Sinihibiskus, Hibiscus syriacus

Voi kun kivaa! Minulla on ennestään yksi siemenestä kasvatettu sinihibi, mutta se on väärän värinen, muistaakseni valkoinen eikä sitä paitsi ole kukkinut miesmuistiin.

Voi Hoyabella, jäikö sulle yhtään tuon ihanan violetin sinihibiskuksen siemeniä kotiin? Tyhmänä kun en liittynyt ponin kyytiin...

Voi harmi, jos sitten ensi vuonna...kieli ulkoa

Voin laittaa, laitas osoitteesi, aukaisen ponin ja katson mitä siellä on.

Hmmm, pitää mennä sitten sinne kerjuulle...pomppivaa naurua Hyvä vinkki... Kiitos

Muoks... Gaash, Pirkkikselle hölöä...

Tiedätkö hoyabella tuon hibisi lajikkeen nimeä?

Tosi velho olet kun olet saanut noin nopeasti siemenestä kukkaan!

Jahas, kevät tuli! Sinihibiskukset starttas uuteen kasvukauteen kellarissa…

Saas nähdä kuinka mun ison sinihibiskuksen käy kun istutin sen syksyllä ulos. Alkoi aina niin aikaisin kasvun kun oli sisällä talvet. Pieniä taimia en ole vienyt viileäänkään vaan ovat täydessä lehdessä.

Minä puolitin sinihibini; kaksi jäi ulos ja toiset kaksi pääsivät sisälle. Jälkimmäisistä toinen alottelee kukintaa.

Viime talvi meni ihan kivasti kellarissa. Alkukeväästä toin sisälle jolloin heräili kasvuun. Muutama pieni moka keväällä sai kuitenkin aikaan sen ettei ehtinyt kukkia tänä kesänä. Kesällä ostin sille kaverin, että oli edes jotain kukkivaa parvekkeella. Nyt olivat parvekkeella niin että vajaa kuukausi sitten siirsin ne kellariin. Nyt olikin sitten jo lehden alut näkyvissä. Toin sisälle. Jos kerran haluavat lähteä jo kasvuun niin olkoot sitten niin…

Eli tosiaan toin ne sinihibit sisälle silloin pari viikkoa sitten. Kumpikin on kasvanut noin 5 cm ja väsäävät nuppuja. Liekö jaksavat kukkia kun ei ole edes lisävaloa heille tarjota. Eteläikkunalla kyllä ovat.

Ihastelin kovasti hibejä Thaimaassa lomalla..siellä ne kasvavat tyytyväisinä ilman pakkaspeitteitä...eivät taida thait tietää miten noita täällä hyysätään! pomppivaa naurua

Olisi pitänyt kyllä etsiä noiden siemeniä sieltä. Ei tullut mieleen. Tosin piha saa olla ilman hibejä, huonekasviksi olisin voinut istuttaa. Mielenkiintoista seurata täältä miten teidän hibit sinnittelee talven yli. Nyt kun sellainen ihan oikeasti on.

Ei oikein ole uskoa asiaan, ison ruukun alla hytisee. Miten sitä tuollainen etelän eläjä tuolla pakkasessa pärjäisi ja ruukkukin on alunperin jäniksiä varten, kävivät järsimässä sitä heti alku talvesta.

Mun on talvehtineet valossa ja viileässä, nyt jo kasvussa niin, että voi kohta pistokkaita ottaa.

Mulla on sinihibiskus ihan huonekasvina.

Hain juuri omat Liidelin sinihibiskukset kellarista. Kovin näyttävät kuivilta ja kuolleilta.

Nyt just pasahti päähän, että tässä taannoin Berliinin kasvitieteellisessä jotenkin ikäänkuin hyväillen ja tunnustellen sormeni lypsivät sinihibin oksia. Jostakin täytyisi siis löytää tupakeistansa tyhjä aski, jossa on ne lypsyn tuotokset.

Eikun etsimään ja kaivamaan repuntaskuja.

En vielä ihan oikeesti uskalla sanoa että sinihibini selvisi talvesta pihalla, jäniksen järsimiä oksia siistin ja tuoretta vartta ihan selvästi oli näkyvissä. Onhan tässä tietty kova kevät vielä edessä joten katotaan nyt rauhassa.

En minäkään ihan uskalla vielä, mutta hyvältä näyttää :slight_smile: Ja jäniksillekin näyttäisi kelpaavan.