Hyvä kuivakukka.
Kiitos Zibuli ja sailasi, hieno juttu
Tästä muutoin huonosta kuvasta näkyy hyvin sinipiikkiputken varren sinisyys. Muilla näyttää olevan paljon tukevampivartisia tapauksia, omani tahtoo keikahdella…
Ihanasti tosiaan näkyy tuo sinisyys. Se on jotenkin satumainen aina ollut mielestäni. Kuitenkin niin harvinainen väri varsia myöten
Miten sinipiikkiputki suhtautuu siirtämiseen? Minulla on muutama nyt jo melkein täysikasvuinen siementaimi, jotka pitäisi siirtää parempaan paikkaan.
Yritän tässä valmistautua henkisesti siihen, että niissä onkin metrin pituinen paalujuuri.
Minä siirtelen niitä joka vuosi paikasta toiseen. Ota riittävä multapaakku mukaan, niin tuskimpa huomaakaan muutosta.
Aikamoinen paalujuuri on sinipiikkiputkessa. Pari siirtämääni kasvia nuukahti välittömästi eikä taida siitä toeta. Parilla on vielä toivoa.
Nämä kannattaa näköjään siirtää hyvin nuorena tai sitten syksyllä heilutella kuihtunutta kukkavartta taikasauvana toivotun uuden kasvupaikan yllä.
Siemen taimia täälläkin katselin että tarttis siirtää mutta jääkööt, pysyyväthän ainakin hengissä nykyisessä olinpaikassaan ehkä syksymmällä voisi paremmin onnistua tai sitten ei
Sinipiikkiputkella näyttää olevan taipumus leikkiä kuollutta siirtämisen jälkeen. Osa siirtämistäni virkistyi ja näyttää jatkavan kasvua. Traumaattista se kyllä oli puutarhurille.
Tässä on kolmisen vuotta paikallaan viihtynyt yksilö. Kuvassa yhden ainoan kasvin kukat. Kyllä riittää hyönteisille syötävää.
Hieno puska!
Samat kokemukset mulla siirtämisestä, tästä lähin en pitele jos ei oo aivan pakko.
Onko tuossa yksi ainoa kasvi :o Apua! Kuvittelin, että se jää siistiksi, kapeaksi kukaksi:) Eipä taida mahtua paikalle, jossa nyt seisoo.
Tyvestään se onkin kapea, minkä vuoksi se sopii mainiosti matalampien perennojen väliin. Tuon tyviruusuke on vain n. 25 cm ja siitä nousee (en nyt viitsi käydä laskemassa) viitisen vartta. Kun latvus (onko perennoilla "latvus"?) on niin painava, varret vaativat pari keppiä tuekseen.
Nyt meni arvio vikaan, kävin laskemassa tuosta kymmenen kukkavartta.
Mää kans aattelin, että onpas tuuheat viisi (noin) vartta
On siinä kuitenkin aika monta kukkaa per varsi edelleen.
No on, ne on ihan ruippuja mitä aiemmin olen nähnyt
Älkää tönikö, kyllä kaikille riitää.
Juhlat ovat alkaneet, näitä on kiva seurailla.
On kyllä parhaita ötökkäkasveja puutarhassani. Tuoksu vain saisi olla enemmän ihmisenkin makuun.
Kuinka kauan siementaimella kestää ennenkuin alkaa kukkia? Taidan joutua hommiin, kun istutin 6 kpl tänä kesänä kasvaneita siementaimia noin 50x50cm kokoiselle alalle
Mutku ne oli niin pieniä ja kuvittelin, että ne ois sit helppokin siirtää kun ovat isompia. Taisin olla väärässä…