(Perennat)
(Perennat)
Lehtosinilatva, '' Blanjou'' avasi pienen kukan , mutta on vielä niin matala, mutta kyllä se siitä kasvaa
Kivan näköinen, nuo kirjavat lehdet ovat koristeelliset myös silloin kun se ei kuki. Onko ihan nuori taimi, toinen vuosi menossa?
Onpas tosi hauskan näköinen! Lehtosinilatva on yksi mun lempikasveistani.
Minun lehtosinilatvat ovat lehdistöltään noita tavallisia, yksivärisiä. Kukka ovat sinisiä ja valkoisia, siis molempia.
Tuo on vasta ekaa vuotta, sain sen äitienpäivälahjaksi, tykkään siitä hirveästi, toivottavasti säilyy talven yli
(Raakin laittamassa kuvassa ekana tässä ketjussa on pieniä apinoita kurkkimassa, katsokaa vaikka)
Onpa söpöjä apinoita!
Huomasin, vaikka en kehdannut ääneen möläyttää.., mutta söpöjä ovat.
Nättihän se on tuo lehtosinilatva vaikka leviää niin vietävästi. Keväisin sitä pitää aina hävittää. Meiltä vei viime talvi tai olikohan se viime kuiva kesä melkein kaikki hansa- ja kurtturuusut niiden puskissa kasvaa nyt lehtosinilatvaa.
Viime kesänä ostin Jänedan matkalta (muistaakseni Tarton torilta) keltaista lehtosinilatvaa, joka oli kukassa. Odotin jännityksellä tänä kesänä keltaisia kukkia, mutta niistä tulikin valkoisia.
Moni muukin osti sieltä keltakukkaista ja nyt haluasin tietää, onko muilla käynyt samoin?
Mulla taisi kadota tyystin, mutta sen viimekesäisen siemeniä lie vielä jossakin tallessa.
Paulastiina, nyt muistankin, yhdessähän me niitä keltakukkaisia ostettiin!
Se keltakukkainen taitaa olla P. pauciflorum, ei caeruleum. Tässä se mun viimevuotinen kehnossa kuvassa.
Paulastiina, onneksi lehtosinilatva on niin sikiävän sorttinen ja yleinen, että varmasti tätä kautta jokainen halukas pysyy kasvukannassa kiinni. Itselläni ainakin on sekä valkoiset että siniset voimissaan, joskaan niihin en vielä huku. Se on ensimmäisiä puutarhakasvejani, ja vaikka vasta joitakin vuosia olen pihalla päässyt puuhastelemaan, olen sen oppinut leikkaamaan ennen yletöntä leviämistä. Olen hirvittävän huono hävittämään kasveja, MELKEIN käy kateeksi heitä, jotka raaskivat tylysti harata itsekylväytyneet taimet pois. Itse olen raa''asti hävittänyt vain muutamien itseistuttamieni lajien liikoja kasvustoja.
Valkoinen lehtosinilatva olisi mukava saada tuohon sinisen viereen. Sinisiä ostin 2 taimea keväällä, ja ne kukkivat tuossa vieläkin pikkuisen. Jos haluaisin valkoisen kukkivan jo ensi kesänä, kannattaisiko siemenet kylvää nyt kesällä? Syksyllä? Ei vissiin ainakaan vielä ole kypsiä kerättäväksi ja kylvettäväksi. Vaiko kylvö ensi keväänä? Ehtisikö sitten kukkia samana kesänä?
Elämään mahtuu paljon kysymyksiä, siinä niistä muutama
Toki sininen sikiää täälläkin, ja samoin variegatasortti on hengissä, mutta keltakukkainen on kadonnut.
No niinpä, huomasin erheeni ja kirjoitinkin jotain, mutta lienen painellut omiani kun ei se viestini tänne tullutkaan. Keltakukkaista yritin kerran itse kasvattaa, mutten saanut sitä edes itämään. (luin tuon viestisi muiden askareiden lomassa toisella vain silmällä)
Minä sain idätettyä prismasta ostamiani aprikoosin värisiä (polemonium caeruleum ‘Apricot Delight’) lehtosinilatvoja peräti kolme koko pussista. Ne on vielä aivan pikkuriikkisiä ja pohdinkin josko ne vielä kestävät talven paukkupakkasia… Haluaisin niin säilyttää hengissä. Purkeissa siis ovat vielä.
Onneksi etsin tämän ketjun :)Mullahan on tuota lehtosinilatvaa edellisten asukkien jäljiltä yhdessä penkissä (joka kaipaa setvimistä)! lisää taimia olen kasvattanut siemenestä ja nyt kysyn: kestääkö nimensä mukaisesti (lehto-) puolivarjon ja varjon alueella? Happamassa metsämaassa? olen kaavaillut tuonne “lehtopuutarhaan” ao. kasvia. Nyt, kun puissa ei ole lehtiä, paikalle paistaa iltapäivästä ja illasta aurinko. Kun puihin tulee lehdet, valo tietysti vähenee. Ja siellä saisi levitä, olisi jopa suotavaa…