Sienet: Metsäsienet ja sienimetsät, Yleistä

Uskomattoman upea näky :heart_eyes:

1 tykkäys

Hain tänään päivällä ihan lähistöltä sieniä,ä. Voitatteja löytyi ekalla kerralla sen verran että yks kuivurillinen tuli täyteen. Edelleen siellä pöhisee.

Nyt kun herkkutattitilanne muuttuu päivittäin niin menin alkuillasta vielä tarkistamaan ne herkkutattipaikat jotka on lähellä ja joissa kävin viimeksi eilen. Ja löytyihän niitä justnousseita, plus voitatteja lisää. Ne kaikki oottaa korissa ulkona huomista et pääsevät kuivuriin. Tulee varmaan 2 kuivurillista :face_savoring_food:

3 tykkäystä

Eiliset tatit kuivurissa valmiita. Kuivaan vaan napakoita ja kiinteitä. Kuivurissa 12h riittää ja mulla on jopa kahden kuivurin ritilät tornina. Ostin rikkoontuneen tilalle kirppikdeltä samanlaisen 5€. Aina on kaksi kuivuria ollut. Aluksi vuokrasin ison 4H yhdistykseltä

Uskomaton tattivuosi. Valtava herkkutatti, pillit ihan keltaiset eikä tuollainen sisältä. Hyväksyi tuon “pienemmän” valtavan korriini.

3 tykkäystä

Mun eiliset voitatit perattuna, kuivuriin menossa. Mukaan mahtui eiliset herkkutatitkin kun otin Valtsun keinot käyttöön ja laitoin ylimääräisen tason peliin. En oo ennen käyttänyt kuin niitä 5 tasoa samanaikaisesti mut nyt kun harmillisesti tartti vaan yhden tason lisää niin aattelin kokeilla paljonko lisäaikaa kuivaus tartteelisätason kanssa.

2 tykkäystä

Kävin seuraavassa “vähän paremmassa” ruokakaupassa. Matkalla, vähän pikkutien kautta “oikaisten” ihan pakosta kävin ihan vaan pikkasen sienimetsässä. Syötiin mökillä jo kanttarelli- koskenlaskijakeittoa.Ylimääräisiä relluja en voinut jättää kuivurin, jääkaapin yläkaapissa oli kauppareissun herkkutatit🙂‍↕️

Kuivurin tein amppelikoukuista ja kengännauhasta. Kuivukoon rättipatterissa pitkän viikonlopun

3 tykkäystä

Eilen käytiin istuksimassa metsässä. Mukaan tarttui appiukolle mustiatorvisieniä ja kanttarelleja. Omalle äidille suppiksia, kanttarelleja ja pari herkkutattia metsällä maustettuina.Joutui itse putsaamaan, mutta vein kerman ja sipulia kylkiäisinä :innocent:

5 tykkäystä

Yhtään mustatorvisientä tai suppista en ole löytänyt entisiltä paikoiltaan, kaikki olen tutkinut.

Eilen puolukkametsässä löytyi kolmisen kiloa herkkutatteja, otin vain parhaat pienet nyrkin kokoiset. Tänään tattipastaa, loput pakasta. Hirvikärpäsiä on ihan hirveästi

Tämä hauskannäköinen on uusi tuttavuus, kolme ryhmää samalla alueella. Viuhkakääpä, tummatupaskääpä tai joku muu, ei ruokasieni.

2 tykkäystä

Käväisin äsken katsomassa värjäyssienten tilannetta.
Ekat verihelttaseitikit oli jo nousseet, saavat vielä kasvaa.

Ja muutama komea samettijalka löytyi myös, nekin saa vielä vähän vanheta.

Kuivaa on metsässä, viikonloppuna lupailee sadetta sentään.

Värjäykseen sopivia valtavia tatteja löytyy. Mitä vanhempi sen voimakkaampi vihreä tai keltainen väri puretuksen mukaan. Vastaan itselleni googlella ruskeaa, beigeä tulee isoista pulkkosienistä.

1 tykkäys

Kävin eilen entisen Kouvolan kotini lähistön sienipaikoillani. Hirmu rakkaat polut ja metsiköt mulle. Vaikka sielläkään ei oo kuulemma satanut niin löysin tatteja mukavasti. Tänään on hurissut kaksi kuivuria vierekkäin.

Soitin äsken nuoremmalle lapsenlapselleni (11) ja kysyin lähtisikö hän huomenna mun kanssa sienimetsään. Lähtee :smiling_face_with_three_hearts:

4 tykkäystä

Tässä on parin vuoden takaa tattivärjäilyjä.
Seassa oli viimeiset samettikukan kukat silloin.

Mädät tatit on pakko vetää harson läpi, muuten on koko langat pillikkeissä ja limassa.

4 tykkäystä

Yhden priiman pienen tatin löysin mökkimaastossa pikaisen mökilletulokävelyn tuloksena.

Mitä ihmettä nyt taas: HäSa:
Joku heittelee litroittain hyviä ruokasieniä hukkaan

Me löydettiin tytön 11 v kanssa monenlaisia sieniä tänään
Kangastatin hän oppi tunnistamaan. Sai leikata jalan poikki ja seurattiin leikkuukohdan sinistymistä.

Esitti innokkaasti toivomuksen seuraavasta retkestä. Voiko mummo enempää toivoa🥰

2 tykkäystä

Hyvä. Seiskaluokalla on sienien tunnistusta, pitää tunnistaa ja kuvata (10?) sientä oman nimilapun kanssa.Kasilta vuorossa kasvit.

1 tykkäys

Taas haettiin vähän tatteja ja samettijalkoja. :smiley:

1 tykkäys

Hieman kangasrouskuja ja yksi haaparousku sienisalastiksi.

Löysin 5 kpl veriseitikkejä värjäykseen. Kärpäsdieniä olisi yllättäen paljon, niillä olen saanut joskus voimakasta sinivihreää.

1 tykkäys

Miten, siis väriä kärpässienistä. Onko ph kikkailua ? Niitä olisi nyt, seitikkejä ei oo täällä vielä näkyny, kuten ei paljon muitakaan sieniä. Kanttarellipaikalla kesän kasvu 2 kappaletta. Annoin olla, viskokoon itiöitä.

1 tykkäys

Nämä lakit lähtee vesipönttöön teipattuna kotiin kuivattavaksi värjäystä varten. Lisätään jotain myrkyllistä kemikaalia mikä voimistaa sinisen sävyjä ja vaatii ulkona työskentelyn. Lähenee kemiallista värjäystä, mutta sävy on upea.Hankauksen kesto ei ole hyvä, esim lapadissa . Ohjeet ja muistiinpanot ei nyt ole mökillä mukana.

4 tykkäystä

Päivän soosiainekset omasta pihasta.

4 tykkäystä

Varsinainen ”kemikaliAli” :grin:, mielenkiintoista nähdä lopputulos :+1:
Te jotka värjäätte sienillä tai kasveilla, laittakaa kuvia ennen - jälkeen, olisi mielenkiintoista nähdä luonnon omat pigmentit.

1 tykkäys