Jassoo, uskaltaisiko tosiaan jättää ulos talveksi ? Onko kenelläkään asiata kokemusta siis että oikeesti olis selvinnyt talvesta.
Sitä minäkin olen tässä mietiskellyt.
Kiurunkannus ainakin elelee niin etelässä, että kokeile toki. Itä- ja pohjoistuulilta suojattuna, ja tietysti niin, ettei syksyn vedet jää jäätymään tyvelle pakkasten tullessa. Pidän tämän talvettamista kumminkin helpompana haasteena kuin kaktuksia. Joita niitäkin täytyy joskus vielä kokeilla.
On tämä ihana!
Jestas
Jos Liiteristä saa sinihibin kolmella eurolla niin ei paljoa menetä jos koettaa talvettaa ulkona! Myöskään ei pidä heti menettää toivoaan keväällä, se nimittäin herää eloon eli tulee lehteen varsin myöhään.
Ostin tarjouksesta kolme Lidlin sinihibiskusta Kiinanruusuina, kun lapussa luki Kiinanruusu. Sinisellä oli ostohetkellä aukeamista vaille olevat nuput, ja valkoisella ja punaisella pikkuriikkisiä nuppuja. Valkoinen kukki (on kukassa ja on nätti) mutta sininen ja púnainen pudottivat lupaavat nuppunsa.
Taidan ottaa riskin ja heivaan nuo kaksi petturia rangaistukseksi talven ajaksi tuonne länsipihalle palelemaan. Tuota valkoista ajattelin koettaa talvettaa sisällä, mutta jos se ennen pakkasia rupeaa näyttämään kurjalta saa sekin passituksen ulos. Katsotaan, miten käy.
Onneksi on Pentti! Meille ei lidlin mainokset tuu, joten täältä bongasin tuon ilouutisen. Viime talvena menetin kerrannaisen sinihibiskukseni, joten nyt sain edes vähän lohtua murheeseen, kun hain kaksi sinistä lidlistä. Mahtava löytö! Kukkivat kauniisti tuolla terassilla. Aion talvettaa sisällä, mutta kastella varovasti silloin tällöin, etteivät kuivu, kuten se kerrannainen aarteeni.
Tuo valkoinen on mahdollisesti ‘Red Heart’. Itse ostin tänä kesänä kokovalkoisen, joka oli valitettavasti nimetön.
Mitenkäs se sinihibiskus täällä Suomen oloissa talvehtii? Mököttää lehdettömänä, hädin tuskin kasteltuna pimeässä nurkassa kevääseen asti? Vai otanko vaan sisälle valoisaan ja kastelen vähän enemmän? Pudottaa meinaan nyt parhaillaan kaikkia lehtiään. Ei kai se sentään kuolemaisillaan…?
Minulla mökötti lehdettömänä kellarin ikkunalla ja onnistuin keväällä sisälle tuonnin jälkeen kertaalleen kuivattamaan siitä lehdet. Pieniä nuppuja siinä olisi nyt, mutta tiedä ehtiikö enää kukkia… Josko ensi talvena kokeilisi jättää virheet väliin.
Mulla ollut pari talvea viileässä ja kun akanut kasvaa olen tuonut asuinhuoneeseen, jossa kukki tänäkin kevänä. Sitten on ollut ongelma kun olen siirtänyt ulos niin tuuli on repinyt lehdet yms. Nyt taas oikein hyvässä kasvussa ja siinä nuppujakin ja ajattelin nyt istuttaa sen ulos käy sitten miten käy. On niin suurikin jo.
Eilen Lidllissä pieni ääni sisälläni komensi: “Tuossa on sinihibi! Sitä on kehuttu paljon pentissä! Osta se!” Ja niin se lähti matkaan. Ikinä hibiscusta kasvattanu… mutta haasteita pitää ottaa. Mutta saisinko jonkun alkajaisneuvon teiltä sinihibin ystäviltä. Annanko sen nyt olla tuossa ostoruukussaan talven yli, vai pitäiskö nimenomaan vaihtaa mullat ja ruukku? Vaihtoehtoina talveksi on joko keittiön eteläikkkuna, vähän viileämmän huoneen pohjois- tai itäikkuna tai +5 varasto, jossa pikkuikkuna.
'Woodbridge' kukkii edelleen.
[Kuka näitä suomenkielisiä nimiä keksii? Sinihibiskus? ]
Ai punainenkin on olemassa, hieno.
Tässä Lidlin ostos.
Tämä kolmimetrinen komistus ei ole omani, vaan naapurustosta napattu. Upean tuuhea ja tiheä, ilmeisesti leikkaamalla vähän avitettu. Lajike nähdäkseni 'Red Heart'.
Voi jurmalan pemalauta jurkele ja närpiön närhenmunat. Alehibini pudotti ensin kaikki lehtensä, sitten siihen tuli pienenpieniä vihreitä lehdenalkuja jokaisen oksan päähän, ja sitten eräänä päivänä: WHUMP. Kasvi oli täynnä mustia kirvoja. En sitä rehellisyyden nimissä hirveästi ihmettele: hibi vietti loppukesän jasmikkeen vieressä, jonka kesäkasvuston kirvat olivat tyystin valloittaneet. Täytyihän öttien jonnekin muuttaa, kun leikkasin jasmikkeen…
Saman kohtalon koki hibikin (“leik leik”, kuten Eka Vekara sanoo saksia käytellessään). Nyt ihanuuteni - kasvi siis, ei lapsi - on nysänä kuistinnurkassa nyhjöttämässä. Odotamme yhdessä kevättä.
Tuota Zipulin naapurin hibisksta ihmettelen, upea!
Intopii, hyvä, että ekavekaran jätit leikkaamatta, tukkaa tietenkin voit joskus vähän pätkiä häneltäkin.