Kiitos. Vanhakin oppii uusia.Tästä tiedon jyvästä lähden eteenpäin.
Kun kerran täällä luvattiin ettei tyhmiä kysymyksiä olekkaan, luotan siihen.
Tähdikki, ei niitä olekaan! :=)
Lähdin sitten tiedonjyväsiä keräilemään bonsaista ja samaan lopputulokseen tulin,ei niitä varsinaisesti ole. Mutta yhden puutarhan palstalta löytyi että bonsain siemeniä myydään.Oli vielä pussin kuva jonka pohjalla siemeniä.
Empä sitten ole ainoa.Mutta se harrastuksena kiehtoo.Vain ja ainoastaan yksi sellainen,mieleinen,en halua muuta kuin sen mikä jäi itämään sisälleni.Sisäinen bonsaini kukkii silloin kun olen onnistunut kasvatuksessa niin pitkälle että voin sanoa sen pysyvän hengissä.
On se sen verran vaativa kasvatuslaji.
Joo, tässä teille taas ilopilleriä.Jos mun silmälasit oikein näkee, mun kohdalla on vihreä lamppu, muilla keltainen.Kuka vuorostaan haluaa selittää tän?
Tähdikki sinä olet linjoilla kirjautuneena penttiin, mutta keltaiset eivät tällä hetkellä.
Aivan, niimpä tietysti.Entäs nämä keltaiset tähdet.Kaikilla ei ole saman verran?
Mitä enemmän viestejä, sitä enemmän keltaisia tähtiä.
Olenkin sitten aika paljon jäljessä.Haluan ehdottomasti tähtiä lisää.
Niin siis tähdikkiä, siemenistä.Mitenhän niitä muuten sais?
Kun jo ihan säikähdin,että aiheesta poikkesin,kun vaan tähdistä kirjoittelin. Muistan kuulleeni nimen Tähdikki jossain kukkapuolella.Oliskos ollut pienenä metsässä.Mutta muistan sentään vielä.
Täytyy guuglettaa.En muista miten se täällä sanottiin, vaikka ihmettelinkin.
Ei ollut helppo löytää,tosi vähän tietoa.
Kokeileppas Tähdikki kuukkeloida (siinä se tuli) Ornithogalum nimellä, alkaa löytymään !
Sarjatähdikki eli Betlehemintähti, Ornithogalum umbellatum ja nuokkutähdikki O. nutans. Kauniita ovat. Jos haluat, Tähdikki, saat keväällä sarjatähdikkiä multa.
Jep.Kuukkeloida, se se oli.Löysin tähdikki nimellä kukan ja siinä oli vissiin se latinankielinen sana.
Voi miten kaunis nimi,beetlehemin tähti.Seisoin kyllä peilin edessä ennenkuin nimi juolahti mieleeni.
Nuokkutähdikki olen minä tällähetkellä.
Ei mut tosissaan,alan katselemaan,siis kuukkelehtimaan uudestaan,haluan nähdä sen nuokun ja sarjatähdikin.Minkähän minä sitten löysin, jossain kukkakaupassa oli myynnissä.mun mielestä ei mitään noista.Jossain pohjoisessa harvinainen laji,tähdikki oli,oisko ihan kämmekkälaji ollut.
Mutta asiaan.Jos saan sinulta tähdikkiä,arvaa voinko kieltäytyä.Siitä saa tulla mun oma nimikko- kasvi.
En olisi voinut uskoa että kukkiin voi rakastua.Olisittepa nähneet kuinka olen kantanut edestakaisin niitä viherkasveja (joita joku joskus on siemenestä kasvattanut).Näitä isoiksi kasvaneita siemeniä olen kolmeen kertaan jo suihkuttanut,mullittanut ja hoivailen valon kanssa.
Ihan vauvoja hoidan vielä hempeämmin.Kuinkahan pieniä mahtaa olla tähdikin siemenet.
Kysyin pojaltani äsken, 12v, tietääkö hän minkä näköinen on Tähdikki.Sanoi pokkana tietävänsä.Minä hämmästyneenä kyselemään että no minkä näköinen."Sellainen punapukuinen joka repii hiuksiaan eri suuntiin".Välkky vastaus.Äitiin tullut.
Pienestä sitä ihminen on onnellinen.Mulla on kuin onkin kaksi tähteä.
Kukkivia sarjatähdikkejä ostin kesällä Rakveren torilla, ja ne jatkoivat kukintaa pitkästi vielä kotona kun olin istuttanut sipulit penkkiini. Sellaisesta sitkeydestä minä tykkään!
Niissäkö oli sipulit? Miten jatkossa, otatko miten siemeniä vai tuleeko lisää sipuleja.Niin pieni kukka.
Taisi olla aika pienet sipulitkin. Täytyy myöntää että näin uutukaisena olen tainnut katsoa enemmin sitä ylä-kuin alapäätä kukissa yleensäkin.
Toinen tahti ens keväänä.
Tähdikki, käy paikallisessa kirjastossa ja lainaa perennakirjoja ,samoin yksivuotisista eli kesäkukista. Kaikista kasveista on kuvia ja kasvatusohjeita ja muuta yleishyödyllistä tietoa. Pentti Alanko on toimittanut kirjan Perennat, joka on osa sarjaa Tammen Suuri Puutarhakirja ja uudistettu painos. Jos haluaa ostaa sen niin maksaa monta kymppiä vähemmän Puutarhakirjat.:ssä kuin kirjakaupoissa.
Niin,taidan sitten tosissaan tarvita kirjatietoa.Täällä vaan tulee joku uusi laji esille mistä ei tiedä ja kun sitä kirjaa sielltä kirjastosta lainaan ja luen,ei ihan kaikkea jää mieleen.
Mutta aloitan sieltä
Kyllä ne asiat pikkuhiljaa jää mieleen. Ja kirja on siitä hyvä, että sen voi kaivaa esiin aina uudelleen ja ottaa mukaan sänkyyn ja ruokapöytään ja vessaan… Tammen sarja on tosi hyvä, perusteos joka puutarhurille!