Saapa nähdä mitä siementaimet tulevat olemaan, niitä on itänyt tosi paljon. Nämä isot sain Annasilta ja ovat siis valkoisia paitsi yksi kukkaterttu!
Valkoinen taitaa olla resessiivinen väri sinilatvalla, ja sininen (kuten villivärit yleensäkin) dominoiva. Jos näin on, on Nuun valkoinen yksilö kahden (tai yhden) sinisen heterotsygootin yksilön jälkeläinen ja Tipilinnun sinisessä oksassa on tapahtunut takaisinmutaatio. Tämä siis sillä oletuksella että ko. ominaisuus periytyy yksinkertaisesti eli klassista Mendelin esimerkkiä noudattaen (kuten kukkien värit yleensä) :)
Muoks. Tämmöiset oli meidän sinilatvat viime viikolla. Nyt alkavat jo ränsistyä
Lehtosinilatvan värin muunnosta olen tässä itsekin ihmetellyt. Viimevuonna merkkasin langalla muutamat valkoiset joita penkissä oli. Poistin paljon sinisiä jätin vain pari kolme, nyt on koko kukkapenkki täynnä sinisiä, vain yksi todella pieni yksilö kukkii yhdellä kukalla. Iso valkoinen on muuttunut siniseksi, merkillistä.
Minusta nuo sinilatvan nuput/kukat on hauskoja kun nuppuina näyttää valkoisilta mutta sinistä pukkaa kun kukka aukeaa ( Mulla siis vain sinistä versiota )
Ne on sitten varmaan niitä sinivalkoisia. Mulle kävin nimittäin niin, että kylvin siemenestä toissa keväänä lehtosinilatvaa. Nyt ensimmäinen kukkii ja on valkoinen. Minä niin odotin sinistä, niin piti oikein käydä tarkistamassa, että mitähän väriä sitä on mukamas kylvetty. Muistiinpanoissa lukee: “sini-valk”
Eli tällaisia sininen.
Valkoinen
Nämä ovat levinneet penkin viereen, olen niitä repinyt pois...
Nämä kasvaa ihan missä vain, ruohosipulin seassa kasvihuoneen seinustalla...
...kompostin vieressä pihlajan juuressa nokkosten kera.
Olen nyt yrittänyt hävittää noita kukkapenkeistä, koska valtaavat alaa ihan kamalaa vauhtia, mutta jättänyt kuitenkin kasvamaan sinne tänne pitkin pihaa. Ihan kauniitahan nuo ovat, mutta jotenkin menee maku kun jokapaikka on noita täynnä. Edellinen puutarhuri ei ole hoksannut katkoa kukkavarsia, niin on todellakin runsaasti päässyt siementämään.
Sinilatva yittää valloittaa potagerin kokonaan. Viimekesänä paikalla oli pieni taimi, jonka jätin kasvamaan ja kukkimaan tarkoituksella. Ei ollut valkoinen ja siirretään nyt pois riehumasta.
Oikealla pilkistää kasvuharson alla värjöttelevä tomaattini.
Tietääkö joku, onko arizonansinilatvan lattari polemonium foliosissimum?
löysin tallaisen.
LEHTOSINILATVA
Polemonium caeruleum
korkeus:
60 cm
kukkii :
kesä - heinäkuussa
valontarve:
aurinko - puolivarjo
kasvumaa
voimakas, tuore
Lehdistö viheriöi varhain keväällä.Kukkii runsaasti ja pitkään. Leviää siemenestä. Perennaryhmiin, tuoksupuutarhaan, vesiaiheiden lähettyville .
NIITTYSINILATVA
Polemonium reptans
korkeus:
40 - 50 cm
kukkii :
kesäkuussa 20.05 - 14.06.09
valontarve:
puolivarjo
kasvumaa
normaali kukkamaa
Polemonium sinilatvat (hakukone ajelulta bongattua)
- boreale - caeruleum - reptans - yezoense - cashmerianum karvasinilatva lehtosinilatva niittysinilatva sinilatva kasmirinsinilatva näiden siemenet pitäisi itää + 20°C lämmössä siemenet painetaan pintaan , pidetään peitettynä tasakosteana . ( itäminen voi olla hidasta ja epätasaistakin ) - eximium - foliosissimum - pauciflorum - arizonansinilatva keltasinilatva nämä hyötynevät kevätkylmästä - carneum - pulcherrimum rusosinilatva siemen käsiteltävä: ensin lämpimässä kosteana 2.. 4 vk , sitten kylmäkäs. -4...+4°C , 4...8 vk . - acutiflora kellosinilatva luonnonperenna lehtosinilatvan taimia
Emo, ainakin VKN:n mukaan näin on!
Kiitos löysin kyllä tuon itsekin, mutta ei siinä kerrota mikä tuosta litaniasta on arizonan-. Jos ovat järjestyksessä, niin olisi P.eximium. Toisaalta tuossa lauseessa kolme lattaria ja kaksi suomenkielistä nimeä - miltä lattarilta puuttuu suomenkielinen nimi?
Kiitos Fellow! Teen nimilappuja, ja on kiva tietää, mikä on mikäkin latinaksi, jos pikku hiljaa vanhakin oppisi.
Minä yritin tiirata netistä löytämistä kuvista, että mitä eroavaisuuksia on lehtosinilatvan ja arizonan sinilatvan kukilla. Kovasti näyttää samanlaisilta, ehkä kukan terälehden muoto poikkeaa hieman? No, se selviää viimeistään sitten kun nuo arizonat kukkivat
Mun kylvölistassani lukee polemonium foliosissimum - arizonan sinilatva. Kukan väri on punertavan violetti, eli ainakin se erottaa lehtosinilatvasta. Eikä ilmeisesti kenties kasva niin voimakkaasti, päätellen viime keväänä kylvetystä ja viime kesänä kukkineesta valkoisesta lehtosinilatvasta ja tänä keväänä kylvetystä ja tänä kesänä kukkineesta arizonan sinilatvasta.
Kävin äsken istuttamassa Välkkeelta saadun arizonan sinilatvan omani viereen ja huomasin, että ne ovat ihan eri oloisia. Välkkeen taimi haaroittuu heti alhaalta muodostaen puskan sitten isona. Minun jo istutettu taimeni on ihan yksivartinen
Napsasin tänään kolmesta eri sinilatvasta (arizona-, karva- ja lehtosinilatvasta) lehden irti ja vertasin niitä. Oli ne erilaisia kun vierekkäin vertasi. Siemenpusseissa kevättä odottelee vielä keltasinilatva ja aprikoosin värinen lehtosinilatva. Tykkään näistä sinilatvoista, ovat niin helppoja ja nopeakasvuisia ja kauniita.
Mutta mikähän mielenkiintoisen näköinen sinilatva siellä Kassin tiluksilla kasvoi?
täällä on jo monenlaista Sinilatvaa. Tässä Karvasinilatva,`Bilbo`, helppo kasvattaa siemenistä. Kukkii jo samana vuonna.
Tämän kevään kylvöksistä kukkii Karvasinilatva "Heavenly Habit"