Miulla on kaverina silkkimaruna:)
Mikäs mun sinipiikkiputkella sitten on, se kun on hädin tuskin puolimetrinen ja katajan kainalossa kuvattu ylhäältäpäin.
Riittävän kuivassa ja karussa paikassa?
No joo, on se ihan nätti sittenkin, varsinkin kun on karummassa paikkaa, kukinta silloin tiiviimpi, minusta mukavamman näköinen.
No juu, kylätien reunassa (sora kuvassa kasvin oikealla puolella on jo tietä) ka eteläauringon paahteessa kasvaapi hän.
Kukat alkavat sinistyä, mutta tämä kasvi on hieno myös nuppuvaiheessa ja talventörröttäjänä. Kuvassa on yhden ainoan kasvin kukinnot, joten tämä on minusta todella good value.
Istutin viime vuonna kolme juurakkoa, joista kaksi selvisi tähän vuoteen ja kukkii nyt ensimmäistä kertaa. Pakkauksen mukaan korkeus on 60 cm, mutta nämä ovat kyllä metrisiä. Etanat ja/tai kotilot näyttävät pitävän nuorista lehdistä, mutta sain ne pidettyä sen verran kurissa, että sain nämä vaalitua tähän pisteeseen. Toinen yksilö meinasi kaatua, toinen pysyy vielä itsestään pystyssä. Yleensä vältän tuettavia kasveja, mutta tämän kohdalla joustan mielelläni yhden kepin ja yhden langanpätkän verran.
Ruusuruoho on myöskin kaunis piikkiputken ystävänä…
Miten voisin erottaa sinipiikkiputken alppipiikkiputkesta kun ovat pieniä viim evuonna kylvettyjä taimia?
Täällä on alppipiikkiputken pikkutaimen kuva. Tämän ketjun alussa sinipiikkiputkesta. Auttaisiko?
Sinipiikkiputkeni sen kun komistuvat, tykkään kovasti. Bongasin juuri kitkiessäni siementaimen - pari sekuntia liian myöhään, juuri kun olin nyhtänyt sen irti.
Meillä tunkee sinipiikkiputkea joka paikasta. No onneksi yksi on tullut itsekseen ihan hyvään paikkaan, niin voin alkuperäisen hävittää. Istutin alunperin liian lähelle istumapaikkaa, ja paikka oli mahdollisimman huono. Sinipiikkiputki nimittäin haisee aikas pahalle
Enpä ole hajua huomannut - vastustan kiusausta mennä ulos pyjamassa haistelemaan ja menen vasta huomenna
Kannattaakin haistella vasta huomenna. Minun mielestäni se haisee enemmän lämpiminä ja aurinkoisina päivinä.
Haiseeko se kauaskin? Kun meinasin sitä istuttaa tuohon kesäkuistin vierellä olevaan kukkapenkkiin… päivänliljat siitä tuoksuvat kun korituoleissa istuu, mahtaako piikkiputki haista.
Monesti olen turhaan syytellyt naapurin kissaa (jolla on tapana jättää kasoja kukkapenkkeihin) ja sitten olen huomannut olevani parin metrin päässä piikkiputkesta. Ei se kauhean kauas haise, ainakaan en ole huomannut.
mikä tää haisujuttu on, herkkänokkasten juttuja ?
Kai tässä on sama juttu kuin varjoliljan kanssa, toisten mielestä se haisee hyvälle ja toisten mielestä pahalle. Minun nenäni mielestä piikkiputki haisee pahalle.
Ai koko kasvi? Huomiseksi ohjelmaa, piikkiputken haistajaiset mulla
Ei haise onneksi koko kasvi, kukat vain.
Ai, no minä kävin jo kokeilemassa vaikka uskonkin emoa, että päiväsaikaan. Ja siis vain kukat.
Ei haissut, ei, mutta aina mahdollista että mulla joku muu kuin sinipiikkiputki.
Oli siinä kyllä piikkejä, työnsin nenun hiukan liian lähelle…
Mistäs mä emon tähän keksin?