Vuosi sitten keväällä olen tehnyt siemenistä taimia silkkiyrtistä (Asclepias incarnata). Ensinnäkin ne nousevat maasta tosi myöhään keväällä. Luulin, että kasvini eivät ole talvehtineet vaan kuolleet talven aikana. Sitten ne vihdoin ja viimein ilmestyivät näkyville. Korkeutta niillä on nyt noin 60-70 cm ja luulisin niiden kukkivan tänä syksynä. En ole kovin tarkkaan katsonut, joko niissä olisi nuppuja havaittavissa, mutta melko rotevia puskia alkavat jo olemaan. Kukintoa en ole koskaan livenä nähnyt, joten siitä ei ole vielä siis kokemusta.
Siirränpä tämän viestini tänne samaan otsikkoon... ettei ole kahta palstaa samasta perennasta ja kun täällä on jo kaksi viestiä.
Eli keväällä minulle tuli yhdessä perennapaketissa pari silkkiyrttiä "huomaamatta", kasvit olivat jo unohtuneet sinne kukkasipuleitten sekaan (ei ollut paikkaa muissakaan penkeissä keväällä kun nämä tulivat minulle...)
Silkkiyrteistä kaipaisin "hoito-ohjeita"
ja kuvia. Huomasin tässä että itseltänikin löytyy sellainen pihalta kun
löysin listat keväällä hankituista perennoista... Tarkempaa lajiketta
ei ole vielä tiedossa oman kasvin kohdalla... jos sitten joskus kun kukkisi...
Äidilläni kukki (mesi?)silkkiyrtti viime viikolla käydessäni. Kukka on läheltä katsottuna tosi kaunis, mutta väri on sellainen, ettei siitä kovin komeaa vaikutelmaa minusta syntynyt. Mutta se tuoksu! Aah ja ooh! Itse laittaisin sen sellaiseen paikkaan, mistä kuljetaan usein ohi. Tuoksu on niin voimakas, että oleskelupaikan vieressä se saattaisi olla jopa häiritsevä, mutta ohikulkuhumauksena täydellisen ihana. Hoidosta en muuta tiedä kuin, että kasvaa hänellä täydessä auringossa, savimaassa.
Istutin eilen Muurisen Vesalta hankkimani silkkiyrtin alun, aurinkoon ja savimaatahan meillä on, vaikka siihen kompostimultaa lisäänkin. toivotaan.
Purppurasilkkiyrtti Asclepsia incarnata on ollut positiivinen yllätys.
Asclepias syriaca mesisilkkiyrtti siirtyi pakko saada listalle, kun näin sen Kumpulan kasvitieteellisessä.
Tuohan on erikoinen ja kauniit kukat.
Ikinä en ole tälläisistä kuullutkaan. Ovatko hyvinkin korkeita?
Purppurasilkkiyrtti n.metrin ja mesisilkkiyrtti n.1,5m
Kauniita olisivat, mutta liian korkeita pieneen pihaani.
Asclepias curassavica punasillkiyrtti "Silky Gold"
Purppurasilkkiyrtti on nuppusena kauneimmillaan.
Karvasilkkiyrtti / Asclepias tuberosa "Gay Butterflies" muutti Lepaalta meille.
Hyvät siemenetkin tulossa:)
Voi kamala, “Gay Butterflies”
Kasvi on kyllä nätti
Keväällä tilasin tuota tukusta, mutten saanut sitä, nyt olen tyytyväinen;D
Keväällä ostin Lidlistä paketin A.tuberosaa, kumpikin juuri lähti kasvamaan, mutta ne onkin näköjään erilaiset, ainakin lehdistä päätellen.
Kurppa, joko olet saanut mesisilkkiyrttiä? Huomasin, että olit jo pari vuotta sitten himoinnut sitä.
No, en:/
Muistutapa sitten keväällä, että pistän sulle postiin tai toimitan jollain muulla tavalla Nyt on jo hiukan isoja postitettavaksi.
Onko kellään kokemuksia karvasilkkiyrtistä? Vähän löytyy tietoa kyseisestä kasvista. Tietoa kaipailen koosta (eri lähteiden mukaan vaihtelee 50cm-1,5m), talvehtimisesta ja muutenkin vähän kasvuoloista. Minusta tuo voisi näyttää hyvältä tuossa ryppäässä missä kasvaa telekia takana, edessä siperiankurjenmiekka ja korkea kurjenpolvi. Siihen mottiin. Mutta tuo korkeus askarruttaa. Jos pysyy 60cm korkeana, niin saattais ollakkin kiva.