäkin haluaisin keväällä olla mukana jakamassa niitä Euffisin paljoja,pilarikatajan alkuja,ne kun on isännän lempikasveja , kaikki katajat, tavallisia meillä onkin tontilla siellä täällä mutta ei sitä tärkeintä Pilarikatajaa…
Siitä keltakukkaisesta kun kysyin, se on korkea ohut puuvartinen pensas.Yli kaksimetriä korkea.
Yks opettaja kävi meillä kylässä ja näytin sitä, sanoi jonkun s-kirjaimella alkavan.En tiedä voisko sitä pensaaksikaan sanoa,mutta kyllä kai,onhan sireenitkin pensaita, vai?
Sitä multaa kun kyselin,niin kyselin niille orvokin ja erilaisten perennojen siemenille?
Kohta alkaa lähtölaskenta kylvölle.Onko teillä siemenet talvea vasten jo kylvetty?
Minkälaiset keltaiset kukat? Parimetriselle on vaihtoehtoja paljon. Meillä on pilarikataja saanut siementää vapaasti, eikä ole taimet vielä riesaksi tulleet. Onhan niillä onneksi tilaakin, tontilla on pari hehtaaria metsää. Kukkapenkeistä tai kasvimaalta en ole ainoatakaan tainta löytänyt, vaikka upein pilarikatajamme on juuri kasvimaan nurkassa.
Tähdikin keltakukkainen voisi olla sulkahernepensas tai siperianhernepensas. Googletappa ja katso onko sinne päinkään.
Nuo hernepensaat tulivat minullekin Tähdikin kuvauksen jälkeen mieleen…
Meillä on vain (??) sellainen “Puolenhehtaarinmetsä”… tuolla maalla, mutta juuri tämän menneen kesän riemuna (???) on ollut “miljoona” pienen pientä katajan tainta. Ja kyllä katajan taimen erottaa - tuoksustaan - jollei muuten. Aikaisempiakin taimia on toki ihan “riittävässä määrin” osittain ns. puistometsäisellä tontillamme ihan kiitettävästi.
Kiva Euffis jos ja kun oletkin jo tyrkännyt kirjeeseen mm. erikoisvaahteroiden siemeniä. Tuleeko Pilarikatajan siementaimesta varmasti pilarimainen puu, mulla on ihan luonnonvarainen iso pylväskataja vaan, siitä pidän kovasti paljon. Tonttimme maasto on katajille suotuisa koska tavallisia katajapensaita kasvaa siellä sun täällä ja pikku taimia nousee kaiken aikaa. Ihan kiva ois kokeilla myös Pilarikatajaakin.
Siis tuota… eikös se pylväs- ja pilarikataja ole sama asia??? Niin minä olen aina luullut, että on kyse vain ns. murre- tai paikkakuntakohtaisesta nimityksestä. Siitä luonnonvaraisesta - oli sitten viralliselta nimeltään kumpi vain - minä kuitenkin tässä puhun…:))
Alkoi ihan itseänikin kuitenkin vaivaamaan tuo nimiasia sen verran, että kurkkasin WSOY:n Kasvitietosanakirjaa… ja siellä se virallinen nimi on nimenomaan pilarikataja…
Ja näistä katajista vielä, noin äkikseltään “ulos ´vilkaisten” olen ollut tekevinäni sellaisen havainnon, että pilarikataja on etupäässä eteläisen ja läntisen (rannikko-/saaristo-)Suomen kasvi, kun taas, mitä pohjosemmaksi mennään, sitä vähemmän sitä esiintyy. Ja siellä taas on valloillaan pensaskataja, jota toki etelässäkin on, mutta vähemmistönä.
Onko muilla samoja havaintoja?
Oikeassa olet, pensaskataja on se yleisin, mutta myös Pylväs- eli Pilarikatajia Savon korkeudellakin esiintyy, joskus näkee ihan monta samassa rykelmässä kasvamassa, olisiko Luonto muovannut pensaskatajasta puun muotoisen, olisipa valoisampaa niin olisin voinut käydä ottamassa kuvan väitteeni perustaksi.
Killtomato, uskonhan minä ilman kuvaakin. Kun on tullut tallattua tätä maata päästä päähän jokunen kerta - pohjoisesta aloitin, Uudellamaalla “käväisin”, Karjalaa katselin ja Uudellemaalle päädyin… silloin, kun en majaile Varsinais-Suomessa…
No sinähän oletkin sitten varsinainen Sumen Kolumbus, monet vyöhykkeet nähnyt ja kokenut..
![]()
... se elämä kuljettaa....![]()
Saakohan Bonsai-puun siemeniä mistään?
Bonsai ei ole puu eikä pensas, vaan tyyli kasvattaa puuta tai pensasta.
Juu, limoviikunastakin saa jo sadassa vuodessa aika söpön, luulisin…