Minttumeirami! sellaisessa happamassa metsämaassa meidän sinilatvatkin kasvavat, ja näyttävät nousseen tänäkin vuonna: siis, kestäväthän ne.
kiitos nopsasta vastauksesta Kaivoin ne jo penkistä ylös; eikun sijoittamaan!
Lehtosinilatvan eri sävyjä..
Lehtosinilatva aloitti kukinnan, mutta tämä helle ja kuivuus kuihduttaa ja kuivattaa kukat samantien.
Meillä kukkii nyt kellosinilatva, Polemonium reptans .
Talon pohjoispuolella on lehtosinilatvaa sinisenä, itäpuolelle on kylvetty valkoista lehtosinilatvaa ja etelänpuolella on LukinLiljan niittysinilatvaa. Osaako joku kertoa mistä ne keväällä tai kukattomina erottaisin?
Kävin äsken hakemassa nurmikolle hiekkaa yhdestä jemmapaikasta, matkalla näin ryteikössä kukkimassa valkoisen lehtosinilatvan Onneksi oli lapio mukana ja kukka on nyt minun kukkapenkissä… Pitää seuraavalla keikalla katsoa näkyiskö niitä enemmänkin, mistä lienee ilmestynyt tuohon ei kenenkään maalle.
Olin naapurin vanhan frouvan pihassa vieraisilla. Hän esitteli perennoja,tässä `jaakobin tikkaat`? minusta näytti aivan Lehtosinilatvalta ne lehden alut? Hän puhuu välillä jotakin "ruotsia" jota en ymmärrä?ja vielä turun muretta:) Oletteko kuulleet tuota nimitystä?
Englanninksi on muistaakseni Jacob’s Ladder.
samasta kasvista on kyse, "Jaakopin tikkaat" on yksi lehtosinilatvan kansanomaisista nimistä
(jaahas…siis suomennos :D)
Täytyyki kertoa mun sankarillisesta lehtosinilatvasta Eli tässä talossa on joskus 90-luvun lopulla viimeks asunu rouva joka puutarhaa on pitänyt ja laittanut ja minä saavuin taloon vuonna öö, -04 tai -05 ja vasta viimekesänä siis innostuin pihan laitosta. No, ulkoroskiksen ja liiterin välistä pikku rakosesta löysin lehtosinilatvan kivenmurikoitten, heinien ja hitusen multaa sisältävästä hiekkasoramaasta terveen vihreänä tosin pienenä. Pelastin sitte kukkapenkkiin ja avot, siellä hän nyt asuu ja vihreääkin jo pukkaa! Että sitkeitä ovat hyväkkäät
Kiitos tiedoista! hauskoja juttuja liittyy kasvimaailmaan.
Selailin ketjun läpi ja totesin että lehtosinilatva kukkii kesäkuun? Ja vähän heinäkuullakin? Onko lajeissa eroa? Kolmea topakkaa puskaa kasvattelen jotka annasilta sain.
Ja siis tässä kuva, niin nättejä. Kiitokset Annas!
Minulla kukkii aprikoosin värinen sinilatva, ja kyllä on onnettoman näköinen rääpäles siniseen ja valkoiseen verrattuna. Ehkä ensi kesänä näyttää jo paremmalta.
Valkoiseen lehtosinilatvaan on tullut sinisiä kukkia! Jo on vinkeää kun yksi haara on sininen.
Tänään katselin omia lehtosinilatvojani ja huomasin että yksi oli täysvalkoinen. En kyllä muista että sellainen olisi ollut viime kesänä, kaikki oli sinisiä. Kolme sinistä tainta alunperin ostin v. 2007. Eli ne näköjään jotenkin voi muuntua
Mulla on ennen ollut enemmän sinisiä kuin valkoisia ja tänä vuonna toistaiseksi vain valkoisia. Outoa
Taas yksi, jota kitken ojantäytteeksi! Lehto- kello- mitätahansa!!
Nuo taitaa olla merkillisiä kasveja. Minulla on hävinnyt melkein koknaan hienosti kukkivat puskat kukkapenkistä, mutta pihan perillä römppeikössä niitä nyt näkyy kasvavan… Täytyisiköhän niiden antaa siementää siinä missä ovat, eikä kiireellä katkoa pois.