Sinikämmen, Glaucidium palmatum

Kukkii parhaillaan

Sinikämmenen kukka lähempää

Voi mikä ihanuus! Tuosta olen nähnyt päiväunia ja unelmoinut jo pitkään

Minä en ole vielä päiväunia nähnyt, kun nyt ekaa kertaa törmäsin tähän kaunottareen, mutta saattaapi olla, että vielä tulen näkemään. On kaunis!

Minulla tuollainen pienokainen vasta heräilee talviunetaan.

Missähän sinikämmenen taimia myydään?olen etsinyt monesti vaan en löytänyt,siemenkasvatus ei taida multa luonnistua. 

Omani ostin Helsingistä Sofianlehto -nimiseltä taimistolta, mutta niitä löytyy myös ainakin Ihodessa sijaitsevasta Vakka-Taimesta hymy. Tommolan tilalla Leivonmäellä on Sinikämmeniä ollut

aikaisemmin, mutta siellä niitä ei ole myytävänä tänä vuonna.

Voi että mikä ihanuus ! Viime keväänä täältä saatu sinikämmen kukkii en edes odottanut kukkaa vielä, pelkkä hengissä pysyminen oli pää toiveena mutta hyvä näin Aronjallesydän kiitokset.

Minkä kokoinen tuo on?

Koko kasvin korkeus n 25-30 cm ja kukan halkaisiija n 6-7 cm, en ole koskaan aikaisemmin luonnossa sitä nähnyt, joten vertailu kohtaa, millainen keskimäärin yleensä on, en tiedä.

On se hieno! Mulla vasta messuilta ostettu noin 10 cm korkea taiminen aloittaa eloaan penkissä.

minullakin on sinikämmenet jo nousseet ,niin valkoinen kuin tuo toinenkin värikieli ulkoa, en vaan kertaakaan ole vielä sen kukintaa nähnyt livenähymy.

kuinka monta vuotta menee siemenestä kasvatetuilla taimilla kukinta ikään?oho

No löytyihän se sinikämmen...kukkuu

Nakkasin aamutuimaan multaan (=turpeeseen) siemenet, jotka sain vaihtarina tässä syksyllä, eli tuoreita siemeniä. Muistelen, että tykkää happamasta, joten ihan silkkaan turpeeseen kylvin. Meniköhän pieleen?

Googletin äkkiseltään ja vaikutti kyllä siltä, että hyvin menettelit. Jätätkö siemenet ulos? Minulla on jossain pussi...

Ulos aion jättää, tai korkeintaan kanalan puolelle nostan ruukun. Pariinkin otteeseen olen yrittänyt siemenkylvöjä, huonolla menestyksellä, mutta nyt on ainakin siemenet tämän vuotista satoa.

Minulla on ainakin olleet ulkona, ja yleensä on jos on tuore siemen itänyt seuraavana keväänä. Mutta jos on vanhempi siemen niin saattaa mennä jopa kolmekin vuotta. Taimi voi kuihduttaa lehdet keskellä kesää, varmaan rupeaa kasvattamaan juuria jotka onkin aivan omaa luokkaansa.

Valmistaudun siis kolmen vuoden odotukseen :D.

En ole satavarma, mutta luulisin. Viimevuonna Penttiläiseltä saatu aarre.

Tässä "satavarma"