Tilli85 - olisitpa aiemmin huudellut tainten tarvetta, koska meikäläisellä oli keväällisen siemenkasvatuksen seurauksena aivan liikaa taimia.
Pistokkaita saat keväällä jos ei ihmeitä tapahdu ja kasvi kokonaan heitä henkeään… Nyt niitä ei varmaan kannata lähetellä. Muistuta keväällä!
Kävin juuri hakemassa oman sinihibiskukseni pois yläkerrasta, vaihdoin sille uudet mullat ja hieman typistin viime vuoden versoja… Tämä on minulle uusi tuttavuus, ostin viime sylsynä sen juuri ennenkuin Viherpeukalot pistivät myymälän Valkealassa kiinni. Varsin hyväkuntoiselta se ainakin vaikuttaa, katsotaan miten se alkaa versoa kun pääsee valoisampaan ja uusiin multiin
Enemmän jännittää mitä sanoo samasta paikasta ostettu Newbiscus mauvelois, ne lautasen kokoiset kukat olivat viime kesänä aivan uskomattomat!
Nyt neuvoa kokeneemmilta: vaihtelin oman sinihibini isompaan ruukkuun ja uusiin multiin joskus pari viikkoa sitten, samalla hieman typistin sitä… säästäväisenä tyttönä nakkasin leikatut osat vesilasiin, tekevätkö ne helposti juuret? silmut nimittäin noihin leikattuihin jo ilmestyi, mutta nyt tuo emo alkoi juroa eikä näytä mitään elonmerkkejä
Hitaasti tekee juuret, mutta tekee kumminkin. Valoisassa paikassa kun pitelet sitä lasia, niin parin kuukauden päästä voi jotain näkyä. Ei siis ole niin nopea juurtuun kuin serkkunsa kiinanruusu. Mut olen aika monet pistokkaat saanu juurtuun maljakossa ikkunan lähellä, joten anna olla vaan rauhassa. Muista vaihtaa vesi välillä:)
Laitoin viimevuonna siemenestä sinihibiskuksia -monta vuotta menee kukintaan? Tietääkö joku? Toinen on kitukasvuisempi n. 10 cm mutta toinen on jo 40 cm korkea… mitään haaroja/ oksia niissä ei vielä ole. Kasvaisko nopeammin parvekkeella kesällä?
Tätsy, sinihibeillä oma ketju
Ja se löytyy täältä
ok, huomasin vaan kiinariketjun s. 32 kuvia sinihibiskuksesta niin luulin että ketju on oikea
Sinihibi "Oiseau bleu"
Mikäs mun hibiä vaivaa, kun lehtien tyvessä on tosi tahmea kirkas
pisara? Muuten se on ihan kohtalaisen virkeä, kun pääsi uuteen
purkkiin ja multaan. Uutta kasvua ei kyllä ole vielä tehnyt…
Sinihibi “Marina” avasi ekan kukan, nuppuja siinä on lähemmäs sata. Täytyy napata kuva, kun se on täydessä kukassa.
Mun sinihibi on talvehtinut useamman vuoden ulkona, mutta koskaan se ei ole kerinnnyt kukkia kun maanpäälliset osat aina paleltuneet.
Nostellaas vähän tätä aihetta. Onkos kenelläkään sinihibiskuksia kasvamassa?
Minulla kasvamassa ulkona ruukussa tällainen, Hibiscus Syriacus ´Duc de Brabant´.
En tiedä kuuluuko tämä tänne ketjuun.
Kukkii punasin kukin.
Alkaa ensimmäiset nuput avautua, nuppuja on paljon.
Mulla on sama ajatus, että sisälle kiikutan sen valojen alle. Ensimmäisen vuodenhan toi hibi mulla selvisi sisällä, vaikka jossain vaiheessa ajattelinkin että son mennyttä kalua kun heitti kaikki lehdet alas. Kuitenkin sitten alkoi pukkaamaan kevään edetessä lehtiä piiskaan. Sääli vain, että kukinto täällä on kestänyt vain pari päivää ja sen jälkeen rapisee alas. Noh onneksi vielä uutta nuppua työntää rangasta. :)
Ei ole noita muita hibejä, mutta mies on kasvatellut siemenestä v 2007 tätä. Hengissä on mutta ei kukkinut koskaan.
Kerran sain oikein hyvän pistokkaan ja jopa talvetin sen ihan sisällä ilman lisävaloja ellen vallan satuile, mutta jollei siihen tullut joku ötö, niin sitten huonompi hermoisena kyllästyin sen kukkimattomuuteen ja istutin ulos kesällä. Ihme kyllä ei talventinut… :laugh:
Miehen siemenestä kasvattama Hibiscus syriacus.
Onko fiksumpaa kylvää sinihibi syksyllä vai keväällä?