Sinipiikkiputki, Eryngium planum

Niin ja voihan minulla olla joku muu kuin se, mikä lapussa luki. Ja kyllä toi minun kasvi haisee sen verran kauas, ettei tartte nenäänsä siihen työntää ;D

Kukintoa odotellessa, siis :smiley:

Onpa täällä haisteltu yön aikana :smiley:

Minä en kyllä erota sitä kuuluisaa kissanpissan hajua puksipuustakaan, joten ehkä hajuaistissani on jotain vikaa.

En haista miekään mitäänoho, puhutaankos me varmasti samasta kasvista?

Kukkiiko kiurunkannuksella jo sinipiikkiputki? Minulla on vasta nupulla, ja ne ei haise. Puksipuun kyllä haistan.

Minulla on muutama kukka aukeamassa, ja kieltämättä siinä tuntuu sellainen vieno kissankakan aromi, kun työntää nenänsä kiinni. Sitten kun nuo sadat kukinnot aukeavat, niin voi hyvinkin haista vähän kauemmaskin.

Mihinkähän hyönteiseen tuo tuoksu vetoaa? Kakkakärpänenkö nuo pölyttää? :smiley:

Sopiikos sitä tällä palstalla vielä kysyä, että tuoksuuko alppipiikkiputki samalla tavalla kuin sinipiikkiputki? Mulla on useita taimia kasvamassa jotka sain sinipiikkiputkena, mutta lehdet ovat eri malliset kuin toisaalla kasvava sinipiikkiputki. Revinkö kaikki ylös pation viereisetä penkistä?

Miksi repisit pois ?

Ainakin vielä sietää mennä lähelle kuvaamaan

Hm.Mikähän pirkaleen pallopiikkiputki se miul sitten on kunei yhtään tuolta näytä…

sinipalloputki?

tai joku pallo-ohdake, Echinops?

Sinipallo-ohdake? Jonkunlainen muistijälki.. njuu..no mie puolustaudun sillä, et ihan vaan noita peruskasveja koulussa opiskeltiin eikä täs nyy oo kerinny kieli ulkoa

Tuli reikä nenään ihan turhaan ko ei aivoja käyttänny ärtynyt

Voi LukinLilja minkä teit, silmän isku nyt en voi olla haistamatta tätä. Mutta ihana se on siitä huolimatta.

Vastatakseni omaan kysymykseen (mihin hyönteisiin tuoksu vetoaa): kimalaisiin, kimalaiskuoriaisiin, mehiläisiin ja vaikka mihin. Ainakin sata ötökkää pörrää kerralla sinipiikkiputkikasvustossani.

En keksi muuta ketjua tälle ihmettelylleni.

Tässä sentään on pallo-ohdaketta sivuttu juurikin :slight_smile:

Näin joutomaalla korkeassa heinikossa upeina talventörröttäjinä melkein miehen mittaisia pyöreitä pompuloita. Voiko pallo-ohdake kasvaa ihan tuommoisena villinä luonnossa? (en löydä sitä mistään luonnonkasvikirjoistani) Googlaamalla echinops saa vain ylimalkaisia kuvia joista voi korkeintaan päätellä niiden olevan puutarhasta.

Tietääkö kukaan ? Vai onkohan se vain viljelykarkulainen.

R&T, se voi olla isotakiaista, jota näkee yleisesti.

Onko sinipiikkiputki perenna, vai kaksivuotinen? Useampi vuosi sitten kasvatin sinipiikkiputkea, se kulki pari vuotta muutoissani mukana ja aina kukinnot onnistuivat tuhoutumaan. Nyt viime kesänä sitten lopultakin kukki ja mietin, että vieläkö se on hengissä ensi kesänä, vai onko hengetön kun lopultakin pääsi kukkimaan?

malvankukka, kiitos se isotakiainen ehdottomasti on kyseessä.

Sen siemenkodista ei missään kirjallisuudessa ollut kuvaa ja tosiaan on erehdyttävästi pallo-ohdakkeen näköinen tähän aikaan.

aina oppii :slight_smile:

Belgi, minulla on sinipiikkiputki kukkinut peräkkäisinä kesinä. Perenna siis, jos talvesta muuten selviää.

Sinipiikkiputki on perenna ja kestävä sellainen.